valkuilen bij logo ontwerp

We selecteerden de 10 meest voorkomende valkuilen bij het ontwerpen van een logo. Een voorbereid ontwerper (of ondernemer) is veel waard. ūüėČ

 

1. Geen vooronderzoek doen

Als het onduidelijk is waarvoor je bedrijf of organisatie staat, zal je logo ontwerp ook niet relevant of passend zijn.Zorg ervoor dat je ontwerper jouw merk volledig begrijpt voordat je start aan de ontwerpfase. Onderstaande vragen helpen je op weg.

  • Wat doe je?
  • Voor wie is jouw product/dienst er? Maak eventueel persona‚Äôs om je doelgroep duidelijk in kaart te brengen.
  • Welke persoonlijkheid wil je overbrengen naar de buitenwereld? Som enkele adjectieven op die passen bij je merk. Denk aan: serieus, casual, speels, creatief, ambitieus, organisch, industrieel, ‚Ķ
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wat is jouw voordeel of troef t.o.v. concurrenten?
  • Welk probleem of behoefte vul je in en waarom is dit belangrijk voor je doelgroep?

 

2. Moeilijk leesbaar lettertype

Laat het logo ontwerp zien aan mensen die je bedrijfsnaam niet kennen en laat hen de naam uitspreken. Vooral bij handgeschreven lettertypes lijken sommige letters sterk op elkaar, waardoor de leesbaarheid moeilijker wordt. Let ook op met dunne letters, van ver kan je die minder gemakkelijk lezen.

 

3. Het logo is te complex

Je logo bevat te veel grafische elementen of je probeert te veel idee√ęn in √©√©n ontwerp te proppen? Zo wordt het moeilijker om het in √©√©n oogopslag te herkennen. Het wordt ook minder schaalbaar.

De meest succesvolle logo’s zijn heel eenvoudig. Don’t overdo it.

nike, mcdonalds, twitter

4. Je logo is niet onderscheidend genoeg

Hoe vaak heb je een verfborstel gezien in het logo van een schilder? Of een lotusbloem bij een schoonheidsspecialiste? Stap af van visuele clichés.

Google even ‚Äėlogo + jouw branche/productcategorie‚Äô en bekijk de resultaten. Je ziet hier meteen hoe het NIET moet. Bedenk nieuwe manieren om uit te beelden waarvoor jouw merk staat.

Laat ook beeldbanken of logobanken links liggen, de kans dat iemand anders dat grafisch element heeft aangekocht is groot.

deliveroo, starbucks & disneu

5. Het logo ontwerp is niet tijdloos

Laat je niet meeslepen door huidige trends. Wat nu ‚Äėin‚Äô is, is over 3 jaar waarschijnlijk terug ‚Äėuit‚Äô. Ik denk aan kleuren, kleurverlopen, schaduwen, ‚Ķ

Onderstaande logo’s geven alvast het goeie voorbeeld. Ze gaan zijn doorheen de jaren bijna ongewijzigd gebleven.

coca cola, apple, volkswagen

6. Het logo ontwerp is niet flexibel

Zorg ervoor dat jouw logo goed leesbaar en duidelijk is op verschillende media en afmetingen.

Vergelijk je logo even met een website. Het ontwerp van je website past zich (als die goed is opgebouwd) aan de grootte van je scherm aan.  Bekijk hier de voorbeelden en verklein je scherm om te zien hoe de logo's zich aanpassen.

Wat kan je proberen?

  • Woordmerk weglaten (bv. icoon van de Starbucks overhouden op de bekers)
  • Grafisch element(en) weglaten (bv. Heinz Ketchup)
  • Herschikken (bv. in plaats van onder elkaar, naast elkaar)

 

responsive logo

7. Je logo ziet er niet goed uit in het zwart

Zet je logo eens om naar het zwart-wit. Is het nog steeds herkenbaar? Dan zit je goed. Verdwijnen er echter elementen, dan is het hoog tijd om jouw logo aan te passen.

Hoewel kleur en effecten kunnen worden gebruikt om de boodschap van het logo te versterken, mogen ze niet worden gebruikt als de belangrijkste methode om de boodschap over te brengen.

logo zwart wit

8. Geen rekening houden met kleurverschillen

Ga je naast online communicatie ook print voorzien? Kleuren in je drukwerk kunnen namelijk afwijken van de kleuren op je beeldscherm.  Voor de ene kleur is het verschil tussen web en print groter dan het andere. Kies dus je kleuren zorgvuldig samen aan de hand van een pantonewaaier. Zo voorkom je onaangename verrassingen nadien.

kleuren bepalen

9. Je logo is niet vectorieel opgebouwd

Een vector bestand is een grafische afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden zonder kwaliteitsverlies. De extensie eindigt op .eps of .ai.

De tegenganger van een vectorieel bestand is een pixel bestand. Deze komen heel vaak voor: het zijn afbeeldingen met .jpg of .png, .bmp of .gif als extensie. De meeste bestanden die je op internet terugvindt zijn pixelbestanden. Die kan je niet onbeperkt vergroten zonder kwaliteitsverlies. Daarmee zijn ze niet altijd geschikt voor drukwerk waarbij een hoge resolutie een vereiste is.

vector vs pixel

10. Je beschikt niet over een document met kleurcodes en lettertypes

Eens je logo ontworpen, heb je een korte handleiding nodig om jouw logo en huistijl correct toe te passen. Op die manier kan je de stijl van jouw merk consistent verderzetten naar je andere communicatie.

 

Twijfels over jouw logo?

Twijfel je of jouw logo ontwerp goed is opgebouwd?  Stuur jouw logo mee via onze logo analyse en ik geef je mijn eerlijke feedback. 

Liever een persoonlijk gesprek? Spreek met ons af!

Wil jij ook een logo ...

  • dat niet alleen mooi is, maar ook jouw stijl en persoonlijkheid laat zien.
  • dat functioneel en flexibel is, zodat je het zonder problemen ook op je social media en website kan plaatsen
  • dat onderscheidend en uniek is, zodat je opvalt in de massa en jouw droomklanten aantrekt.
piet gespiegeld