
Het aantal websites en webshops blijft groeien. Je krijgt te maken met een pak meer concurrentie dan 10 jaar geleden. Hoe zorg je dat de bezoeker van je website jou contacteert of jouw producten koopt en niet bij iemand anders? We geven enkele technieken mee die je kan toepassen op jouw website of webshop.
Wat komt je bezoeker op jouw website doen? Het antwoord op deze vraag bepaalt het bouwplan van jouw website. Zorg dat de inhoud en structuur van je website tegemoet komt aan de belangrijkste doelstellingen van jouw doelgroep. Dit kan pas door goed naar je klanten te luisteren en echt te gaan doorvragen.
Laat je bezoeker zijn of haar doelstellingen zo gemakkelijk en snel mogelijk bereiken. Een betere gebruikerservaring leidt onder meer tot een verkoopstijging en grote klantloyaliteit. Enkele ux must-haves:
Een website waar er geen contactgegevens terug te vinden zijn? Not done. Wees toegankelijk en voorzie verschillende contactmogelijkheden zoals e-mail, telefoonnummer of een contactformulier.
Indien je voor een chatfunctie kiest, zorg er dan voor dat deze niet plots tevoorschijn komt. Bezoekers weten heus wel dat een chatfunctie in de rechterhoek van het scherm te vinden is.
Je kent de uitdrukking ‘voor wat, hoort wat?’. Wist je dat mensen die iets gratis krijgen sterker geneigd zijn om iets terug te doen? Denk maar aan de ‘gratis proevertjes’ in de winkel, waarna je een aantal van de geproefde producten in je winkelkar dropt.
Ook online wordt dit principe gretig toegepast. Zo kan je een whitepaper weggeven in ruil voor het e-mailadres. Ook een uitstekende klantenservice via een webshop kan een reden zijn om net daar te gaan kopen.
Een klassieker, maar wel eentje die werkt als deze actie bij je zaak past. Is het product (of de aanbieding) beperkt in voorraad, dan zien consumenten dit product als waardevoller. Een ‘Wees er snel bij’ of ‘op is op’-boodschap roept een gevoel van urgentie op, waardoor mensen het sneller kopen.
Voorbeelden:
We nemen vaker iets aan voor ‘waar’ als de uitspraak van een expert komt, maar hoe kan je jouw expertise aantonen?
Hoe weten we dat de website wel te vertrouwen is? Hoe weten we dat de producten of diensten aan onze verwachtingen zullen voldoen? In het meeste geval door na te gaan wat andere mensen hebben ervaren bij jouw aanbod.
Enkele tips:
Storytelling of een persoonlijk verhaal voegt subjectieve waarde toe aan je aanbod. Heel vaak blijven klanten onbewogen als je hen probeert te overtuigen met rapporten, cijfers en statistieken. Met een verhaal spreek je jouw doelgroep op een dieper (emotioneel) niveau aan. Je merk krijgt namelijk betekenis.
Het merk Dove is een mooi voorbeeld van krachtige storytelling.
Dove wilt met haar aanbod het zelfvertrouwen van vrouwen een boost geven en keert zich daarom resoluut tegen modellen met een maatje 34 en gephotoshopte beelden. Dit verhaal ondersteunt hun missie: bekijk hier de video.
Een goed verhaal blijft je altijd bij. Het inspireert je om er naar te handelen.
Een ander voorbeeld van een goed verhaal is de missie van de zoekmachine Ecosia. Hoe meer zoekopdrachten er via Ecosia worden gemaakt, hoe meer bomen ze laten aanplanten.
Ongetwijfeld zit er in jouw bedrijf of organisatie ook een goed verhaal. Kijk daarom met een open blik naar wie je bent, wat je verkoopt en waarom je dat verkoopt. Alles wat jij vanzelfsprekend vindt, vindt een ander misschien wel bijzonder. Ga echter niets verzinnen, want anders verlies je je authenticiteit. Hoe echter, hoe geloofwaardiger.
Zorg jij er ook niet voor dat je goed gekleed naar een klantenafspraak gaat? Zo gaat dat ook met je website. De eerste indruk wordt al gevormd in de eerste seconden. Huur dus een digitale designer in voor het ontwerpen van jouw website en vraag het niet aan je buurjongen die graag tekent. Achtergrondkennis van user experience is een vereiste. Hieronder vind je enkele tips voor een professioneel uitziend ontwerp:
Niet alles zal meteen perfect werken, bezoekers blijven nu eenmaal mensen en gedrag kan je niet 100% voorspellen. Het is daarom belangrijk om de kliks en interactie op je website te analyseren via Google Analytics of Hotjar. Op basis van die gegevens kan je bijsturen waar nodig.