Dit zijn dé digitale trends van 2017
Ook voor 2017 worden er weer heel wat trends in de digitale wereld verwacht. Wij brengen je alvast op de hoogte, zodat jij je concurrenten misschien een stap voor kan zijn! We zetten enkele belangrijke digitale trends voor 2017 op een rijtje.
Mobile-friendly: responsief bepaalt in 2017 je ranking factor
Mensen zoeken steeds meer naar informatie via hun smartphone, dat is een feit! Volgens heel wat onderzoeken (Google it yourself!) blijkt dat de bezoekersaantallen naar een website via smartphone groter zijn dan via dekstop. Een responsieve website is een site die compatibel is met smartphones en tablets en zich dus aanpast aan die verschillende schermgroottes. Geloof ons vrij: het mobiel verkeer zal in 2017 nóg groeien. Maar niet alleen daarom is een mobielvriendelijke website een must …
In het voorjaar van 2016 werd al aangegeven dat Google je website beter zal scoren als die mobielvriendelijk is. Dat is nu al zo, maar vanaf midden januari 2017 gaat het nog verder. Als Google ziet dat je website niet mobielvriendelijk is, zal je nog minder gunstig worden gepositioneerd in de zoekresultaten. Een niet mobielvriendelijke website wordt gezien als een minder aangename gebruikerservaring voor bezoekers. En we weten allemaal: een site die niet (duidelijk) in de Google resultaten verschijnt, bestaat haast niet.
De webmaster trends analist bij Google, Gary Illyes, liet recent tijdens een conferentie over digitale marketing ook weten dat Google “binnenkort” de zoekresultaten weer aanpast. De resultaten als je mobiel zoekt, zullen verschillen met die op laptops en pc’s. De zoekindex voor desktop en mobiel zal gesplitst worden. Google zal een aparte lijst maken voor mobiele websites, en zal dit criterium gebruiken om mobiele websites hoger in de zoekresultaten te positioneren.
Is jouw website al mobielvriendelijk? Test het hier!
Safety first: veiligheid wordt belangrijker
Een SSL-certificaat codeert de (gevoelige) gegevens die gebruikers invullen op je website. Dit zijn bijvoorbeeld creditcardnummers, wachtwoorden, e-mailadressen, enzovoort. Belangrijk om te weten, is dat sommige browsers vanaf januari 2017 een melding gaan geven dat de verbinding niet versleuteld of beveiligd is.
Het start met een neutrale mededeling, maar in latere updates zal dat nadrukkelijker worden getoond. Dat komt omdat veiligheid steeds belangrijker wordt. Een SSL-certificaat is zelfs bepalend voor je ranking factor in de zoekresultaten.
Je kan de aanwezigheid van SSL in je browser herkennen aan een groen hangslot of een groene adresbalk. HTTP wordt ook veranderd naar HTTPS. Het laat je bezoekers zien dat je een betrouwbare bron bent.
SEO: semantisch zoeken en longtail zoekwoorden
Het zogenaamde ‘algoritme’ bij Google verandert voortdurend. Online marketing is dan ook een continu veranderende wereld. In 2017 zijn er opnieuw enkele SEO-regels die je kan toepassen om je website te optimaliseren.
Nog niet zo lang geleden keek Google vooral naar zoektermen. Als je belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld ‘foto’ was, en je gebruikte dit 10 keer in een alinea, was er een kans dat Google je hoger ging scoren. In 2017 worden webpagina’s geïndexeerd en beoordeeld naar de context rond dat zoekwoord (semantisch zoeken). De zoekmachine wordt dus ‘slimmer’. Het is belangrijk als je een tekst voor het web schrijft, dat je steeds je bezoekers in je achterhoofd houdt. Je schrijft voor hen en daarom moet het relevant en waardevol zijn. Ook synoniemen en gerelateerde woorden rond dat zoekwoord zijn belangrijk. Een voorbeeld rond het woord ‘foto’: beeld, fotografie, portret, studio, kiekje, … Uiteraard is het voor SEO ook van belang dat je de geoptimaliseerde content in een technisch sterke website voegt.
De manier waarop we tegenwoordig zoeken, is de laatste tijd ook sterk veranderd. We gaan meer en meer gebruik maken van longtail zoekwoorden. Dit zijn minder voorkomende trefwoorden die in een soort zin worden gebruikt om gerichter te zoeken. Hou hier dus rekening mee in het schrijven van je content.
Je kan de Google suggesties dus verwerken in je paginatitels. Een titel kan in dit voorbeeld dan zijn: ‘Hoe start ik een webshop?’.
Omnichannel aanpak: beleving staat centraal
Bij consumenten draait het steeds meer om beleving. Je doelgroep zoekt en koopt via verschillende kanalen, zowel on- als offline. Een multi channel aanpak is dus belangrijk. Maar dat is niet genoeg. Zowel je webshop als fysieke winkel moeten inspelen op beleving. Het gaat er dus om dat je het beste van on- en offline communicatie combineert naar een gerichte omnichannel aanpak. Zo zijn er bijvoorbeeld meubelzaken die aan het begin van je winkelbezoek een tablet geven waarmee je door de winkel kan gaan en een eigen product of inrichting kan samenstellen. Ken je doelgroep, zet ze centraal en betrek je bezoekers of klanten door interactie!
Personalisatie: ken je klant
Dichtbij een onmnichannel strategie leunt het feit dat personalisatie steeds belangrijker wordt. Weten wie je doelgroep is, is één iets, maar je moet je klant ook écht het gevoel geven dat je ze kent en je communicatie per doelgroep afstemmen. Je leest het goed: per doelgroep. Want als onderneming heb je er meestal meer dan één, dus ook hier moet je nog een onderscheid maken. De eerste stap om dit te bereiken, is buyer persona’s opstellen. Ken het profiel van je klanten en communiceer gericht. Hou ook rekening in welke fase van de customer journey ze zich bevinden.
Hoewel sociale media in eerste instantie vooral bedoeld waren om de grote massa te bereiken, hebben gebruikers ook steeds meer behoefte om via deze weg 1 op 1 contact met je onderneming te hebben. Persoonlijke interactie via sociale media wordt dus belangrijker. Het is ook een manier om sneller te reageren op vragen of klachten.
Reactiesnelheid
Klanten willen op elk moment zo snel mogelijk geholpen worden. Dit geldt absoluut bij online service en webcare. De verwachtingen op vlak van reactiesnelheid liggen duidelijk hoger dan vroeger. Dat komt ook voor een groot deel door de opkomst van social media. Als onderneming moet je je er van bewust zijn dat online service steeds veeleisender wordt. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat consumenten verwachten dat je steeds sneller reageert. Hou hier dus rekening mee in 2017!
Bij reactiesnelheid kunnen we meteen ook refereren naar de laadtijd van je website. Het is naar bezoekers toe ondertussen ook een vereiste dat je pagina zowel op mobiel als desktop snel laadt. Via de Google PageSpeed Tool kan je dit alvast testen voor jouw website.
Hierbij denken we ook aan chatbots. Een chatbot is een soort robot of geautomatiseerde gesprekspartner. Facebook heeft dit jaar meegedeeld dat ze een extra platform hebben gecreëerd: ‘Bots on Messenger’. Het biedt nog meer customer support en zo hebben klanten het gevoel dat ze gewoon een gesprek met je voeren. Je voert er als onderneming dus zogezegd een privégesprek met je klant. Het gaat zelfs zo ver dat je restaurantreservaties en dergelijke kan maken via een chatgesprek.
Location-based marketing
Een smartphone en het internet zijn voor veel consumenten een integraal en prominent onderdeel van hun klantenervaring. In lijn liggend met de trends ‘personalisatie’ en ‘omnichannel’ liggen de location-based services (LBS), waarbij je inzicht krijgt in de locatie van je bezoeker en je gerichter kan communiceren met je doelgroep. LBS is een dienst dat veel wordt toegepast in applicaties. Een voorbeeld is dat je smartphone weergeeft welke restaurants of bedrijven er in de buurt zijn. De locatie-informatie komt vanuit een gps-ontvanger of het mobiel netwerk.
Afhankelijk van het aantal bezoekers, verschijnen de ‘popular times en visitation duration’ van je onderneming ook bij je bedrijfsgegevens in Google. Wanneer je een Google My Business pagina hebt, kan Google op basis van anonieme gebruikersdata de populaire bezoektijden van jouw organisatie weergeven. Het deelt eveneens mee hoelang de meeste bezoekers hier spenderen. Dit komt dan rechts in het Google resultaat bij de rest van jouw bedrijfsinformatie.
Content marketing: bepaal je strategie
We worden dagelijks overspoeld met content. Hoe kan je dan nog opvallen tussen de massa met jouw content? Dit gaat zowel over visuele (foto’s en video’s) als tekstuele content. Beide vormen moeten steeds ‘slimmer’ worden ingezet. Daarvoor moet je uiteraard een strategie uitwerken. Uit eigen ervaring merken we dat veel ondernemingen dit tot op heden nog niet volledig hebben geïntegreerd, maar wel steeds meer nood aan hebben. Consumenten gaan tegenwoordig selectiever om met content, en de belangrijkste factoren waar ze op filteren is ‘kwaliteit’ en ‘relevantie’. Het is dus van belang om niet alleen goed te plannen op welke manier je zal communiceren, maar ook rekening te houden met copywriting skills en kwalitatief beeldmateriaal.
Live streaming & bedrijfsvideo’s
Hoewel het nu al vaak wordt gebruikt, wordt dit steeds populairder. We hadden al Periscope en Meerkat, maar sinds 2016 kan je in België en Nederland ook live video’s maken op Facebook. En daar maken Facebookgebruikers gretig gebruik van! Als ondernemer is het dan ook iets om in 2017 op te nemen in je contentstrategie. Videocontent is een heel effectieve tool om je conversies te verhogen. Het zorgt voor interactie en dat bezoekers langere tijd op je pagina spenderen. Bij bedrijfsvideo’s is het de manier bij uitstek om het gezicht achter je onderneming te laten zien.
Tip: in 2017 wordt video nóg belangrijker voor SEO. De populariteit van smartphones zit hier voor iets tussen. Mensen kijken mobiel veel liever naar video’s dan dat ze een tekst moeten lezen.
Marketing Automation
Marketing Automation op zich is geen tool, maar een strategie waarbij bedrijven continu in contact zijn met hun doelgroep, en dit blijft ook in 2017 essentieel. Marketing automation tools zijn, eenvoudig gezegd, verschillende tools die je marketingproces automatiseren. Voor velen is dit een moeilijk te doorgronden begrip, maar wij vatten het alvast voor jou in een zin samen: marketing automation draait om het automatiseren van je communicatiestromen, waarbij de juiste boodschap met de juiste inhoud en vorm, op het juiste moment naar de juiste persoon wordt gebracht. Het is een koppeling van CRM (Customer Relationship Management) aan het CMS (Content Management Syteem).
Virtual & Augmented Reality
Dit zijn twee recente vormen van interactie en contact met je klant. Het is nu al een trend om volledig in een andere virtuele realiteit ondergedompeld te worden. Virtual Reality is een computergestuurde simulatie waarbij je volledig van de buitenwereld wordt afgesloten en waarbij je in een andere realiteit belandt. Dit jaar stond Augmented Reality dan weer sterk in de kijker door Pokémon Go. Augmented Reality verbindt de echte en virtuele wereld met elkaar. Het zijn twee zaken die nog niet meteen in de standaard mediamix worden opgenomen, aangezien het trends zijn die in golven komen. Meestal is het gekoppeld (en dus afhankelijk) aan een andere uitvinding. Zo zwakt de interesse in Augmented Reality momenteel weer af door het feit dat Pokémon Go ook al aan populariteit mindert.
Het is niet evident en geen vereiste om met alle trends mee te zijn. Het is in sommige gevallen afhankelijk per sector. Al zijn de meeste uit ons overzicht wel van toepassing op iedereen, ongeacht de branche waarin je werkt. Het is belangrijk om mee te zijn in wat er speelt, want innovatie heeft een grote invloed op het voortbestaan van een onderneming. De confrontatie en druk door nieuwe digitale technologieën, wordt ook wel digitale disruptie genoemd. Wees dus helemaal mee!