nutella

Op je tube tandpasta, het blik tomatensaus, de tv-zenders of gewoon op je sociale media. We komen constant in aanraking met logo’s. Een goed logo bedenken en ontwerpen is een kunst. Maar wat is nu een goed logo en wat niet en waarmee houd je best rekening bij de ontwikkeling?

 

Het eerste logo dat ik ontwikkelde was op 11-jarige leeftijd. Mijn logovoorstel voor de kinderopvang van mijn toenmalige basisschool werd geselecteerd en prijkte als uitgangsbord aan de gevel. Cool. Nu, 20 jaar later zie ik verschillende knelpunten in mijn toenmalig ontwerp en vraag ik me af wat de kinderleidsters heeft bezield om een tekening te kiezen als logo. Het werd me doorheen mijn carrière duidelijk hoe een succesvol logo best tot stand komt en waar de knelpunten kunnen zitten. Ik zet hieronder mijn inzichten op een rij.

 

Begrijpen komt voor creëren

Veel ontwerpers gaan te snel over de researchfase of slaan ze zelfs over. Men creëert zonder onderzoek te doen naar de identiteit, de doelgroep en de markt. Zo wordt het merk verkeerd visueel vertaald en krijgt het een uitstraling die de ambities van het merk niet kan waarmaken. Leg dus eerst vast waarvoor het merk staat en start hierna aan de visuele uitwerking.

Lees hier meer over merkstrategie

 

Het logo-ontwerp moet betekenisvol zijn

Als ik ergens een hekel aan heb is dat kleuren en lettertypes gekozen worden ‘omdat ze mooi zijn’. Nee, je lettertypes en kleuren definieer je niet omdat ze mooi zijn, wél omdat ze passend zijn.

"
Elk kleur of lettertype communiceert onbewust bepaalde associaties over het merk

Herinner je je het beruchte lettertype ‘Comic sans’ nog? Iedereen bestempelt het als lelijk, maar eigenlijk is het speelse lettertype best passend voor bijvoorbeeld een kinderdagverblijf of babyspeelgoed. Hetzelfde heb je met vormen en kleuren. Onbewust zegt een diagonale lijn ‘ik ben dynamisch’ of een Times New Roman ‘ik ben traditioneel’. Als de ontwerper de opbouw van het logo niet kan argumenteren, mist het logo zijn doel.

Lees hier meer over het psychologisch effect van kleur

passende logo's

Het logo van Harley-Dadson vertelt via de kleuren, lettertype en typische 'badget'-vorm meteen waar het voor staat: avontuurlijk, krachtig en een tikkeltje ruig. Fun koos dan weer voor afgeronde vriendelijke letters in een speelse opzet.

Het logo is tijdloos

Je wilt geen nieuw logo dat na twee jaar passé is. Kies ontwerpelementen omdat ze betekenis geven en niet omdat ze hip zijn. Dit wil niet zeggen dat er soms geen update nodig is na enkele jaren, maar een goed basisontwerp blijft een goed basisontwerp. Het aanpassen van kleine details kan een bestaand logo weer hedendaags maken, terwijl de essentie en herkenbaarheid wordt behouden.

coca cola, apple, volkswagen

Een eenvoudig logo is gemakkelijk te herkennen

De meest eenvoudige logo’s zijn de meest herkenbare logo’s. Probeer eens het logo van Nike na te tekenen? Of denk eens aan het logo van Apple of Philips? Je kan de logo’s vrij snel voor de geest halen, niet?

 

Een uniek logo is memorabel

Het aanbod van merken is gigantisch. Hoe zorg je er voor dat je bedrijf of product wordt opgemerkt én dat het bijblijft? Door anders te zijn dan de rest. Dat kan al met je merknaam, maar het kan ook met je logo en huisstijl. Zolang het maar bij je product of diensten past. In ieder geval: ga niet voor de meest vertrouwde, veilige keuzes. Bestudeer de branding van concurrenten en vind de clichés die je moet vermijden. Denk aan het cliché van een ‘tand’ in het logo bij een tandart of een lotusbloem bij een wellness center. Gooi het over een andere boeg.

deliveroo, starbucks & disneu

Het logo is schaalbaar

Zorg dat je logo eenvoudig te gebruiken is op verschillende huisstijlelementen. Op een grote roll-up, op je social media, je website, je visitekaart, een klein gadget, ...
Een logo dient daarom altijd vectorieel gemaakt te zijn. Een vectorieel bestand met extentie .eps of .ai is een minimum vereiste, want je kan dat eindeloos groot schalen zonder kwaliteitsverlies. Vervolgens worden er gangbare extenties geëxporteerd die voor iedereen bruikbaar zijn zoals .jpg en .png.

vector vs pixel

Het logo is ruim toepasbaar

Wees aandachtig als je merknaam lang is. Opteer in dit geval om een visueel beeldmerk toe te voegen in het logo. Het beeldmerk kan op die manier bij je social media als profielfoto ingesteld worden. Ook bij je website kan het element op zich gebruikt worden als de naam té veel plaats inneemt.

Pas daarnaast op met logo’s die veel hoger zijn dan dat ze breed zijn. Ze zijn minder geschikt om op je website te gebruiken. Je moet de aparte elementen kunnen herschikken, zonder dat de herkenbaarheid in het gedrang komt.

En tenslotte: let erop dat je logo ook wérkt in het negatief. Plaats het in het wit op een gekleurde achtergrond. Een situatie waarbij jouw logo bij een ander bedrijf of organisatie op die manier vermeld wordt is heel waarschijnlijk. Wat proactiviteit bij het ontwerpen is dus aan te raden.

 

Het logo wordt consistent weergegeven

Stel je kleuren zorgvuldig samen met een Pantone kleurenwaaier. Doe je dit niet, dan kan je logo op papier er totaal anders uitzien dan het logo op je website. Felle kleuren zijn bijvoorbeeld bij drukwerk moeilijker realiseerbaar. Met een kleurenwaaier vermijd je onaangename verrassingen bij je drukwerk.

Bij de keuze van het lettertype hou je er best rekening mee dat je een passend weblettertype beschikbaar hebt voor je website. Websites werken enkel gratis met Google Fonts, tenzij je ergens anders een gelicencieerd webfont aankoopt.

 

Het logo moet leesbaar zijn

Klinkt vanzelfsprekend. Toch merk ik moeilijke leesbaarheid bij sommige logo's. De leesbaarheid hangt enerzijds af van het lettertype. Laat het logo aan enkele buitenstaanders zien – die de merknaam niet kennen - en laat hen de naam uitspreken.

Anderzijds wordt leesbaarheid ook bepaald door de lettergrootte en de letterdikte. Hoe kleiner het logo, hoe kleiner en dunner de letters worden. Als de letters té dun worden, zijn die moeilijk leesbaar of kunnen er zelfs stukjes letter wegvallen. Druk het logo eens af op een breedte van 2 cm. Je zal zien hoe de kleine weergave de leesbaarheid beïnvloedt.

 

Laat je logo testen

Twijfel je of je logo goed is opgebouwd? Wij bieden een gratis logo-analyse. Je ontvangt en rapport met de positieve elementen en knelpunten.

Wil jij ook een logo ...

  • dat niet alleen mooi is, maar ook jouw stijl en persoonlijkheid laat zien.
  • dat functioneel en flexibel is, zodat je het zonder problemen ook op je social media en website kan plaatsen
  • dat onderscheidend en uniek is, zodat je opvalt in de massa en jouw droomklanten aantrekt.
piet gespiegeld