We gaven het al meermaals aan, maar het aanbod aan content blijft eindeloos groeien. Het wordt steeds moeilijker om je te onderscheiden van de rest. Om op te vallen, moet je niet focussen op de kwantiteit van je content, maar op de kwaliteit. 

copywriting

Kwalitatieve content

Maar wat betekent het nu om je content kwalitatiever te maken? Hiermee wordt bedoeld dat je als content marketeer je lezers kan overtuigen om tot actie over te gaan. Die actie kan variëren. Het kan betekenen dat zij jouw content delen met hun netwerk, maar het kan ook zijn dat ze worden overtuigd om een bepaald product of een bepaalde dienst aan te kopen.

Consumenten worden steeds beter in het uitfilteren van minder goede content. Je moet er dus voor zorgen dat je content waardevol is. Perfectie bestaat niet, maar je kan wel streven naar ‘perfecte content’ door rekening te houden met content die voldoet aan de 3 c’s: conversatiegericht, contextgevoelig en consistent. Lees er hier meer over.

TIP 1: Leg de focus op je doelgroep

De reden waarom je content creëert is in eerste instantie voor je doelgroep. Je schrijft om je doelgroep te informeren en/of entertainen. Je content mag niet zomaar de indruk geven dat je gewoon wil verkopen, maar moet informatie verschaffen waar je doelgroep waarde aan hecht. Achterhaal waar je doelgroep naar opzoek is aan het hand van je buyer persona’s

TIP 2: Weet waarover je schrijft

Ondersteun je content met waarheidsgetrouwe bronnen of onderzoeken. Verwijs naar research om je informatie te ondersteunen. Check uiteraard of deze bronnen de juiste info bevatten. Het is van groot belang dat je goed checkt waar je de feiten haalt. Fouten zorgen ervoor dat je geloofwaardigheid afneemt en je content later niet meer zal gelezen worden. Quotes van experten in het vak doen het ook steeds goed.

TIP 3: Ondersteun met beeldmateriaal

Goed beeldmateriaal zorgt ervoor dat je lezers je tekstuele content sneller begrijpen. Ze maken je artikel ook in zijn geheel aantrekkelijker.

TIP 4: Controleer je content

Zorg er enerzijds voor dat al je content eenduidig is met je huisstijl in zijn totaliteit. Daarnaast is het belangrijk dat je de tekst laat nakijken door een professionele copywriter, indien je dat zelf nog niet bent. Ongeacht je functie, kan het sowieso nooit kwaad om het door iemand anders te laten nalezen. Zelfs de besten zien wel eens zaken over het hoofd. We geven ook steeds de tip mee om je content even te laten rusten, zodat je er weer een frisse kijk op hebt.

TIP 5: Zorg voor een sterke titel

Het is belangrijk dat je je artikel een aantrekkelijke titel geeft. Dit is de trigger waardoor mensen verder klikken naar jouw content. Een sterke titel belooft al iets aan de lezer, waardoor zij beslissen of ze effectief verder lezen.

TIP 6: Zoekmachineoptimalisatie (SEO) & interne link building

Bepaal op voorhand je belangrijkste zoekwoorden (bv. via de Google Keyword Tool) en implementeer deze strategisch in je titels en bodytekst (SEO-copywriting). Dit zorgt ervoor dat je content beter wordt gevonden in de zoekresultaten. Plaats ook interne links op die belangrijkste zoekwoorden. Dit zorgt er dan weer voor dat zoekmachines de belangrijkste pagina’s in je website identificeren, en dat je zo meer context geeft aan je content. Weet je zelf niet concreet hoe je hieraan moet beginnen? Vraag het dan aan een expert!

TIP 7: Zorg voor ‘scanbare’ content

Focus niet alleen op zoekmachineoptimalisatie, maar zorg er ook voor dat je teksten aantrekkelijk zijn voor je lezers. Je doelgroep moet zin hebben om je artikel te lezen. Voorzie dus hapklare content die ‘oprolbaar’ is. Daarmee bedoelen we dat de belangrijkste informatie bovenaan staat. Voldoende witruimte zorgt ervoor dat de content makkelijk scanbaar is. Deel je inhoud dus op in paragrafen en alinea’s.

TIP 8: Vraag je lezers om actie

Goede content gaat meestal gepaard met een goede call-to-action. Dit zijn knoppen of tekstjes die je lezers aanzetten tot actie. Maak hierin een soort belofte en breng je publiek naar een andere interessante pagina. 

TIP 9: Zorg voor een contentstrategie

Nu je deze tips hebt meekregen, kan je hiermee rekening houden om een volledige contentstrategie op te stellen of aan te passen. Het is belangrijk dat je niet zomaar lukraak te werk gaat, maar dit in een doordachte strategie giet.

Geef je content de nodige aandacht vooraf, en met bovenstaande tips zal je content op zijn beurt al veel meer onder de aandacht komen bij je doelpubliek. Lees ook ‘6 tips voor betere webteksten’.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld