Versterk je merk met deze 5 onmisbare tips

07 januari '21

Sterke merken genereren meer omzet. Een sterk merk steekt namelijk bovenuit de massa. Het blijft ‘hangen’ in het hoofd van consumenten omdat het herkenbaar en duidelijk is. De juiste associaties sporen aan om het merk te kopen. Met onderstaande stappen bouw je aan een sterker merk.

Reflecteer over je merkidentiteit

Waarvoor staat jouw merk? Soms wordt er een nieuwe weg ingeslagen of kent het bedrijf een enorme groei. Na een tijdje is het daarom niet meer duidelijk waarvoor het bedrijf staat.

En als jij en je medewerkers niet duidelijk kunnen verwoorden waarvoor het merk staat, hoe kan het dan duidelijk zijn voor de buitenwereld?

Stel jezelf deze vragen:

  • Wat vertel je als iemand vraagt wat je doet?
  • Welke associaties zou de wereld over jouw merk moeten hebben?
  • Wat is jouw onderscheidend voordeel t.o.v. van de concurrentie?
  • Voor wie is jouw aanbod relevant? (doelgroep)

Stel deze vragen ook eens aan je medewerkers. Iedereen zou zonder aarzelen hetzelfde verhaal moeten kunnen vertellen.
Hoe beter jouw merk gedefinieerd is, hoe groter de kans op tevreden klanten, meer mond-tot-mond-reclame, betere communicatie en effectievere marketing. Een merk werkt pas optimaal als het duidelijk en relevant is.

De perfecte visuele vertaalslag

Hoe je merk eruit ziet, komt van binnenuit. Ga na of de uitstraling van je merk in lijn ligt met je merkidentiteit. De uitstraling van je merk (brand) komt tot stand door je logo en huisstijl, maar vergeet niet dat ook andere elementen zoals fotografie, illustraties, video's enz. deel uitmaken van jouw huisstijl.

Stel jezelf deze vragen:

1. Wekt mijn uitstraling de juiste associaties op?

Om duidelijk te maken dat design nauw samengaat met associaties tonen we dit aan met onderstaand voorbeeld. Ga aan de hand van de verpakking na welke koekjes:

  • de goedkoopste zijn
  • gezond (en vegan) zijn
  • artisanaal gemaakt zijn
De perfecte visuele vertaalslag

2. Is mijn uitstraling onderscheidend genoeg van de concurrentie?
Geen enkele ondernemer wil die onopvallende grijze muis zijn die opgaat in de massa.

3. Sluit de huisstijl nog aan bij het aanbod en het onderscheidend voordeel?
Zo veranderde het merk Dunkin’ Donuts hun naam in ‘Dunkin’ omdat ze hun aanbod van donuts wilden uitbreiden met andere producten.

4. Trekt de uitstraling de gewenste doelgroep aan?

5. Past de uitstraling nog bij de waarden van het bedrijf en de bedrijfscultuur? (manier waarop men met mensen omgaat, de sfeer)

Door je huisstijl consequent door te trekken naar andere elementen werk je aan je herkenbaarheid. Wees koppig en geef niet toe aan ‘Goh, ik heb eens zin in iets nieuws’ en laat je niet meevoeren door tijdelijke trends. Als jij (of je reclamebureau) er genoeg van krijgt, is je doelgroep er net mee vertrouwd geraakt.

Merk je bij bovenstaande vragen dat jouw branding niet meer in lijn ligt met jouw merkidentiteit?
Dan kan het wel eens zijn dat je merk toe is aan een rebranding. We helpen je graag met jouw rebrandingsproces.

Kies meer dan een logo en een huisstijl

Kies meer dan een logo en een huisstijl

Gebruik een opvallende slogan die jouw merk samenvat. Een goeie slogan beschrijft altijd het uniek voordeel van je aanbod. Doet de slogan ‘Its’ the real thing’ jou een belletje rinkelen? Coca-Cola! Ze gebruiken deze slogan omdat er maar één echte cola is, namelijk deze van Coca-Cola. Ook het typisch glazen flesje van Coca-Cola is een beroemde merktoevoeging.

Daarnaast kan een deuntje of jingle een waardevolle toevoeging zijn om ervoor te zorgen dat je opvalt en snel wordt herkend. Een voorwaarde is uiteraard dat je deze zo veel mogelijk consequent gebruikt.

Wees consistent in alles wat je doet én zegt

Breng je merkverhaal op een consistente manier naar buiten en houd je verhaal levendig door je doelgroep er meermaals aan te herinneren. Bedenk hiervoor concepten en campagnes die je merkassociaties versterken.

Niet alleen moet alles wat je zegt, ook je acties (wat je doet) moet overeenstemmen met je merkidentiteit. Ken je de slogan van Redbull? Wist je dat Redbull vliegwedstrijden sponsort? Zo zie je maar dat het plaatje moet kloppen.

Alleen als je merkidentiteit volledig duidelijk is, weet je precies wat binnen je merkstrategie past en wat niet.

Denk bijvoorbeeld ook aan volgende acties:

  • Nieuwe producten in je aanbod opnemen
  • Nieuwe medewerkers aannemen die echt bij je bedrijf passen
  • Het ondersteunen van de consument in het gebruik van het product
  • Omgaan met klachten
  • Organiseren van een event
  • Het bepalen wie op je evenement zal optreden

Zorg dat al je uitingen aansluiten bij je merkidentiteit. Consistentie is hét sleutelwoord. 

Elke inconsistente uiting is er één die jouw merk schaadt.

Laat anderen jouw merk maken

De beste vorm van reclame is nog steeds de mond-aan-mond-reclame. Beslissingen over diensten of producten zijn heel vaak gebaseerd op wat je ziet en hoort van vrienden en op wat je leest in recensies.

Het is daarom nuttig om je klanten te vragen om hun positieve ervaringen te delen. Neem ook contact op met blogs of kranten en magazines die misschien over jouw merk willen schrijven. 

Nog een optie: kom met iets nieuws! Wie vernieuwend uit de hoek komt, kan rekenen op heel wat rumoer.