Zo vermijd je de spamfilter

Annelien Decan, Content Manager & Copywriter
Annelien Decan,
Content Manager & Copywriter
Zo vermijd je de spamfilter

Je verstuurt een mailing en komt in de spam terecht zonder te weten waarom? Er is ongetwijfeld een verklaring voor, want het zit soms in de kleine dingen. Hier enkele tips om de spamfilter te vermijden.

WAT IS SPAM?

Spam is de afkorting van ‘spiced ham’. Wat heeft ingeblikt vlees nu met ongevraagde bulk e-mail te maken? De oorsprong van het woord is terug te vinden in de jaren ’70 in een sketch van Monty Python. Zoek de SPAM-sketch zeker eens op! Het gaat over een koppel op restaurant dat alleen maar gerechten kan bestellen waar het vleesproduct SPAM in zit. Het woord spam deed eigenlijk als grap zijn intrede in het digitale wereldje.

Door de voortdurende technologische vooruitgang, worden spamfilters alsmaar strenger bij het doorlaten van e-mails in je inbox. Spamfilters hebben een lijst met criteria die bepaalt of jouw e-mailbericht al dan niet spam is. Vroeger werd vooral op content gefilterd en waren er blocklists die dit bepaalden. De twee belangrijkste zaken om de spamfilters te vermijden, zijn alvast de reputatie van je het IP-adres waaruit je de mailing verstuurt en de reputatie van je domeinnaam. Het is belangrijk om regelmatig een mailing te versturen, zodat ontvangers je leren kennen en je niet als spam markeren.

HOU ALVAST HIERMEE REKENING

  • Je verstuurt beter geen mailings vanuit een no-reply e-mailadres.
  • Zet het woord ‘test’ niet in je onderwerpregel.
  • Let op met ‘spammy’ uitdrukkingen, bijvoorbeeld: “Unieke kans!” of "Gratis!".
  • Wanneer je veel hoofdletters en uitroeptekens gebruikt, kom je te schreeuwerig over. Ook teveel verschillende kleuren in je tekst wekt die indruk. Beperk dit.
  • Probeer de uitschrijflink in je mailing niet te veel te verstoppen. Wanneer lezers te lang moeten zoeken, gaan ze het sneller als spam aanduiden.
  • Zorg dat tekst en afbeeldingen goed in balans zijn of dat je meer tekst hebt dan afbeeldingen. Probeer dan in je tekst ook zoveel mogelijk symbolen te vermijden, zoals bijvoorbeeld het @-teken.
  • Segmenteer de doelgroep waar je naar stuurt. Een Nederlandstalige mailing kan bij anderstaligen als spam worden gezien.
  • Het spreekt voor zich, maar je zet best geen ‘RE’ of ‘FW’ in je onderwerpregel om de lezer wijs te maken dat je verdergaat op een vorig gesprek.
  • Door een slordige HTML-code, kan het zijn dat de ontvangers problemen hebben met de weergave van de mailing. Je gebruikt dus best een eenvoudige code met een goede structuur. Zorg er dus voor dat alles technisch goed in elkaar zit, al dan niet met de hulp van een expert.

Nog andere tips nodig bij het versturen van je mailings? Misschien vind je inspiratie in onze artikels '11 zinvolle tips voor het versturen van e-mails', '9 tips voor de perfecte digitale nieuwsbrief' of 'Goed om te weten bij e-mailmarketing'.

09/08/2016
Scroll naar boven