Kiezen voor een template of een website op maat?

11 december '20

Overweeg je een nieuwe website te laten bouwen? De prijs voor een website varieert enorm. De kans is groot dat het prijsverschil in het gebruik van een standaard template of het bouwen van een website op maat zit. Wat is nu het verschil tussen de twee opties?

Je kan het vergelijken met het kiezen van een indrukwekkende schoen die op maat is gemaakt van € 400 (denk maar aan het perfect passende glazen schoentje van Assepoester) of het kiezen van een 1000 in een dozijn standaard schoen die je in de H&M vindt voor € 30. Ze doen beide wat ze moeten doen (je kan ermee stappen), maar er zijn duidelijke verschillen in gebruiksgemak, uitzicht en duurzaamheid. Om je te helpen kiezen, zetten we alle voor -en nadelen van beide opties op een rijtje.

Website op maat

Een website op maat wordt 'from scratch' opgebouwd. Effectieve maatwerk websites zijn strategisch opgebouwd: wie zijn je bezoekers? Wat zijn hun toptaken? Wat wil jij met je website bereiken? De structuur wordt op basis van die input uitgetekend. Vervolgens wordt er op basis van jouw logo en huisstijl een uniek webontwerp gemaakt, waarna het ontwerp wordt ontwikkeld naar een technisch werkende website.
De website zal (net zoals bij het glazen muiltje) jou 100% als gegoten zitten. Het ziet er volledig uit zoals jij wilt en bevat alle functionaliteiten die jij én jouw bezoekers nodig hebben.

De prijs van een website op maat is afhankelijk van de technische vereisten (functionaliteiten, integraties, koppelingen) en de complexiteit van het ontwerp. 

Voordelen van een website op maat

  • Strategische opzet: waarvoor heb je een website nodig? Jouw webpagina’s worden zodanig ingericht om jouw specifieke doelstellingen te behalen. 
  • Unieke uitstraling: een webdesigner voorziet een webontwerp op maat. Het ontwerp past perfect bij jouw identiteit, de doelgroep, de inhoud én het doel van de website.
  • De inhoud van de website komt beter tot zijn recht omdat het ontwerp opgebouwd is met de inhoud als basis en niet andersom.
  • Meer conversie: doordat de structuur en het ontwerp op basis van jouw doelstellingen is vastgelegd, worden bezoekers beter gestuurd naar de gewenste acties (bv. Inschrijven voor de nieuwsbrief, een whitepaper downloaden, een offerte-aanvraag indienen, …).
  • Frictieloze User Experience: we zorgen ook dat de structuur uitermate gebruiksvriendelijk is (ux design), waardoor je conversie optimaliseert en beter scoort in Google. Het vergt kennis van ux om een website écht effectief te maken.
  • Toekomstgericht: Een website op maat is altijd een website waarop je verder kan bouwen. Nieuwe type pagina’s toevoegen, een extra taal implementeren of op termijn koppelen met externe software? Er zijn geen of weinig technische beperkingen.
  • Flexibel: na een gerichte analyse of user testing kan de website verder gefinetuned worden om de user experience verder te verbeteren en conversie te verhogen.
  • Snelle laadtijd: omdat je website geen overbodige functionaliteiten bevat, blijft je website snel, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
  • Support: loopt er iets fout bij een update of aanpassing, dan kan je direct bij de bouwer van de website terecht voor een oplossing.

Nadelen van een website op maat

  • Tijd: een website op maat laten maken kost meer tijd dan een kant-en-klare website. Reken op enkele weken tot maanden. Een goede samenwerking tussen opdrachtgever en webbouwer is essentieel. Je bespaart echter wel zelf tijd uit bij de invulling, omdat het ontwerp is opgebouwd op basis van jouw content en niet andersom.
  • Kostprijs: een maatwerk website is een stuk duurder omdat het proces veel meer tijd in beslag neemt (strategie, ontwerp en ontwikkeling).

Template website

Een template is een bestaand sjabloon waarin structuur en ontwerp al vooraf zijn vastgelegd. Er zitten ook standaard functionaliteiten in het sjabloon. Door de ‘inhoud’ van de template aan te passen, kan je deze template gaan personaliseren, waardoor je een volwaardige website krijgt.

Voordelen van template website

  • Snel online: De website kan relatief snel worden opgebouwd. De type pagina’s zijn reeds voorzien, het is alleen aan jou om het sjabloon op te vullen met inhoud (foto’s, teksten) en de vormgeving – indien mogelijk – wat te personaliseren. Je hebt hiervoor meestal geen technische kennis nodig.
  • Een groot online aanbod van templates waaruit je kan kiezen, je vindt dus vast wel een ontwerp dat je min of meer aanspreekt.
  • Goedkoop: gezien templates aan meerdere personen worden verkocht, wordt de ontwikkelingskost gespreid. Zo kan je de template tegen een aantrekkelijke prijs aankopen.
  • Soms heb je met de standaard functionaliteiten voldoende zoals een contactformulier, social media knoppen, een Google Maps kaart, … dit zit normaal standaard inbegrepen in de kostprijs van de template.
  • De template website je (weliswaar beperkt) personaliseren (kleur, logo).

Nadelen van template websites + tips

  • De template is naar opmaak en structuur toe beperkt aanpasbaar. Meestal beperken aanpassingen zich tot het aanpassen van het logo en de kleuren. Het is ook niet altijd mogelijk om alle gewenste functionaliteiten in één template toe te voegen. Ga na wat de templatebouwer van mogelijkheden heeft ingebouwd.
  • De content komt niet altijd goed uit in de template, waardoor je meer tijd kwijt bent met aanpassen. Ga dus eerst na welk type inhoud je op je website kwijt wil, op basis hiervan kies je de meest geschikte template.
  • Je website ziet er niet uniek uit. Je kan je hierdoor weinig onderscheiden van concurrenten en valt zo minder op.
  • Niet altijd ux-proof: heel wat template websites zien er flashy en mooi uit, maar slaan de bal volledig mis als het gaat over user experience. Ook al wijst bijvoorbeeld onderzoek uit dat roterende banners de bezoekers afleiden van hun intenties, toch zien we ze nog steeds bij heel wat template websites. Van een slecht werkende zoekfunctie tot een overload aan effecten: van ontevreden bezoekers maak je geen klanten. Dit vermijd je best op je website.
  • Uitbreiden slechts beperkt mogelijk
  • Afhankelijk van waar je de template aankoopt is er al dan niet support na aankoop. Informeer hiernaar! Bij een probleem wil je niet aan je lot worden overgelaten.
  • Een kant en klare website bevat vaak overbodige plugins (die je niet gebruikt). Dit is nefast voor de laadsnelheid (en dus jouw vindbaarheid in Google). Zoek daarom een template die zo goed mogelijk aansluit bij jouw doelstellingen, zonder extra toeters en bellen.

De keuze voor maatwerk of niet zal sterk afhankelijk zijn van je budget én jouw website doelstellingen.

Een template kan voor starters ideaal zijn die snel een website of webshop willen opzetten. Zo zetten we geregeld basis websites op die heel snel up and running zijn.

Heb je een ruim budget ter beschikking en wens je jouw website strategisch te gaan opbouwen om er het maximale uit te halen? Dan is een website op maat voor jou de beste keuze.

We gaan niet ontkennen dat we een voorkeur hebben voor het 'glazen muiltje'. Wij geloven namelijk in de mogelijkheid van uniek webdesign om boven de concurrentie uit te springen én de juiste klanten aan te trekken. Toch kunnen we toegeven dat templates ook een prima optie kunnen zijn als je budget en vereisten eerder beperkt zijn.


Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen of wens je graag een extra woordje uitleg?