De impact van de BERT-update op jouw ranking in Google

07 september '20

BERT, de grootste Google-update in 5 jaar heeft een grote impact op zoekenopdrachten en bijhorende zoekresultaten. Eerst uitgerold in Amerika, maar sinds eind 2019 ook doorgevoerd in België en Nederland. Wat houdt de update precies in voor je website, hoe verandert het de zoekresultaten én hoe kan je met je website hierop inspelen? We leggen het je uit.

Wat houdt BERT in?

BERT is de afkorting voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Die technische omschrijving zegt je waarschijnlijk niets. Concreet betekent dit dat BERT Google in staat stelt om de context waarin woorden worden gebruikt, beter te begrijpen. Een direct gevolg daarvan is dat de zoekresultaten veel beter aansluiten op de ware intentie van de zoekopdracht.

Voice Search

Voice Search

In plaats van zoekopdrachten in te tikken wordt het inspreken van zoekopdrachten steeds populairder. Dit kan via een voice assistant, maar ook via de speaker in je gsm of tablet.
Er wordt zelfs beweerd dat ‘Voice Search’ het nieuwe ‘mobiel’ wordt, want het stelt de gebruiker in staat om te multitasken en handsfree zoekresultaten te verkrijgen.

Een mondelinge zoekopdracht zal meer woorden en woordcombinaties bevatten. Ze zullen ook vaker in een vraag gesteld worden. Bv. ‘Waar is de dichtstbijzijnde apotheker?’ i.p.v. ‘apotheker Brugge open’.

Met de BERT-update worden er verbanden gelegd tussen de woorden ‘apotheker’ - ‘nu’ – ‘dichtsbijzijnd’ – ‘open’.
Via de context kan Google het meest gepaste zoekresultaat aanbieden.

Wist je trouwens dat de muisfunctie bij Voice Search volledig wegvalt? Een tweede zoekresultaat aanklikken, zal dus niet meer lukken. Google maakt de keuze voor jou. Net daarom is het heel belangrijk dat je nu al je teksten gaat optimaliseren.

Do’s en don’ts bij het optimaliseren van je webteksten

In functie van het veranderende zoekgedrag en de BERT-update zijn bepaalde SEO-regels nu extra belangrijk. We sommen hieronder de do’s en don’ts op:

  • Copy paste niet klakkeloos belangrijke zoektermen in je titels.
  • Kopieer geen teksten van andere websites of je eigen websites. Gebruik waar mogelijk synoniemen en andere woordcombinatise om duplicate content te voorkomen.
  • Schrijf voor je doelgroep. Voorzie voor hun relevante content en implementeer woorden en volzinnen die je doelgroep ook zou gebruiken.
  • Zorg voor een duidelijke structuur in je webteksten: voorzie hoofdtitels en subtitels.
  • Ga na in Google Analytics op welke langere zoekopdrachten je traffiek binnenkrijgt en schrijf specifieke content die aansluit op de zoektermen.
  • Google vindt de laadtijd van je webpagina’s nog steeds heel belangrijk. Snelle websites hebben altijd een stapje voor.
  • Voorzie links in je tekst naar andere pagina’s uit je website. Zo krijgen onderwerpen meer context.

Intentie van zoekopdrachten

Doordat Google ‘context’ begrijpt, lukt het ook beter om de bedoeling van de zoekopdracht te achterhalen. Wil je inspiratie of informatie? Wil je een ‘how to’-tutorial’? De zoekmachine zal vervolgens specifieke content gaan aanbieden die het best aansluit bij die intentie. Bij bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘breng mij naar het dichtstbijzijnde benzinestation’, gaat Google meteen een route voorstellen. Bij 'hoe steek ik zelf een kast ineen', krijg je meteen een tutorial video.

Intentie van zoekopdrachten

Besluit

De BERT update heeft een grote impact op zoekopdrachten die uit volzinnen (en dus context) bestaan. Betere zoekresultaten wil iedereen, het is dus een grote stap voorwaarts voor gebruikers. Als je als website nu al rekening houdt met de belangrijkste SEO-principes zal je weinig of geen verandering te zien zijn in de ranking in Google. Evalueer regelmatig de inhoud van je webpagina’s en optimaliseer waar mogelijk met het oog op de beste gebruikservaring voor je doelgroep. 

Wil je samen met ons nagaan hoe we jouw webteksten BERT-proof kunnen maken? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.