Hoe zorgen we ervoor dat je website jouw bezoeker optimaal van dienst is? Door de structuur en inhoud zo goed mogelijk af te stemmen op de doelstellingen van de bezoeker. De gebruiker moet met zo weinig mogelijk moeite zijn doel kunnen bereiken. Gebeurt dit niet, dan verlaat de bezoeker vroegtijdig jouw website. 

Hoe creeëren we een betere gebruikerservaring voor je website?

Behoeftes in kaart brengen

Verplaats je in je klant. Welke informatie of tools heeft jouw doelgroep nodig? Door feedback te verzamelen brengen we de behoeftes duidelijk in kaart. Ook Google Analitics kan ons waardevolle informatie geven over het surfgedrag op je website.

Wat wil jij met jouw website bereiken? We zoeken naar een goede balans zodat we zowel aan aan de vragen van jouw klant als jouw bedrijfsdoelstellingen tegemoet komen.

Klantgerichte navigatie

We zorgen ervoor dat je bezoeker eenvoudig en gemakkelijk zijn weg vindt op jouw website. Dit doen we met concrete menu-items en een duidelijke navigatiestructuur. 

Als je website een doolhof is waarin je eindeloos kan verder klikken of scrollen, jaag je eigenlijk je bezoekers weg. 

"
We werken op basis van de toptaken van je doelgroep aan een duidelijke en intuïtieve structuur waarin de bezoeker snel zijn weg vindt.
secundaire navigatie

Mobielvriendelijk is gebruiksvriendelijk

Of dit nu via een smartphone is of een ipad, we zorgen ervoor dat jouw website gemakkelijk te gebruiken is op ieder toestel. Is jouw website mobielvriendelijk? Test dit hier. 

 

website automobilia

Snelle laadtijd

Je bent vast al eens op een website terecht gekomen die traag laadt. Vervelend he? De kans is groot dat je terug naar de zoekmachine bent gegaan om een andere website aan te klikken. Het is dus geen verrassing dat je met een trage website heel veel potentiële klanten kwijt raakt. Controleer hier de snelheid van jouw website. 

Less is more, focus op de toptaken

We kennen ze allemaal wel: een website waarbij je overladen wordt met informatie, filmpjes en afbeeldingen. De overweldigende hoeveelheid content zorgt ervoor dat de bezoeker niet weet waar hij of zij op moet klikken. Daarom is eenvoud heel belangrijk bij je webpagina's. Bied niet te veel informatie in één keer aan. Met voldoende witruimte en een logische onderverdeling van je onderwerpen of thema's ben je al op goede weg. Een duidelijke focus op iedere pagina zie je bij onderstaande voorbeelden. 

google + kruidvatpagina

De juiste boodschap op het juiste moment

Niets is zo hinderlijk bij het landen op een website om meteen een pop-up te krijgen om in te schrijven voor een nieuwsbrief voor een korting. Serieus, mag ik eerst even kijken naar jullie aanbod? Ook chatbots die meteen openspringen kunnen irritaties veroorzaken bij je bezoeker. Waarom? Het leidt af van de doelstelling waarom ze jouw website bezoeken. Het is dus beter om die chatbot of die korting later aan te bieden. 

Zorg voor voorspelbaarheid

Bezoekers hebben een verwachtingspatroon over de plaats waar ze zaken terugvinden op een website. Zo staat het menu 'Contact' altijd rechts en vind je de winkelmandje steeds in de rechterbovenhoek. Houd verwachtingen aan en kom hier zo veel mogelijk aan tegemoet. Het 'anders' doen gewoon omdat het 'anders' kan zorgt voor verwarring bij je bezoeker. 

Interactie tonen

Door middel van micro-animaties en duidelijke knoppen maken we de bezoeker duidelijk wat aanklikbaar is en wat niet. Zo ziet de websitebezoeker meteen wat er aan het gebeuren is en moedigt het acties aan. Een typisch voorbeeld is een knop die van kleur wijzigt als je erop klikt. Elementen waarvan gedacht wordt dat ze 'iets moeten doen' en er gebeurt niets worden al snel als 'kapot' bestempeld. Moet er iets inladen, toon dan bijvoorbeeld wat er aan het gebeuren is met een laadicoon en bijhorende tekst. Zo heeft men minder het gevoel dat er iets aan het vastlopen is en verlaat men minder snel je website. 

Waarom is het belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is?

Gebruiksvriendelijke sites scoren beter in de zoekresultaten

De zoekmachine Google is slim en geeft zijn zoekers graag de allerbeste resultaten.  Daarom kijkt Google tegenwoordig naar de inhoud en structuur van websites en webshops én de tijd die bezoekers daarop doorbrengen. Hoe relevanter en gebruiksvriendelijker je site, hoe langer bezoekers blijven en hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt.

Hogere conversie

Tevreden bezoekers worden sneller klant. Een betere gebruikerservaring leidt onder meer tot een verkoopstijging en grote klantloyaliteit. Als de bezoeker de ene keer je website als positief heeft ervaren, zal die bezoeker waarschijnlijk terugkomen en/of een actie op de website ondernemen. Het betrekken en betrokken houden van de eindgebruiker is belangrijk als je de gebruiksvriendelijkheid van je website steeds verder wilt verbeteren.

Samen een gebruiksvriendelijke website opzetten?

Of wil je de UX van jouw huidige website verbeteren om zo jouw conversie te verhogen?

piet gespiegeld