Heb je net een nieuwe website? Top! Maar een mooie website zonder bezoekers is niet veel meer dan een online visitekaartje. Hoe zorg je ervoor dat je website een marketingtool wordt die nieuwe klanten voor je bedrijf kan opleveren? M.a.w.: Hoe kan je ervoor zorgen dat (potentiële) klanten je website vinden en bezoeken?

seo

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Wanneer mensen iets opzoeken op het internet, starten ze meestal hun zoektocht in een zoekmachine als Google. Het is dan ook logisch dat een goede positie in zo’n zoekmachine zorgt voor meer relevante websitebezoekers. Het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt op voor jou relevante zoektermen. Door snel gevonden te worden in Google, zorg je ervoor dat je onder de aandacht komt bij je doelgroep. Het is dus belangrijk om zo hoog mogelijk te geraken in de zoekresultaten van Google. Ook een goede websitestructuur zorgt ervoor dat zoekmachines je website gemakkelijker indexeren. Daarnaast moet je ook rekening houden met andere SEO-normen. Dit bv. door zoekwoord(en) in je h1 en h2 titels te verwerken. Zo zal je hoger in de zoekresultaten verschijnen, dus beter gevonden worden door potentiële klanten.

Google's algroritmen

Google kijkt naar honderden factoren op een website, om daarna te bepalen welke pagina er voor een specifiek zoekwoord hoog in de zoekresultaten wordt geplaatst. Doordat de verhoudingen van deze factoren dagelijks wijzigen, is het niet altijd makkelijk om hier zelf mee aan de slag te gaan als je hier niet dagelijks mee bezig bent. Het kan dan ook handig zijn om je hiervoor te laten begeleiden door ervaren professionals. 

Factoren die een invloed hebben op je rangschikkin

Hoe lang duurt het nu om gerangschikt te geraken op die eerste pagina? Er is jammer genoeg geen magische formule die ervoor zorgt dat je in 1, 2, 3 hoog gerangschikt wordt. Wel zijn er enkele belangrijke factoren waarmee je rekening kan houden, omdat ze een invloed hebben op dat proces.

Vertrouwen: websites met autoriteit hebben een voordeel

Het duurt een tijdje voordat Google nieuwe websites toont in de zoekresultaten. Ook al kan je een website voordragen bij Google, toch zal Google je website sneller opnemen wanneer andere websites linken naar de jouwe. Ook autoriteit speelt hier een grote rol in. Je moet Google’s vertrouwen winnen voordat jouw website een standvastige hoge rangschikking zal krijgen.

Zorg dat de zoekmachine je pagina’s makkelijk begrijpt

Hoe makkelijker het is om je pagina’s te ontleden, hoe waarschijnlijker dat je webpagina’s worden geïndexeerd en opgenomen in de rangschikking. Optimaliseer dan ook zeker de inhoud van je pagina's om er zeker van te zijn dat ze worden gevonden op de juiste keywords of zoektermen.

Kies je zoektermen strategisch

De zoektermen waarop je mikt, zijn een heel belangrijke factor. Hoe meer competitie voor een bepaalde zoekterm, hoe langer je zal moeten wachten en hoe meer backlinks (verwijzingen of links van een andere website) je zal nodig hebben om hoog te scoren. Begin dus best met gerichte zoektermen met meerdere woorden, en evolueer dan naar de meer competitieve keywords wanneer jouw website stevig wat content en binnenkomende links heeft.

Backlinks

Een website die veel backlinks heeft, zal sneller worden opgemerkt door Google. De Google zoekrobot schuimt het internet af naar nieuwe of veranderde pagina’s en springt daarbij van link naar link en van website naar website. Als hij in zijn zoektocht dus veel relevante links tegenkomt naar jouw website, dan zal hij terecht denken dat jouw website een goede referentie is en hem hoger gaan rangschikken.

Content is king

Goede, relevante content blijft uiterst belangrijk voor een website! Probeer ervoor te zorgen dat je website voldoende, originele inhoud bevat die regelmatig ook wordt vernieuwd. Zo zal Google je website sneller opmerken én beter begrijpen, waardoor je ook hoger in de zoekresultaten zal verschijnen.

Wordt je website vernieuwd?

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je positie in de zoekresultaten behouden blijft, ook wanneer je website vernieuwd wordt. Het gebeurt nog te vaak dat er bij het overzetten naar een nieuwe site geen rekening wordt gehouden met het SEO-aspect van de website. Nochtans blijft dit heel belangrijk om goede resultaten te behouden.

Het is prioritair dat oude URL’s van je website worden doorverwezen of geredirect naar je nieuwe website. Vaak gebeurt dit niet, omdat de vernieuwde website een andere structuur heeft. Toch blijft het van uiterst belang, want anders gaat alle opgebouwde kracht die je website al heeft opgebouwd, vrij snel verloren.

Voorkom dat je daalt in de zoekresultaten

Hier enkele zaken die voorkomen dat je zakt in de zoekresultaten:

  • Zorg  ervoor dat de interne links en URL’s zo weinig mogelijk worden aangepast.

 

  • 301-redirect: is bovenstaande niet mogelijk? Laat de zoekmachines dan weten dat je pagina is verhuisd. Dit door een 301-redirect in te stellen naar de URL van de nieuwe pagina. Google houdt hier rekening mee en zal de oude waarde van de pagina doorvoeren naar de nieuwe.

 

Zoals je merkt, is SEO een werk van lange adem. Het is dan ook nodig om hier voldoende tijd en energie in te steken en op regelmatige basis mee bezig te blijven. Kleine stapjes kunnen namelijk zorgen voor grote resultaten. Het is hierbij belangrijk dat je verschillende manieren blijft proberen om je positie te verbeteren. Het kan zeker enkele maanden duren vooraleer je resultaten zal merken, maar je zal zien dat geduld beloond wordt.

Indien je er zelf niet genoeg van weet, is het belangrijk om experts het voor jou te laten doen. Bij digicreate.be kunnen we je dan ook begeleiden in dit proces. Zowel bij gloednieuwe websites, als bij het overgaan naar een vernieuwde website.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld