User Experience

Webdesign
04.

Bij webdesign gaat het niet enkel over hoe iets eruit ziet, maar vooral over hoe iets werkt en hoe gebruikers het ervaren.

Contacteer ons

Wat is User Experience?

User Experience is veel meer dan het vullen van je bord (lees: website) met een grafisch sausje erover. Bij User Experience gaat het erom dat content en design zodanig op elkaar zijn afgestemd dat het aansluit bij de verwachtingen van je bezoekers. Het is het hoofdingrediënt om je doelstellingen te bereiken.

User Experience wordt ook vaak als UX afgekort. Dit betekent letterlijk ‘gebruikerservaring’. Eigenlijk bezoeken mensen je website in eerste instantie niet om geïnspireerd te worden, maar hebben ze initieel al een concreet doel voor ogen. Het gaat er bij User Experience om dat de verwachtingen van de bezoekers worden ingelost op een zo laagdrempelig mogelijke manier en dat gebruikers dit bezoek positief ervaren.

Usability en conversieoptimalisatie

Wat User Experience Design zo moeilijk maakt, is dat het er eigenlijk belachelijk eenvoudig en vanzelfsprekend moet uitzien. Je moet binnen de twee seconden de aandacht van je bezoekers grijpen, want anders haken ze af. Dit zowel met de structuur en het uiterlijk van je website, als met actief geschreven content.

Een goed User Interface Design stelt gebruikers in staat om op een intuïtieve manier de gewenste informatie te raadplegen. Een gebruiksvriendelijke interface moet eenvoudig, functioneel en eenduidig zijn.

Een site mag nu nog zo mooi zijn, als het een doolhof is waarin je eindeloos kan verder klikken of scrollen, dan nodigt dit niet uit om terug te keren naar je website. Integendeel, het kan wel eens frustraties opwekken bij je bezoekers. Bye bye potentiële klanten …

Het is maar wanneer bezoekers de juiste informatie terugvinden en het gevoel hebben dat ze geholpen zijn, dat ze de weg naar jou terugvinden.

UX design en SEO: a match made in heaven

UX design en SEO vullen elkaar perfect aan. Hier enkele redenen die aantonen waarom:

  1. Google wordt steeds slimmer: de zoekgigant geeft zijn zoekers graag de beste resultaten. Daarom kijkt Google tegenwoordig ook naar de lay-out van websites en de tijd die bezoekers hierop doorbrengen. Hoe relevanter en gebruiksvriendelijker je site, hoe langer bezoekers blijven en hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt.
     
  2. Snelle laadtijd: een gebruiksvriendelijke website heeft bij voorkeur ook een snelle laadtijd. Dit is nog steeds een rankingfactor voor zoekmachines.
     
  3. Betere navigatie door interne links: interne linkbuilding zorgt ervoor dat gebruikers makkelijk door je website kunnen navigeren, maar dit zorgt ook voor een betere vindbaarheid van die pagina’s.
Eenvoudig boven de vouw

Eenvoudig boven de vouw

‘Boven de vouw’ verwijst naar het deel van een website dat een gebruiker kan zien zonder naar beneden te scrollen. Het is het bovenste deel van een webpagina. Ook de Engelse term ‘above the fold’ wordt vaak binnen ons vakgebied gebruikt.

Als mensen op je website komen, is het gedeelte boven de vouw dé plek waar je moet prikkelen. Dit door een goed evenwicht tussen design en content. Tal van studies tonen aan dat duidelijke en actieve content above the fold voor meer conversies zorgen dan wanneer mensen veel moeten scrollen vooraleer ze relevante informatie zien.

Gebruik je ervaring

Het verkrijgen van een gebruiksvriendelijke website verloopt soms met vallen en opstaan. Er is geen boek met gouden usability regels dat voor alle websites toepasselijk is. Het is een kwestie van testen en het inschakelen van de juiste mensen. Je moet het gedrag van je bezoekers inschatten en dat is zeker geen gemakkelijke opdracht als je hierover niet voldoende kennis hebt.

Bij digicreate.be hebben we die ervaring gelukkig in huis, maar testen blijft ten allen tijde belangrijk. Wij beschikken over de juiste mensen, kennis én tools om je website naar een hoger niveau te tillen. Het belangrijkste doel? Meer conversies!