5 redenen waarom een goed logo belangrijk is
Je logo is één van de eerste dingen die potentiële klanten van jouw bedrijf zien. Daarom is het belangrijk dat je met een professioneel en herkenbaar logo naar buiten komt. Ik zet graag voor jou nog eens 5 redenen op een rijtje die het belang van een goed logo aantonen.
Een goede eerste indruk maken
Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken bij je potentiële klanten. Het eerste wat veel mensen zien van je bedrijf is je logo. Het is aanwezig op al je communicatie (visitekaartjes, brochures, belettering wagen, website, ...). Je logo moet passen bij je bedrijf en doelgroep(en). Laat het bepalen van de stijl van je logo dus zeker over aan een professional en bijvoorbeeld niet aan je buurmeisje.
Je herkenbaarheid verhogen
Een goed logo is door zijn eenvoud gemakkelijk te herkennen, waardoor de klant onmiddellijk weet dat het over jouw product gaat. Om je herkenbaarheid te verhogen, dient het logo op al je communicatie dan ook consistent te worden toegepast. Vermijd variaties in gebruik. Beperk je tot 1 verhaal bij het ontwikkelen van je logo. Dit maakt je logo eenvoudiger en draagt bij tot de herkenbaarheid.
Straal uit waarvoor jouw bedrijf staat
Zorg ervoor dat je logo de identiteit van je bedrijf uitstraalt. Wil je professionaliteit en kwaliteit uitstralen, kies dan niet voor een logo met veel verschillende felle kleuren en een speels lettertype. Aan de hand van je logo kan je je onderscheiden van de concurrentie. Denk dus na over je USP en probeer dit te vertalen in het logo.
Een goed logo helpt verkopen
Naast de kwaliteit van je product is een goed logo een grote hulp in het verkopen van je product. Straalt je logo niet de juiste waarden en normen uit en past het niet bij je product, dan is de kans groot dat je klanten misloopt.
Denk maar eens aan het kiezen van een restaurant. Je moet kiezen tussen twee restaurants die beiden lekker eten serveren, maar het ene restaurant heeft een ouderwets interieur waarbij een aantal stoelen en tafels al wat beschadigd zijn en het andere restaurant ziet er fris en proper uit. Welk restaurant zou je kiezen? Wel, zo gaat het ook met het zien van je visuele communicatie!
Een goed logo schept vertrouwen
Een logo vertelt meteen in één oogopslag: “Dit is een professioneel bedrijf en dit niet”. Een professioneel, goed uitziend logo schept daarom vertrouwen bij de klant. Wanneer je logo eruit ziet alsof het in Word is gemaakt, zullen mensen zich vragen beginnen stellen over de kwaliteit van je product of dienst. Daarom is het zeker een investering waard!
Wil je weten of je een goed logo hebt? Doe dan deze gratis test
Dit vind je misschien ook interessant: Zo weet je of je een goed logo hebt of niet
Wil jij ook een logo ...
- dat niet alleen mooi is, maar ook jouw stijl en persoonlijkheid laat zien.
- dat functioneel en flexibel is, zodat je het zonder problemen ook op je social media en website kan plaatsen
- dat onderscheidend en uniek is, zodat je opvalt in de massa en jouw droomklanten aantrekt.