Skill 9: Multi channel Skill 11: Reactiesnelheid
SKILL 10: MARKETING AUTOMATION

Marketing automation draait om het automatiseren van je communicatiestromen waarbij de juiste boodschap met de juiste inhoud en vorm, op het juiste moment naar de juiste persoon wordt gebracht.

Automatisch de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon

Automatisch de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon

Marketing automation is momenteel samen met inbound marketing één van de meest gebruikte buzzwords in de wereld van de communicatie. Beide zijn ook nauw met elkaar verbonden. Het concept wordt door experts steevast omschreven als ‘de toekomst van communicatie’, ‘dé manier om je te onderscheiden in de digitale wereld’, ‘the next big thing’. Tegelijkertijd is het voor velen in de bedrijfswereld ook een wat overweldigend en moeilijk te doorgronden begrip.  Nochtans kan het samengevat worden in één enkele zin: marketing automation draait om het automatiseren van je communicatiestromen waarbij de juiste boodschap met de juiste inhoud en vorm, op het juiste moment naar de juiste persoon wordt gebracht: zo ‘simpel’ is het.

De motor van je inbound marketing strategie

Marketing automation is onlosmakelijk verbonden met inbound marketing. Bij inbound marketing draait de klassieke communicatiestroom als het ware om: in plaats van potentiële klanten zonder onderscheid te bombarderen met dezelfde massacommunicatie, vertrekken we van de specifieke profielen en noden van de klant en proberen we onze content hierop af te stemmen. Hierbij zijn volgende concepten cruciaal:

  • Buyer persona en customer journey(s)
    Weet naar wie je wil communiceren (zie skill 1) en wat haar/zijn traject is (zie skill 8)
     
  • Gepersonaliseerde content creatie
    Zorg dat je doelgroep de informatie kan vinden die zij nuttig vindt in hun situatie (zie skill 6).
     
  • Geïntegreerde ‘multi channel’-aanpak
    Maak maximaal gebruik van de communicatiekanalen die beschikbaar zijn, maar zorg ook dat ze allen op elkaar afgestemd worden (zie skill 9). Je kiest je kanaal in functie van je boodschap, doelgroep en het tijdstip van je boodschap.
     
  • Duidelijke roadmap
    Plan je communicatie in de toekomst, zowel op korte als lange termijn. Zorg dat dit een essentieel deel is van je digitale strategie (zie skill 3).
     
  • Meten, weten en verbeteren
    Inbound marketing is van nature een dynamisch proces: meten is weten en stelt je in staat om het proces alsmaar te veteren afhankelijk van nieuwe inzichten (zie skill 12).

Snellere, meer efficiënte en persoonlijke communicatie

Het automatiseren van je marketing en communicatie door het inschakelen van digitale tools, zorgt ervoor dat je sneller én persoonlijker kan inspelen op de behoeften van je potentiële koper en zijn positie in de customer journey (zie skill 8). Het voordeel van automatisering is dat dit met eenzelfde of zelfs kleinere inspanning van het marketingteam, veel betere communicatie oplevert. Het resultaat is kostenbesparend, efficiënter, effectiever en bijgevolg dus een beduidend grotere return on investment die daarbovenop beter kan gemeten en bijgestuurd worden.

Plan je communicatie, zowel op korte als lange termijn. Zorg dat dit integraal deel uitmaakt van je strategie. Aangezien de communicatie automatisch verloopt, is een goeie planning en voorbereiding nog crucialer!

Sluit

Wil je graag meer zinvolle tips ontvangen?

Vul dan hieronder je gegevens in.

Scroll naar boven