Met deze 10 website ergernissen jaag je bezoekers weg

30 oktober '20

Onvermijdelijk heb je ook wel eens gevloekt op een website. Een pagina werkt niet, een vervelende pop-up die plots tevoorschijn komt, … Uit ervaringen van onze klanten komen we heel wat te weten over websites. Wil je een website die positief ervaren wordt, vermijd dan deze 10 grootste website knelpunten. 

Je website is traag

Een van de allergrootste irritatiebronnen. Hoe lang hou jij het uit wanneer een webpagina inlaadt? Moet de bezoeker langer dan 2 seconden wachten voordat de pagina inlaadt, dan is die al lang terug weg. Je loopt niet alleen klanten (en verkoop) mis, een trage website scoort minder hoog in de zoekresultaten. In dit blogartikel vind je tips waarmee je je website sneller maakt.

Test hier de snelheid van je website

Verwaarloosd webdesign

Kleuren die niet op elkaar zijn afgestemd, moeilijk leesbare lettertypes, te weinig witruimte: een lelijk en slecht webontwerp jaagt je bezoekers de stuipen op het lijf.

Een aantrekkelijke uitstraling overtuigt niet alleen jouw bezoekers, het draagt ook bij tot een positieve gebruikerservaring. Zorg ervoor dat je potentiële klant jouw website verlaat met een positief gevoel. Dan komt die bezoeker ook terug.

Te veel tekst

Een website is geen boek. Je klanten komen op jouw website iets zoeken of doen. Een ‘wall of text’ maakt het de bezoeker moeilijk om snel de gewenste informatie terug te vinden. Kies voor bondige teksten met voldoende witruimte en ondersteunend beeldmateriaal.

Iets niet terugvinden

Waar is het winkelmandje? Waar vind ik de contactinformatie? Zorg dat de navigatie van je website duidelijk is zodat je klant snel zijn doelstelling bereikt.

Als de bezoeker te lang moet zoeken achter de gewenste informatie, is de kans groot dat hij de website meteen weer verlaat.  

Sta dus stil bij wat de bezoeker op jouw site komt doen én hoe je hem of haar het snelst van dienst kan zijn. Belangrijke toptaken kan je afleiden uit een analyse van je website. Een gebruiksvriendelijke website betekent tevreden bezoekers. Tevreden bezoekers worden sneller klant.

Opdringerige pop-ups

Je kent ze wel, de opdringerige pop-up advertenties. Als bezoeker wordt je snel bij het landen op een website geconfronteerd met een opdringerige vraag om ‘hier jouw e-mailadres achter te laten’.
Als ze niet slim worden ingezet krijg je een gefrustreerde bezoeker en zijn ze nadelig voor je conversie.

Gedateerde informatie

Je landt op de homepage en ziet mededelingen van 2017. Hallo, leef jij nog? Gedateerde informatie komt niet goed over bij je bezoeker. Zorg bij je blog of nieuwsoverzicht dat de meest recente berichten eerst zichtbaar zijn én houdt je algehele website up-to-date.

Audio en video die automatisch afspeelt

Prospecten komen in eerste instantie niet naar je website om een filmpje te bekijken, maar om iets op te zoeken. Een video dat helemaal bovenaan je homepage automatisch afspeelt is niet klantvriendelijk. Nog irritanter zijn de video’s met muziek, waarvan je het geluid niet kan afzetten.

Niet mobielvriendelijk

Dat een website zich perfect weergeeft op een tablet en gsm is voor ons een vanzelfsprekendheid. Toch zien we hier en daar nog websites die niet correct geschaald worden volgens de afmeting van het device. Het gevolg: gebruikers raken gefrustreerd en verlaten je website om een responsive alternatief te zoeken.

Doe de mobile friendly test

Niet mobielvriendelijk

Gebruik van flash

Jawel, er zijn nog steeds onwetende bedrijven die flash in hun websites gebruiken. Het is niet alleen slecht voor je vindbaarheid in Google, veel bezoekers hebben echt moeite met flash. Er zijn namelijk nog maar weinig browsers die het ondersteunen. Bovendien zijn websites met flash niet toegankelijk voor blinden -en slechtzienden.

Gebroken links

De bezoeker denkt gevonden te hebben wat ie zocht en na het klikken op de link verschijnt…een error. Frustrerend voor je bezoeker. Bij het aanpassen of vernieuwen van je website ontstaan er vaak links die hun bestemming zijn kwijtgeraakt. Het resultaat is dat je websitebezoeker een lege pagina krijgt. Controleer je website op gebroken links!

Spoor hier je gebroken links op

Wil je jouw website gebruiksvriendelijker maken? Hou dan zoveel mogelijk rekening met jouw klant. De minste frustratie jaagt jouw bezoeker (misschien wel voorgoed) weg.
De hindernissen in jouw website opsporen? Dit kan met een website analyse.