Hoe je met je website overtuigt om voor jou te kiezen

29 januari '21

Het aantal websites en webshops blijft groeien. Je krijgt te maken met een pak meer concurrentie dan 10 jaar geleden. Hoe zorg je dat de bezoeker van je website jou contacteert of jouw producten koopt en niet bij iemand anders? We geven enkele technieken mee die je kan toepassen op jouw website of webshop.

Zorg dat je website er is voor je doelgroep en niet andersom

Wat komt je bezoeker op jouw website doen? Het antwoord op deze vraag bepaalt het bouwplan van jouw website. Zorg dat de inhoud en structuur van je website tegemoet komt aan de belangrijkste doelstellingen van jouw doelgroep. Dit kan pas door goed naar je klanten te luisteren en echt te gaan doorvragen.

Optimale gebruikerservaring

Laat je bezoeker zijn of haar doelstellingen zo gemakkelijk en snel mogelijk bereiken. Een betere gebruikerservaring leidt onder meer tot een verkoopstijging en grote klantloyaliteit. Enkele ux must-haves:

  • Een duidelijke en bondige navigatie. Bij meer dan 6 hoofdmenu’s raden we aan om te werken met subpagina’s.
  • Een sitemap in de footer.
  • Overzicht en rust (voldoende witruimte, gestructureerde blokken).
  • Voorkom storende elementen zoals carrousels, flash, ... (lees hier wat je best vermijdt op je website).
  • Mobielvriendelijk webontwerp. Doe hier de test.
  • Je website heeft een snelle laadsnelheid. Doe hier de test.

Wees bereikbaar

Een website waar er geen contactgegevens terug te vinden zijn? Not done. Wees toegankelijk en voorzie verschillende contactmogelijkheden zoals e-mail, telefoonnummer of een contactformulier.

Indien je voor een chatfunctie kiest, zorg er dan voor dat deze niet plots tevoorschijn komt. Bezoekers weten heus wel dat een chatfunctie in de rechterhoek van het scherm te vinden is.

Geef iets gratis weg

Je kent de uitdrukking ‘voor wat, hoort wat?’. Wist je dat mensen die iets gratis krijgen sterker geneigd zijn om iets terug te doen? Denk maar aan de ‘gratis proevertjes’ in de winkel, waarna je een aantal van de geproefde producten in je winkelkar dropt.

Ook online wordt dit principe gretig toegepast. Zo kan je een whitepaper weggeven in ruil voor het e-mailadres. Ook een uitstekende klantenservice via een webshop kan een reden zijn om net daar te gaan kopen.

Het op is op principe

Een klassieker, maar wel eentje die werkt als deze actie bij je zaak past. Is het product (of de aanbieding) beperkt in voorraad, dan zien consumenten dit product als waardevoller. Een ‘Wees er snel bij’ of ‘op is op’-boodschap roept een gevoel van urgentie op, waardoor mensen het sneller kopen.

Voorbeelden:

  • Maximum aantal deelnemers: nog 4 plaatsen vrij!
  • Nog 1 product op voorraad.
  • Limited edition.

 

Het op is op principe

Toon je expertise

We nemen vaker iets aan voor ‘waar’ als de uitspraak van een expert komt, maar hoe kan je jouw expertise aantonen?

  • Toon wat je kan aan de hand van een portfolio.
  • Vermeld belangrijke referenties.
  • Houd een blog bij waarmee je kennis verleent.
  • Toon herkenbare logo’s van partners of verwezenlijkingen.
  • Maak gebruik van labels om de bezoeker te helpen kiezen uit verschillende opties. Coolblue en andere webshops tonen op die manier hun expertise.
Toon je expertise

Sociale bewijskracht

Hoe weten we dat de website wel te vertrouwen is? Hoe weten we dat de producten of diensten aan onze verwachtingen zullen voldoen? In het meeste geval door na te gaan wat andere mensen hebben ervaren bij jouw aanbod.

Enkele tips:

  • Toon reviews en maak deze zo waarheidgetrouw mogelijk (bv. video, een foto van de klant).
  • Toon aan hoeveel producten / deelnemers er de bezoeker zijn voorgegaan ('al 1200 verkocht').
  • Maak producten, diensten, pakketten populair door een label zoals 'bestverkocht' bij te plaatsen.
  • Vermeld de klantenbeoordeling bij jouw bedrijf of product.

Vertel jouw verhaal

Storytelling of een persoonlijk verhaal voegt subjectieve waarde toe aan je aanbod. Heel vaak blijven klanten onbewogen als je hen probeert te overtuigen met rapporten, cijfers en statistieken. Met een verhaal spreek je jouw doelgroep op een dieper (emotioneel) niveau aan. Je merk krijgt namelijk betekenis. 

Het merk Dove is een mooi voorbeeld van krachtige storytelling.

Dove wilt met haar aanbod het zelfvertrouwen van vrouwen een boost geven en keert zich daarom resoluut tegen modellen met een maatje 34 en gephotoshopte beelden. Dit verhaal ondersteunt hun missie: bekijk hier de video.

Een goed verhaal blijft je altijd bij. Het inspireert je om er naar te handelen.

Een ander voorbeeld van een goed verhaal is de missie van de zoekmachine Ecosia. Hoe meer zoekopdrachten er via Ecosia worden gemaakt, hoe meer bomen ze laten aanplanten. 

Ongetwijfeld zit er in jouw bedrijf of organisatie ook een goed verhaal. Kijk daarom met een open blik naar wie je bent, wat je verkoopt en waarom je dat verkoopt. Alles wat jij vanzelfsprekend vindt, vindt een ander misschien wel bijzonder. Ga echter niets verzinnen, want anders verlies je je authenticiteit. Hoe echter, hoe geloofwaardiger.

Professioneel webontwerp

Zorg jij er ook niet voor dat je goed gekleed naar een klantenafspraak gaat? Zo gaat dat ook met je website. De eerste indruk wordt al gevormd in de eerste seconden. Huur dus een digitale designer in voor het ontwerpen van jouw website en vraag het niet aan je buurjongen die graag tekent. Achtergrondkennis van user experience is een vereiste. Hieronder vind je enkele tips voor een professioneel uitziend ontwerp:

  • Gebruik geen stereotype stockfoto’s: mensen weten simpelweg dat het geen ‘echte’ foto's zijn, gebruik liever persoonlijke foto’s, ook al zijn die niet perfect.
  • Het webontwerp dient in lijn te liggen met je huisstijl: deze bevat, als deze goed is opgebouwd, hetzelfde kleurschema en gelijkaardige typografie . Andere kleurvarianten en andere lettertypes horen daar dus niet in thuis. Bewaak de toepassing van je huisstijl als een hond die waakt over zijn been.
  • Deel lange teksten op hapklare blokjes content. Gebruik titels en subtitels waar mogelijk en ondersteun je teksten met afbeeldingen of schema’s. Let er ook op dat teksten niet over de volledige breedte van je scherm uitlopen, dit bemoeilijkt de leesbaarheid.

Analyseren en verbeteren

Niet alles zal meteen perfect werken, bezoekers blijven nu eenmaal mensen en gedrag kan je niet 100% voorspellen. Het is daarom belangrijk om de kliks en interactie op je website te analyseren via Google Analytics of Hotjar. Op basis van die gegevens kan je bijsturen waar nodig.