Concept: unieke content met een passende vorm

Concept: unieke content met een passende vorm

Wanneer je al in de conceptfase van je communicatiestrategie zit, weet je al welke boodschap je naar je doelgroep wil communiceren. Je weet alleen nog niet hoe. Een concept brengt als het ware jouw persoonlijke boodschap in woord én beeld tot leven. 

COMBINATIE VAN BOODSCHAP EN VORM

Om het eenvoudig te zeggen, vertaalt een concept je boodschap naar duidelijke content met een passende, onderscheidende vorm. Een concept vormt de verbinding tussen je communicatiestrategie en de vormelijke en inhoudelijke invulling daarvan. Met content wordt hier bedoeld wat je concreet naar je doelgroep wil communiceren. Het is via deze weg dat je er als onderneming kan uitspringen. 

KEN JE DOELGROEP

Bij conceptontwikkeling is het belangrijk dat je je doelgroep kent en dat je weet hoe jouw doelgroep aangesproken wil worden. Je kan zelfs meerdere doelgroepen hebben. Verdeel deze over verschillende buyer persona’s en ga na op welke manier zij door jou willen benaderd worden.

Ontdek de behoeftes van je persona’s en spreek ze aan met een goed afgestemde taal en visuele elementen. Wat willen ze weten? Welke acties wil jij dat zij ondernemen? Wat wil je hen laten beleven? 

JE UNIEKE EIGENSCHAPPEN IN DE VERF

Er zijn heel wat bedrijven met goede concepten, waar je zeker inspiratie uit kan halen. Dit betekent uiteraard niet dat je hun concept klakkeloos mag overnemen. Het gaat erom dat je je gaat onderscheiden van de massa met jouw uniek concept. Breng je USP’s eerst in kaart en zet deze eigenschappen in de verf. Wat kan jij waarmaken wat de concurrentie niet kan?

Veel ondernemingen nemen ‘hoge kwaliteit’ of ‘snelle service’ als unieke selling points, maar deze zijn dus eerder standaard. Je legt beter de focus op de unieke redenen waarom een persoon bij jou moet kopen en niet bij de concurrentie. Dat wordt ook wel UBR of Unique Buying Reasons genoemd. Je denkt bij dit principe vanuit de koper en denkt na over de unieke reden waarom een klant of prospect bij jou moet kopen. Welke voordelen hebben ze hierbij?

CREATIVITEIT EN ROI

Er is een sterke correlatie tussen creativiteit en meer Return On Investment (ROI). Vaak worden aan de vergadertafel de meest creatieve ideeën met de grond gelijk gemaakt. Ondernemingen nemen nog te vaak beslissingen vanuit de gedachte dat té originele voorstellen te gewaagd zijn. Ze vinden het een te groot risico om de bal mis te slaan. Nochtans zijn de voorbeelden van ongewone campagnes die beter scoorden dan verwacht legio. Net omdat ze uitblinken door hun originaliteit en hierdoor soms zelfs viraal gaan. Maximaliseren van bereik is van onschatbare waarde. Met een veilige campagne dezelfde impact creëren, is quasi onmogelijk of vraagt in elk geval meer budget met een lager ROI als resultaat. Een investering in een originele campagne is dus niet alleen inkomstenverhogend, maar ook kostenbesparend.

KEEP IT SIMPLE: LESS IS MORE!

Het is een kunst om jouw verhaal te reduceren tot de essentie. Hou het concept daarom eenvoudig! Enkel zo komt de boodschap het duidelijkst over. Een goed concept valt vaak in één heldere zin te omschrijven.

Besluit: hoe beter je een doel en je doelgroep aflijnt, en hoe beter je weet waar je zelf naar toe wil, hoe efficiënter je een concept kan ontwikkelen dat je doelpubliek aanspreekt. 

24/02/2017
Scroll naar boven