Wat Is Een Goede Merknaam Kenmerken

Om je bedrijf of organisatie sterk in de wereld te zetten heb je een goede merknaam nodig. Maar wat is nu een goede naam? Hieronder vind je 6 elementen waarmee je kan nagaan of je merknaam sterk genoeg is. Zorg dat je naam aan minstens 4 elementen voldoet. 

 

1. Kort en bondig

Korte namen zijn gemakkelijker te onthouden, te spellen en uit te spreken.

We zien vaak dat lange namen na verloop van tijd toch worden afgekort. Denk maar aan ‘Mac’ voor ‘Macintosh’.

Enkele voorbeelden van krachtige korte namen:

2. Begrijpelijk

Laat je klanten niet gissen waarvoor je merknaam staat. 

Afkortingen zijn door hun abstractie heel moeilijk te onthouden. Vermijd daarom afkortingen zonder klinkers. De betekenis is vaak enkel en alleen gekend bij de bedenker ervan. Enkele voorbeelden van moeilijk te onthouden merken:

 

Uitzondering: afkortingen met klinkers

Afkortingen mét klinkers tussen voelen niet aan als een afkorting. Wist jij dat onderstaande merken afkortingen zijn?

  • Haribo: Hans Riegel (oprichter) uit Bonn
  • IkeaIngvard Kamprad (oprichter), opgegroeid in een boerderij Elmtaryd in Agunnaryd.
  • Hema: Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam

 

Zo zie je maar, het kan soms heel simpel zijn. Verder betekenen bovenstaande merknamen niets, maar ze zijn wel wereldbekend. Ze voldoen aan andere sterke aspecten: ze zijn bondig en gemakkelijk uit te spreken.

3. Gemakkelijk uit te spreken

Bedenk een naam die je zonder aarzeling kan uitspreken in de taal van je doelgroep.

Heb je ambitie om in het buitenland te ondernemen? Houd dan rekening met de taalverschillen en de uitspreekbaarheid.

Populair onder de naambedenkers is momenteel het verkeerd spellen van namen, vaak als alternatief als een bepaalde domeinnaam niet meer vrij is. Ze lijken leuk op papier, maar je raakt ermee in de problemen omdat de naam heel vaak verkeerd wordt gespeld. (Bv. 'Gruupz' in plaats van 'Groups')

Enkel voorbeelden van moeilijk uit te spreken namen:

  • Huawawei
  • Kinerase
  • Bose electronica

 

Zeg eens na je merknaam de productcategorie

Kan je dit gemakkelijk uitspreken? Dan zit je goed.

Enkele voorbeelden:

  • Alpro yoghurt is gemakkelijker uit te spreken dan Fage-yoghurt 
  • Opel auto's klinkt gemakkelijker dan Peugeot auto's

4. Betekenisvol

Kies een naam die geassocieerd wordt met de behoeften van je doelgroep of de waarden bij je merk. Met wat fantasie kom je tot een briljante bedrijfsnaam!

Enkele voorbeelden waarbij er gebruik wordt gemaakt van rake vergelijkingen:

  • Twitterhet kwetteren van vogels (tweet) voor het sturen van korte berichten
  • Amazonafgeleid van de Amazone (de grootste rivier ter wereld), als de grootste webshop ter wereld

5. Verrassend

Voor een saaie naam draaien we ons hoofd niet om. We komen iedere dag een overvloed van namen tegen. Een beetje opvallen in je sector is dus echt wel nodig. Onverwacht uit de hoek komen kan wonderen verrichten!

  • Diesel voor een kledinglijn
  • Penguin voor een uitgever
  • Hans en Frietje voor een frituur

6. Binding

Als een naam uit meerdere woorden bestaat is het handig dat dat die woorden allitereren. Het bekt niet alleen goed, het onthoudt ook gemakkelijk.

Enkele voorbeelden:

Check de beschikbaarheid

Voor je te hard van stapel loopt over een gevonden naam: controleer of jouw naam nog beschikbaar is. Controleer of er een domeinnaam vrij is met je naam

De kans dat je .be en .com-domein is ingenomen is groot. Weet dat je ook een domein kan samenstellen door wat inventief te zijn: zet bijvoorbeeld de productcategorie achter de naam (bv. www.reddywines.be). Je kan ook creatief omspringen met de landextensies (bv. Join.me). Let wel: hoe korter de domeinnaam, hoe beter.

Wil je je merknaam beschermen? Dit doe je door deze te registreren bij het BOIP-merkregister.

Wil jij ook een naam ...

  • met betekenis, zodat die met één woord veel zegt over jouw aanbod en persoonlijkheid?
  • die blijft hangen bij je doelpubliek? Met een naam die gemakkelijk te onthouden is bouw je sneller herkenbaarheid op! 
  • die nog niet bestaat? Voorkom problemen met houders van registreerde merknamen. 
piet gespiegeld