
GDPR betekent letterlijk General Data Protection Regulation. In het Nederlands wordt ook van AVG of Algemene Verordening Gegevensbescherming gesproken. Voor jou misschien loze begrippen, maar voor de Europese privacycommissie bittere ernst. De GBA verandert van 'een blaffende in een bijtende hond' en zal sinds heden veel strenger toezien of de privacywet wordt nageleefd. Wees gewaarschuwd!
De tijd van ‘sit back and relax’ is voorbij. De privacywaakhond GBA of Gegevensbeschermingsautoriteit zal vanaf heden strenger nagaan of bedrijven de Europese privacyregels (GDPR) naleven. De nieuwe privacyregels zijn nu bijna een jaar in voege, maar de GBA bleef tot nu toe eerder op de achtergrond. Nu hebben ze eindelijk een directiecomité en zijn ze vastbesloten om strenger op te treden.
De GDPR regelt de verwerking van persoonsgegevens van natuurlijke personen in de EU door een natuurlijk persoon, een onderneming of een organisatie. GDPR is dus van toepassing op alle ondernemingen of organisaties die persoonlijke data van Europese burgers verzamelen, verwerken en gebruiken. Denk dus niet dat het voor jouw onderneming niet van toepassing is. Voor consumenten betekent het dat zij beter beschermd worden en compensaties kunnen eisen bij misbruik van persoonlijke gegevens.
De Europese privacyregels zijn een bindende richtlijn. Bij overtredingen kan je zwaar bestraft worden, dus niets doen is geen optie. Het geldt voor iedereen die goederen of diensten aanbiedt. Als bedrijf moet je kunnen aantonen dat je aan deze nieuwe wet voldoet. Kan je dat niet, dan hangen er hoge boetes boven je hoofd. Bij kleine schendingen kan het gaan om 2 % van je jaarlijkse omzet, maar de maximale boetes kunnen oplopen tot € 20.000.000 of 4 % van je jaarlijkse omzet.
Enerzijds is het belangrijk dat bepaalde voorwaarden (bv. algemene en privacy voorwaarden) door een jurist of boekhouder worden opgesteld of nagekeken. Zij kunnen nagaan of dit aan de GDPR-regels voldoet. Anderzijds kunnen wij als digital agency ervoor zorgen dat je website of webshop ook voldoet aan deze ‘nieuwe’ maatregelen. Daarom bieden we een vast pakket om je website GDPR-proof te maken.
Hiermee kan je torenhoge boetes vermijden. De GBA laat weten dat ze zeker en vast een tandje zullen bijsteken in het afdwingen van de privacyregels.