
Branding is je merk onderscheidend van de rest in de markt zetten. Rebranding kan je omschrijven als de ‘renovatie’ van je merk. Dat kan zo zijn omdat het verouderd is, door een fusie of omdat je huidige merkstrategie simpelweg niet werkt. Je merk herpositioneren vraagt ballen! Wij geven graag enkele tips waarmee je rekening kan houden voor de (her)positionering van je merk.
Branding is de kunst om je merk op een unieke en creatieve manier sterk in de markt te zetten. Net zoals elk mens zijn eigen identiteit nodig heeft, is dit ook zo bij bedrijven en merken. Branding is wie je bent en wat je doet duidelijk maken aan je doelgroep. Het is hetgeen jouw merk voor gaat en staat en dit laten inbakken in het geheugen van je doelgroep. Enerzijds dient het om je product of dienst zichtbaar te maken, anderzijds om dat product of die dienst extra geloofwaardigheid mee te geven. Bovendien mag het belang van een professionele visuele identiteit niet onderschat worden om je hiermee te onderscheiden van concurrenten. En dat willen we toch allemaal?
Rebranding betekent je merk heruitvinden of herpositioneren. Wanneer je merkt dat je huidig merk niet de juiste doelgroep bereikt of verouderd is, dan zal er iets in je merkstrategie moeten veranderen. Het kan gezien worden als de ‘renovatie’ van een merk. Dit komt ook vaak voor bij een fusie van bedrijven. Denk bijvoorbeeld maar aan de recente fusie van Eandis en Infrax. Zij gaan tegenwoordig samen verder onder de noemer ‘Fluvius’.
Het betekent niet dat je alles wat je nu doet achterwege moet laten. Rebranding gaat niet enkel over jezelf ‘heruitvinden’, maar over begrijpen wat werkt en wat niet werkt.
Hulp nodig met de (re)branding van je merk? We dagen in eerste fase het DNA van jouw bedrijf uit door het stellen van de juiste vragen. Op die manier krijgen we cruciale info en inzichten die duidelijk maken wie je bent en wat je doet. Die info gebruiken we als fundering bij het bouwen van jouw merk. We kunnen dit vertalen naar een volledige nieuwe naam en huisstijl, maar hebben ook alles in huis voor de ontwikkeling van alle huisstijldragers.
Heb je deze recente realisatie al gespot? Het Centrum voor Volwassenonderwijs IVO Brugge was toe aan een opfrissing, waarbij de klant zelfs open stond voor een volledige rebranding. Dit hield in dat we bij digicreate.be een nieuwe naam, baseline, huisstijl en nieuw logo creëerden met een strategie hoe we dit opnieuw in de markt zetten. Check it out!