Huisstijl

Branding
03.

De ‘stijl van het huis’ is meer dan een logo. Het is een geheel van vormen, kleuren, teksten (typografisch en taalgebruik) en beelden waarmee je naar buiten komt.

Contacteer ons
Ben jij thuis in je eigen huisstijl?

Ben jij thuis in je eigen huisstijl?

Een huisstijl is een belangrijk onderdeel van je brandingstrategie. Het is wie je bent en wat je doet op een juiste en consistente manier naar buiten brengen. Hier ontstaat bij heel wat bedrijven een kloof. Vaak strookt het imago niet met hoe ze eigenlijk naar buiten willen treden. Daar speelt huisstijl een belangrijke rol in.

Je wilt een imago dat bij je bedrijf past en bovendien een positieve indruk maken bij je doelgroep. Daarom is een passende huisstijl zo belangrijk, want deze weerspiegelt waar je voor staat. Een professionele visuele identiteit wekt vertrouwen bij de klant en verhoogt de geloofwaardigheid.

Heb ik wel een huisstijl nodig?

Het succes van een onderneming is niet louter en alleen het resultaat van goeie producten of diensten. Het imago (en dus de look & feel) van het bedrijf heeft hier ook een belangrijk aandeel in. Het effect van een visuele identiteit wordt sterk onderschat, omdat dit niet duidelijk meetbaar is.

De huisstijl is een manier om er visueel uit te springen. Dit kan door een opvallend visitekaartje, gevatte copy, folders en brochures, website, …

Het heilig huisstijlhandboek

Wij hebben al gemerkt dat het consistent toepassen van de huisstijl voor veel bedrijven een uitdaging blijft.

Om de kloof tussen je identiteit en imago zo klein mogelijk te maken en je huisstijl zo consistent mogelijk toe te passen, ontwikkelen wij bij digicreate.be altijd een huisstijlhandboek. Dé houvast in al je bedrijfscommunicatie!

Zorg dat alle medewerkers op de hoogte zijn van hoe de huisstijl correct en consequent wordt toegepast. Dit handboek met richtlijnen zorgt ervoor dat er geen wildgroei aan verschillende stijlen ontstaat.

Het heilig huisstijlhandboek

Herkenning zorgt voor erkenning

Je organisatie heeft een doelgroep en waarden voor ogen, vertaald in een logo en huisstijl. Hoe beter de doelgroep zich kan identificeren met de waarden die jouw bedrijf vertegenwoordigt, hoe gemakkelijker ze tot een conversie zullen overgaan.

Alle media-uitingen van je bedrijf moeten in een eenduidige stijl opgebouwd worden. Ziet je flyer er volledig anders uit dan je website? Dan werkt dit verwarrend bij je prospecten en klanten.

Als je herkenbare huisstijl overal terugkomt, bouwt dit vertrouwen op bij het publiek. Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Hiermee staat of valt je geloofwaardigheid.

Alvast een vraag om over na te denken: durf jij kopen bij een onbekende shop voor kleding of schoenen? Of ga je toch teruggrijpen naar bv. Zalando als je het andere niet (her)kent?

Lanceer je huisstijl op het juiste moment

Wanneer lanceer je nu best een (nieuwe) huisstijl?

  • Bij de start van je onderneming,
  • Bij een fusie of overname,
  • Als je huidige positionering niet het juiste publiek aantrekt,
  • Als de huisstijl gedateerd is,
  • Bij een wijziging in de bedrijfsactiviteiten,
  • Bij een naamswijziging,
  • Wanneer de huidige huisstijl niet consistent is opgebouwd.

Het belang van goed beeldmateriaal

Onder ‘beelden’ verstaan we alles wat met video, fotografie en illustraties te maken heeft. Het belang ervan wordt sterk onderschat. De beelden die je gebruikt, mogen geen clash zijn met de rest van je huisstijl. Om consistentie en kwaliteit te garanderen, werken wij daarom met verschillende partners die jouw visuele identiteit kunnen versterken, passend bij jouw bedrijf.