Boost je online verkoop met goeie productfoto’s

19 oktober '20

Je hebt waarschijnlijk een webshop, anders zou je dit artikel niet aan het lezen zijn. Wist je dat je productfoto’s een enorme impact hebben op je online verkoop? Bezoekers willen namelijk het product zo goed mogelijk leren kennen voordat ze het kopen. Met goeie foto’s breng je de realiteit een stuk dichter bij de bezoeker én dat levert je meer verkoop op. Hoe zit het met jouw productfoto’s? Onderwerp ze aan onderstaande checklist.  

Voldoende groot én met zoomfunctie

De potentiële klant wil het product zo goed mogelijk leren kennen. Daarom zijn onscherpe of te kleine foto's doornen in het oog. Voorzie ook een zoomfunctie. De kans is groot dat je bezoeker een detail van dichter wil bekijken. 

Voldoende groot én met zoomfunctie

Zorg voor een consistente weergave

Wil je de lijst van producten overzichtelijk houden, zorg er dan voor dat de producten steeds op dezelfde manier gefotografeerd zijn. Indien het product telkens anders wordt gevisualiseerd (eentje gecentreerd, eentje van een bovenaanzicht, ...) komt dit rommelig over. Je potentiële koper kan zo gemakkelijker producten vergelijken.

Zorg voor een consistente weergave

Een witte achtergrond brengt rust en overzicht

Net zoals consistentie voor overzicht zorgt, doet een witte of egale achtergrond dit ook. Een rustige achtergrond zorgt ervoor dat de bezoeker zijn focus kan houden. Vermijd dat hij wordt afgeleid.

Gefotografeerd vanuit verschillende hoeken

Gefotografeerd vanuit verschillende hoeken

Maak het de bezoeker mogelijk om het product vanuit verschillende hoeken te bekijken. De voorkant, de achterkant, de zijkant en misschien zelfs de onderkant.

Zet details in de kijker met close-ups

Net zoals in een winkel bekijkt de klant graag de details van een product. Een rits, een borduursel of een functioneel element: met een close-up breng je het onder de aandacht.

Zet details in de kijker met close-ups

Maak méér duidelijk met een setting

Hoe maak je de ware afmetingen van jouw product duidelijk? Hoe visualiseer je het gebruik? Hoe voeg je sfeer toe? Het fotograferen van het product in een setting maakt dit allemaal mogelijk. 

Maak méér duidelijk met een setting

Naast foto’s is het nuttig om een video toe te voegen die het gebruik van het product weergeeft. Denk maar aan bijvoorbeeld aan een fitnesstoestel of kinderwagen. Explainer video’s brengen het product nog dichter bij de realiteit. Ook installatievideo's zijn een meerwaarde indien het product niet in één stuk geleverd wordt.

Iedere kleurvariatie heeft een foto nodig

Is het product beschikbaar in verschillende kleuren? Zorg dan dat iedere variatie een waarheidsgetrouwe foto heeft, zo weet de klant beter wat hij of zij kan verwachten.

Iedere kleurvariatie heeft een foto nodig

Wil je jouw online verkoop boosten met kwalitatieve productfoto's? Het is zeker de moeite om hierin te investeren. We kennen professionele fotografen waarmee we nauw samenwerken. Vraag ons gerust hun contactgegevens.

We begrijpen echter dat niet elk bedrijf zich professionele productfotografie kan veroorloven, zeker niet als starter. Met een goeie camera en wat tijd om je hierin te verdiepen kan jij zelf ook best goeie foto's maken! Bekijk hier hoe je best te werk gaat.