Dit zijn dé digitale trends voor 2019

21 februari '19

New year, new me? Voor bedrijven en hun bedrijfscommunicatie is dit niet altijd noodzakelijk. Het roer volledig omslaan is vaak niet nodig, maar meegaan met de flow van de steeds veranderende digitale wereld is wél noodzakelijk om niet door innovatieve concurrenten weggekaapt te worden. Tussen de overvloed aan online trends, geven we graag de belangrijkste digitale trends voor 2019 op een rij.

UX-copywriting

Gebruikerservaring of user experience (UX) geldt zowel voor webdesign als voor de content waarmee je de website stoffeert. We kunnen het niet genoeg benadrukken: hou het zo eenvoudig mogelijk voor je gebruiker. Hiermee respecteer je niet alleen de tijd van je bezoeker, maar ook van jezelf. Hoe beter ze de nodige informatie terugvinden, hoe sneller ze to the point komen, nl.: overgaan tot conversie.

Meer specifiek wordt de content die je op je website plaatst steeds belangrijker. Schrijven voor het web gaat om veel meer dan het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Het gaat ook over het aanspreken van je doelgroep. Bezoekers verwachten meer dan wat vakjargon en zitten absoluut niet te wachten op een bijna narcistische voorstelling van je bedrijf. In je webteksten moet meteen duidelijk zijn waarmee jij de bezoeker kan helpen.

Chatbots verhogen de klanttevredenheid

Chatbots of ‘kunstmatige gesprekpartners’ nemen steeds meer de customer support of andere bedrijfscommunicatie over. Chatbots staan eigenlijk 24/24 en 7/7 voor je klaar en reageren snel. Ze kennen veelal de hele bestelgeschiedenis van de gebruiker en dankzij Artificial Intelligence (AI) bieden ze pasklare antwoorden. Dit zorgt uiteraard voor een hoge klanttevredenheid en ook de response rate op bv. Facebook en andere sociale media wordt positief beïnvloed. Het gebruik van chatbots zal in 2019 veel vaker worden toegepast. Ben jij hier al klaar voor?

Grafisch ontwerp: deep flat is the new flat

Flat design is een ontwerpstijl die zich typeert door zijn eenvoudigheid. Het is een minimalistische manier van ontwerpen, waarin weinig diepte zit. De ontwerpstijl domineert eigenlijk al 5 jaar in de grafische wereld, maar er komt hier stilaan wat verandering in. Die verandering heeft opnieuw te maken met gebruiksvriendelijkheid.

Door het toevoegen van diepte krijgen gebruikers sneller het gevoel dat er interactie mogelijk is. Die zogenoemde diepte kan door schaduw aan je CTA toe te voegen of door te spelen met de lichtpositie en reflectie.

 

Grafisch ontwerp: deep flat is the new flat

SEO: keywords versus context

Google kijkt nog steeds naar hoe je zoekwoorden verwerkt zijn in je website, maar er wordt meer belang gehecht aan de manier waarop dat gebeurt. Er is tegenwoordig een overload aan online informatie, waardoor de kwaliteit van je content (en dus je zoekwoorden) belangrijker wordt.

De context of het verhaal rond je content is daarom heel cruciaal voor zoekmachines. Het zegt namelijk hoe relevant je website is. Google hecht hier veel belang aan omdat het zijn gebruikers ook een zo goed mogelijk resultaat wilt geven.

Het is belangrijk als je een tekst voor het web schrijft, dat je steeds je bezoekers in je achterhoofd houdt. Je schrijft voor hen en daarom moet het relevant en waardevol zijn. Ook synoniemen en gerelateerde woorden rond dat zoekwoord zijn belangrijk. Focus dus op contextgerelateerde zoekwoorden bij het creëren van je content.

“OK Google, wat met voice searches en smart speakers?”

Voice searches worden steeds populairder en in 2019 wordt daar een nog grotere opmars verwacht. Wat in het begin voor veel gebruikers wat onzeker aanvoelde, begint nu steeds vertrouwder te worden. Hoe zou dat nu komen?

  • Voice searches of gesproken zoekopdrachten zijn gemakkelijker: je kan makkelijker praten tegen je smartphone en terwijl wandelen. Als je een bericht moet typen, gaat dit al moeizamer.
  • Gesproken zoekopdrachten gaan sneller: mensen kunnen sneller praten dan dat ze moeten typen.

Ook verdelers van de zogenoemde ‘smart speakers’ (bv. Google Home) merken een vooruitgang in verkoop. Enkele inmiddels gekende virtuele assistenten zijn Alexa, Siri en Google. Om de virtuele assistent te activeren, moet je meestal een combinatie van woorden gebruiken, zoals bijvoorbeeld ‘Hey Alexa’.

Microcopy: kleine zinnetjes met grote impact

Aansluitend op UX-copywriting, mag het belang van microcopy in 2019 zeker niet vergeten worden. Met microcopy worden korte, eenvoudige zinnetjes bedoeld die strategisch op je website gepositioneerd worden. Meestal gaat dit gepaard met een CTA-knop (call-to-action).

Microcopy is niet nieuw, maar wordt wel belangrijker, gezien je drukbezette bezoekers steeds minder tekst willen lezen. Zeker bij bestelknoppen kunnen ze een belangrijke invloed hebben om tot actie over te gaan. Je staat er wellicht niet altijd bij stil, maar zelfs de grootste spelers maken er continu gebruik van. Hiernaast zie je een voorbeeld van Bol.com. Ze stellen je steeds gerust aan de hand van kleine begeleidende zinnetjes.

Microcopy: kleine zinnetjes met grote impact

B2C Ephemeral Marketing

Ephemeral Marketing is een manier van communiceren dat wordt gekenmerkt door kortstondige boodschappen. ‘Ephemeral’ betekent in het Nederlands dan ook ‘kortstondig’ of ‘vluchtig’. Je kent de ‘stories’ op Snapchat, Instagram en Facebook ongetwijfeld al. Het betreft sterke content die na 24 uur vanzelf weer verdwijnt.

Deze korte boodschappen kunnen ervoor zorgen dat je als bedrijf een persoonlijke band met je klanten opbouwt. Het geeft de kans om eens een kijkje achter de schermen te laten zien of om te teasen met een nieuw product in je assortiment. Er wordt al aardig mee geëxperimenteerd, maar is op dat vlak zeker een trend in 2019.

Ephemeral Marketing komt vaak geloofwaardiger over, het vertrouwen van je doelgroep groeit. Niet te vergeten: uiteraard leg je hier best vooraf een strategie voor vast, zodat duidelijk is wat je via deze vluchtige boodschappen wilt communiceren en wanneer.

Online privacy: overal koekjes

Online privacy: overal koekjes

In 2018 ging de nieuwe Europese privacywetgeving in werking voor alle landen binnen de Europese Unie en dat ging niet onopgemerkt (GDPR). Ook dit jaar zullen steeds meer websites – naast de andere privacy maatregelen – een cookie banner hebben. Je hebt je er wellicht al mateloos aan geërgerd, maar ze hebben zeker een nut. De bindende richtlijn schept vertrouwen, want steeds meer gebruikers willen weten wat er online wordt bijgehouden en hoe hun gegevens verwerkt worden. Hoe vervelend de cookie banners dan ook mogen zijn, ze zijn verplicht van zodra er cookies in een website worden bijgehouden. Pak ze daarom creatief of subtiel aan!

Videocontent domineert

Video’s blijven domineren op sociale media. Denk ook maar aan de Ephemeral Marketing die al werd aangehaald. De stories op sociale media gebeuren vaak in de vorm van video. Het is dan ook een effectieve en snelle manier om je boodschap over te brengen. Lees hier enkele redenen waarom video zo hot is.

Kleur van het jaar 2019

Online media zijn steeds meer ingebed in het dagelijks leven. We zoeken ook online naar sfeer en meeslepende ervaringen. Daarom werd het kleur PANTONE 16-1546 Living Coral uitgeroepen als kleur van het jaar. De kleur is enerzijds modern, maar anderzijds is het ook een zachte kleur die in de natuur terug te vinden is. Het is een kleur met turquoise en blauwgroene tinten.

Logotrends in 2019

Hoewel een trend niet altijd exact per nieuw jaar van start gaat, kunnen we toch stellen dat er zich tegenwoordig wel enkele logodesigntrends voordoen. We sommen ze even graag voor je op:

  • Eenvoudigheid: tegenwoordig herwerken steeds meer bedrijven hun logo naar een eenvoudigere versie of gaan ze zelfs voor een volledig nieuw, maar simpeler logo. Dit zorgt ervoor dat je het logo zelfs eerder tijdloos maakt, want als je niet met specifieke ‘tierlantijntjes’ werkt, kan je het langer gebruiken.
     
  • Responsieve logo’s: net zoals websites gemaakt worden voor verschillende schermgroottes, is dit met logo’s ook steeds meer het geval. Via deze link kan je enkele voorbeelden van bekende merken bekijken. Als je de link bekijkt op desktop en op mobiele schermen, zal je het verschil zien.
     
  • Authenticiteit: merken creëren meer en meer eigen fonts en kleuren, zodat ze zich kunnen onderscheiden van de rest.
     
  • Gradients: zoals eerder aangehaald, worden gradients ook weer steeds populairder.

Are you AMP-ready?

De Accelerated Mobile Pages (AMP) werden eind 2015 al door Google geïntroduceerd. Het is een techniek die de gebruikerservaring verhoogt door het sneller inladen van webpagina’s op mobiele toestellen. Dit wordt in 2019 belangrijker, want het surfen op smartphones neemt nog steeds toe. AMP is een soort applicatie die ervoor zorgt dat een webpagina ontzettend snel laadt. Je kan het zien als een ‘gestripte’ versie van een normale site, waarbij de voornaamste onderdelen van een site behouden worden, maar uiteraard ook sneller ingeladen, zonder in te boeten op gebruikerservaring.

Are you AMP-ready?

Het doel van AMP is om webpagina’s zo licht mogelijk te maken, zodat ze snel ingeladen worden, ook wanneer de internetverbinding traag is. De snellere laadtijd is eveneens bevorderlijk voor je online conversies. Er wordt ook sneller doorgeklikt op dergelijke pagina's.

Als je Accelerated Mobile Pages wenst, dan zal je beroep moeten doen op een webdeveloper. Er zijn nog niet veel bedrijven 'AMP-ready', maar het is een relatief kleine moeite om beter op te vallen in de zoekresultaten.

Een AMP-website herken je in de zoekresultaten aan het icoon van een bliksemschichtje voor de URL (zie foto). Ze worden daarnaast ook gepusht in de zoekresultaten als een carousel waardoor je dan swipen. Indirect hebben Accelerated Mobile Pages invloed op je SEO, maar experts vermoeden dat de impact hiervan steeds groter zal worden.

SEO en spraakgestuurde zoekopdrachten

We gaven het al eerder aan dat voice searches met een heuse opmars bezig zijn. Voor SEO-experten een nieuwe uitdaging om hiermee om te gaan! Ten opzichte van geschreven zoekopdrachten, hebben voice searches meer woorden. Als je een mondelinge vraag stelt, zal je dit namelijk ook gedetailleerder doen, dan wanneer je dezelfde vraag zou typen.

Voor SEO moet je rekening houden met de juiste keywords. Voice searches hebben meer woorden, dus is het ook belangrijk dat je de content op je website ‘menselijker’ schrijft en long tail keywords gebruikt.

Relevante marketingboodschappen

Je doelgroep wordt veeleisender. Enerzijds willen ze dat je zorgvuldiger omgaat met hun persoonlijke gegevens (GDPR), maar anderzijds verwachten ze ook dat je gepersonaliseerde boodschappen voorschotelt.

Ook op locatie wordt meer en meer ingezoomd. Als consument kan je bijna bij iedere app al kiezen of je je locatiegegevens wenst te delen en of er pushmeldingen mogen gestuurd worden. Denk maar aan de locatieservices van Google. Op basis van wat je bezoekt, krijg je – toch wanneer je dat hebt toegestaan – meteen vragen over die locatie als pushmelding op je smartphone. Ook commerciële boodschappen worden steeds meer op die manier gecommuniceerd.

Deze persoonlijke vorm van communicatie zorgt ervoor dat je klant zich uniek voelt. Daardoor ligt de klikratio van dergelijke berichten ook best hoog.

Dat we graag ook eens terugblikken op het trendsartikel van vorig jaar, dat is ondertussen een gewoonte geworden. Trends stoppen natuurlijk niet op 31 december. Er is altijd overlapping én sommige trends komen ook elk jaar terug, maar met een veranderend karakter. Bekijk hier het artikel 'Dit zijn dé digitale trends van 2018'.

Share