Ben jij ook overweldigd door de grote hoeveelheid aan social media? Het social medialandschap blijft grenzeloos groeien, waardoor je niet meer weet wat je nu juist voor jouw onderneming moet gebruiken. Je moet je uiteraard niet overal op registreren. Maar hoe moet je dan een keuze maken?

sociale media

Houd hiermee rekening

Zoals al aangehaald, kan je niet op elk kanaal actief aanwezig zijn. Je mag gerust heel selectief zijn in het uitkiezen van de juiste kanalen. Als je weet dat je op een welbepaald kanaal niet actief zal participeren, dan blijf je er best van weg. Het is beter om bijvoorbeeld op 2 kanalen actief aanwezig te zijn, dan 10 non-actieve profielen te hebben. Heb je toch een aardig aantal social media profielen die je moet beheren? Maak dan gebruik van monitoring tools, zoals bijvoorbeeld Hootsuite of Tweetdeck. In het artikel ‘Hoe omgaan met negatieve reviews via sociale media’ vertellen we daar wat meer over. Er zijn eveneens heel wat do’s en don’ts op vlak van communicatie via social media. 

Onderdeel van je marketingstrategie

Denk op voorhand goed na wat het doel is waarom je start met social media. Ook je doelpubliek moet je helder voor ogen hebben. Dit zijn in de meeste gevallen zaken die je al voor je algemene marketingstrategie hebt onderzocht. Achterhaal waar je doelpubliek zich online bevindt. Wij geven alvast de belangrijkste social media op een rijtje.

Facebook

Facebook is een veelzijdig kanaal en biedt dus heel wat mogelijkheden. Het is een laagdrempelig kanaal, waardoor iedereen er vrij snel mee weg is. Het maken van een bedrijfspagina is dus relatief gemakkelijk. Als onderneming kan je Facebook zakelijk inzetten om je online zichtbaarheid te vergroten. Wij zijn er steevast van overtuigd dat je als onderneming meer leads via Facebook kan verkrijgen. Via Facebook kan je je berichten makkelijk een creative twist geven.

LinkedIn

Heb je vooral een corporate verhaal te vertellen? Communiceer je voornamelijk B2B? Wil je in contact blijven met je zakelijke contacten? Dan is LinkedIn hét medium voor jouw onderneming. Via dit kanaal blijf je ook op de hoogte van de trends uit jouw branche. Het kanaal wordt ook wel eens een online visitekaartje genoemd en is interessant voor netwerking.

Twitter

Twitter is heel populair als soort online klantendienst voor je onderneming. Zo maken heel wat bedrijven van het medium gebruik als customer care. Denk maar bijvoorbeeld aan de NMBS. Zij houden reizigers ook via deze weg op de hoogte van eventuele vertragingen of werken. Het kanaal is eveneens interessant voor marketeers, politici en journalisten. Via hashtags en trending topics kan je continu vinger aan de pols houden. Twitter wordt wel eens omschreven als een ‘vluchtig medium’, gezien het beperkt aantal karakters per tweet en de korte levensduur ervan. Maar door het gebruik van hashtags (#) kan je heel gericht gaan tweeten of tweets volgen. 

Instagram

Is vooral het visuele aspect belangrijk voor jouw onderneming? Heb je heel wat beeldmateriaal van projecten en realisaties die je de wereld kan insturen? Dan zou Instagram wel eens het meest geschikte kanaal voor jou kunnen zijn. Ook hier kan je net als bij Twitter hashtags toevoegen die de post een meerwaarde geven. Bovendien kan je je foto in een handomdraai opsmukken door één van de Instagram fotofilters te gebruiken.

Snapchat

Snapchat is bezig met een forse opmars op zakelijk gebied. Het hoofddoel van dit kanaal is om foto’s en video’s voor een korte tijdsduur naar je vrienden te sturen, maar tegenwoordig wordt het voor bedrijven ook interessanter. Als je doelpubliek vooral uit jongeren bestaat en je graag een ‘fun factor’ aan je communicatie toevoegt, dan zou ik in jouw geval dit kanaal zeker verder uitspitten.

Pinterest

Je onderneming zou ook wel eens interessant kunnen zijn voor heel wat pinners op Pinterest. Hier geldt net als bij Instagram dat je product goed weer te geven moet zijn in beeldmateriaal. Het hoofddoel van dit medium is ‘inspireren’. Voor foodies, creatieve duizendpoten en fashionistas een musthave!

Duizend en één mogelijkheden

De opties stoppen natuurlijk niet bij bovenstaande mogelijkheden. Er zijn nog duizend en één andere social media kanalen waaruit je een keuze kan maken. Denk ook maar aan YouTube, Google+, Vimeo, Tumblr, flickr, WhatsApp enzovoort. The social media landscape is huge!

Het is belangrijk dat je keuze wordt gemaakt in functie van je vooropgestelde doelstellingen, en dat die is gebaseerd op waar je doelgroep zich bevindt. Het is ook belangrijk om te weten dat je elk kanaal op een andere manier moet benaderen. Hierover gaven we in het verleden al tips & tricks voor een multi channel aanpak.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld