
Hoe zorg je ervoor dat je webshopbezoeker overgaat tot een aankoop en nadien terugkeert voor de volgende? Alles hangt af van hoe de bezoeker jouw webshop ervaart tijdens én na het shoppen. Een klantvriendelijke webshop geeft shoppers een positief gevoel, waardoor ze sneller overgaan tot een aankoop én terugkeren. Maar hoe maak je jouw shoppende klant blij? We geven 14 tips.
Met onderstaande richtlijnen breng je jouw product duidelijk in beeld:
Communiceer levertermijn en verzendkosten voordat men een product in de bestelwagen dropt.
Je kan deze vermelden via een strook op je website onder de navigatie of meteen bij het product.
Vermijd hierdoor misleidende informatie. Als je eerst vermeldt dat levering gratis is en de shopper merkt nadien bij de checkout dat er minimum aan 50 euro moet besteld worden voordat de verzendiing gratis doorgaat, zorgt dit voor frustratie. Beperk daarnaast de verzendkosten tot het hoogst nodige en vermijd een te lange leveringstermijn.
De online shopper is het tegenwoordig gewoon gratis te kunnen retourneren binnen 30 dagen. Webshops die deze service niet aanbieden kunnen op weinig sympathie rekenen.
Je bezoeker heeft graag keuze. Ook als je je richt op een specifieke productcategorie (bv. vegan voedingsmiddelen), dan nog heeft de bezoeker graag een ruime keuze.
Toon of het product voorradig is op de productdetailpagina, niet bij de checkout. Creëer een gevoel van urgentie door beperkte voorradigheid te communiceren.
Online reviews hebben een grote invloed op de aankoopbeslissing van je bezoeker. Het verzamelen en tonen van die reviews helpt enerzijds je klant het juiste product te kiezen, maar geeft anderzijds ook vertrouwen voor wie de eerste keer je webshop bezoekt. Zorg dat de mogelijkheid aanwezig is om via je website reviews in te dienen, anders lijkt het alsof de mooiste reviews geselecteerd zijn door de websitebeheerder.
Naast de service, verzendkosten en leveringsvoorwaarden kan de prijs een doorslaggevende factor zijn in de aankoopfase.
Hoe sneller de betaling gebeurt, hoe beter.
Hoe?
Een gestructureerde website zorgt ervoor dat je bezoeker gemakkelijk zijn weg vindt naar het gewenste product.
Enkele must-haves voor meer structuur en betere vindbaarheid:
Geduld is een schone zaak, maar dat geldt niet voor websitebezoekers. Als een webpagina te traag inlaadt zal die een andere webshop raadplegen. Test hier de snelheid van je website.
Voorzie bovenaan in je menustructuur een directe link naar een pagina met contactmogelijkheden. Een FAQ-pagina kan een mooie aanvulling zijn om eventuele vragen meteen op te vangen.
Zorg bijvoorbeeld dat de levering gebeurt volgens de verwachting of zelfs sneller.
Heeft je bezoeker een bestelling geplaatst? Bezorg hem dan een duidelijke bevestigingsmail met een overzicht van alle bestelde producten, de levertermijn en de goed ontvangen betaling.
Voorzie daarnaast een track & trace code in de mail die werkt.
Heb je bovenstaande tips met succes toegepast, dan zit je basis goed en kan je leuke extra's voorzien die nét dat tikkeltje meer bieden. Dit kan bijvoorbeeld met een mooie verpakking of een persoonlijke boodschap bij het pakket.
We helpen je graag!