9 tips voor de perfecte digitale nieuwsbrief

Arne Goudeseune, Digital Marketing Expert
Arne Goudeseune,
Digital Marketing Expert
9 tips voor de perfecte digitale nieuwsbrief

Toegegeven: er is al een overload aan e-informatie. Toch blijven e-nieuwsbrieven nog steeds een vaak gelezen medium. Maar het is dubbel: ze worden soms ook met spam geassocieerd. Daarom is het een uitdaging om een goed doordachte digitale nieuwsbrief op te stellen en te versturen. Wij geven alvast 9 efficiënte tips!

1. TRIGGER MET DE TITEL

De onderwerpregel is de belangrijkste uit je nieuwsbrief. Trigger de lezers alvast met een belangrijk nieuwsbericht of som enkele belangrijke kernwoorden op. Het is vooral van groot belang dat de ontvanger aan de hand van die regel getriggerd wordt om de brief open te klikken.

2. DRAAI NIET ROND DE POT

Nieuwsbrieven zijn meestal kort en krachtig. Lezers nemen de brief door, omdat ze snel in één oogopslag informatie willen verkrijgen. Online lezen we trager en zijn we ongeduldiger. Draai dus niet rond de pot en kom meteen ter zake!

3. CONTENT IS KING

Je mag nu nog een catchy titel hebben, het is de bedoeling dat de inhoud dan uiteindelijk voldoet aan wat de lezer verwacht. Pak dus uit met je kennis en speel met je content in op wat je doelgroep wilt. Geef natuurlijk geen te grote brok content in een keer. Zoals in tip twee al werd vermeld, horen nieuwsbrieven kort en krachtig te zijn en splits je beter je informatie in meerdere deeltjes op, dan alles in één keer. Probeer ook niet te commercieel uit de hoek te komen, want dat komt vaak te pushend over. Uiteraard is het de uitgelezen kans om te informeren over je producten en diensten, maar sla geen verkooppraatje via je (digitale) nieuwsbrief! En last but not least: zet je lezers aan tot actie! Hoewel je hier niet te commercieel mag zijn, kun je de lezers wel vrijblijvend oproepen tot actie. Geef ze een extra duwtje in de rug met een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld: “Download hier onze nieuwe brochure!”.

4. BEELDMATERIAAL SPREEKT AAN

Foto’s en video’s trekken aan. Een sprekend beeld bij je titel kan al aanzetten tot het openen van de nieuwsbrief. Het kan bijvoorbeeld ook interessant zijn om foto’s van medewerkers onderaan de brief toe te voegen om je organisatie een gezicht te geven. Dat is vooral leuk als je de bedoeling hebt om entertainend te zijn met je brief.

5. SHARING IS CARING

Meestal creëert een ‘nieuwsbriefprogramma’ automatisch ook een online versie van de nieuwsbrief. De URL van die versie kun je ook makkelijk delen op social media. Daarmee bereik je een publiek dat zijn mails minder frequent leest of mensen die nog niet op je nieuwsbrief waren geabonneerd.

6. MAAK HET PERSOONLIJK

Noem mensen bij hun naam. Een persoonlijke aanspreking trekt aan!

7. EEN GOEDE TIMING

Hier kunnen we geen concreet uur op plakken. Het perfecte tijdstip hangt af van doelgroep tot doelgroep. Probeer dus te weten wanneer jouw doelpubliek online is en plan dat in.

8. EEN AANTREKKELIJKE LAY-OUT

Wanneer mensen je nieuwsbrief openen, is het de bedoeling dat ze je bedrijf onmiddellijk herkennen. Trek je huisstijl dus in de brief door! Dat kan door dezelfde kleuren te gebruiken en je logo toe te voegen.

9. METEN IS WETEN

Bekijk je resultaten en ga na wie je nieuwsbrief leest en welke nieuwsberichten het meest worden aangeklikt. Als je dat analyseert, kun je daarop inspelen en keer op keer je strategie aanpassen om uiteindelijk meer conversies te genereren.

02/05/2016
Scroll naar boven