Starten met online verkopen

Sinds de coronacrisis zit e-commerce in de lift. Een webwinkel zorgt voor een nieuwe inkomstenstroom waarbij verkoop 24/24 mogelijk blijft. Wil je een webshop starten, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? 

Laat ons jou advies geven
Een goede voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bij het runnen van een webshop komt meer kijken dan initieel gedacht wordt. Net zoals bij een fysieke winkel is het belangrijk om op voorhand een plan te hebben. Vanuit je idee stel je een businessplan op met een concrete strategie. We komen samen tot een antwoord op onderstaande vragen:

  • Hoe wil ik mijn merk in de markt positioneren
  • Heb ik nog een naam, logo en huisstijl nodig?
  • Is er een domeinnaam beschikbaar voor mijn naam?
  • In welke stijl zie ik mijn webshop?
  • Welke (vaste) kosten zijn er aan mijn webwinkel verbonden?
  • Met welke leveranciers werk ik samen (voor je product en verpakkingen)?
  • Hoe wens ik mijn product te versturen? Vraag ik verzendkosten?
  • Welke betaalopties bied ik aan? Met welk betaalplatform kies ik?
  • Wat zijn de wettelijke regels rond het opstarten van een shop?
  • Hoe zal ik mijn webshop promoten (marketing), wat besteed ik uit?

We gaan samen met jou na welke tools en systemen je nodig hebt om jouw webwinkel succesvol op te zetten.

Voordelen van een webshop

  • Het openen van een webshop is een relatief lage investering. Je hoeft geen winkelpand te kopen of te huren.
  • Je bereikt een grote doelgroep, omdat je niet aan een fysieke locatie gebonden bent.
  • Door enkele geautomatiseerde processen wordt het werk verminderd. Je hoeft op het einde van de dag bijvoorbeeld geen kassa na te tellen.
  • Je webwinkel is altijd open. Als eigenaar van een webshop ken je geen sluitingsuren. Ook ’s nachts kunnen klanten bij jou een bestelling plaatsen, zonder dat jij daarvoor meteen paraat moet staan.
  • Een webshop is een goed vertrekpunt om online je producten te promoten via sociale media, Google Ads, enzovoort.
Voordelen van een webshop

Een webshop stopt niet na ontwikkeling

Rome is niet op één dag gebouwd, maar ook het bouwen van een webshop legt een zekere weg af. Een webshop runnen is wat meer dan achter je computer zitten wachten tot er een bestelling binnenkomt.

Net zoals bij een gewone winkel moet je ook cliënteel naar je webshop aantrekken. Je moet dus weten via welke wegen je jouw doelgroep wil aantrekken en vasthouden.