
Of je nu content B2B of B2C creëert, er zijn heel wat universele best practices die je helpen om je digitale content strategie te optimaliseren. Wij geven er alvast enkele voor jou op een rij.
Goede contentcreatie begint bij een doordachte contentstrategie. Hier lees je alvast waarom een contentstrategie zo belangrijk is. Een concrete doelstelling hebben en je content monitoren, zorgt ervoor dat je meer kansen tot succes hebt. Het zorgt er ook voor dat je achteraf makkelijker het resultaat kan analyseren én verbeteren in de toekomst.
Het is heel belangrijk dat de content die je creëert een bepaalde waarde voor je lezers heeft. Tegenwoordig vinden zij het belangrijk dat ondernemingen of merken inspirerende, informatieve, educatieve of entertainende content verspreiden. De content die je verspreidt, moet je dan vanuit het perspectief van de lezer of de gebruikers bekijken. Niemand leest graag sales praatjes.
Wees heel gericht in wat je communiceert. Veel ondernemingen of merken focussen op een zo groot mogelijke massa, maar niet specifiek naar hun doelgroep. Creëer content die jouw doelpubliek nodig heeft, zodat je lezers uiteindelijk klant worden. Breng je doelgroep in kaart aan de hand van buyer persona’s.
Enerzijds is het belangrijk om een contentplan te creëren die de momenten bepaalt wanneer jij je content deelt, anderzijds is het van groot belang dat je uitzoekt waar je doelgroep zich bevindt. Op welke kanalen is jouw doelgroep actief?
Conversies zijn gunstige acties die je doelpubliek onderneemt. Zo wordt een sterkere relatie tussen organisatie en doelgroep gecreëerd. Dit kunnen bijvoorbeeld formulieren zijn die worden ingevuld om een nieuwsbrief of een whitepaper te ontvangen. Dit gebeurt dan aan de hand van goede calls-to-action.
Zoals in de tweede tip al meegegeven: niemand leest graag salespraatjes die er vingerdik op liggen. Niettemin is dit waarschijnlijk op termijn wel de bedoeling. Het is een kunst om dit subtiel in je content te verweven.
Bij content marketing denken veel mensen aan blogs of nieuwsberichten, maar content kan in veel meer vormen voorkomen. Lees er hier meer over. Om jezelf tijd te besparen, kan je ook content recycleren. Wanneer je een sterk artikel hebt geschreven, waarom dit dan later niet in een infographic gieten?
Jullie hebben ongetwijfeld onderaan een artikel wel eens gezien ‘Was dit artikel nuttig?’ of ‘Was this helpful?’. Simpelweg rechtstreeks feedback aan je lezers vragen, geeft je heel wat nieuwe inzichten.
Tegenwoordig wordt een groot deel van de contentberg mobiel geraadpleegd. Dit betekent niet alleen dat het medium waarlangs je het verspreidt responsief moet zijn, maar ook dat de headings en lettertypes klaar en duidelijk mobiel worden getoond.
Bij contentcreatie telt niet zo zeer de kwantiteit, maar vooral de kwaliteit. Je content zal maar gelezen worden als dit wordt gevonden in de zoekmachines én gebruiksvriendelijk is voor de lezers. Bepaal daarom op voorhand je belangrijkste zoekwoorden en implementeer deze strategisch in je titels en bodytekst (SEO-copywriting).
We schreven al tal van artikels rond content optimalisatie en er zullen er ongetwijfeld nog heel wat volgen. In lijn van dit artikel raden we je zeker aan deze ook even door te nemen: ‘6 tips voor betere (web)teksten’ en ‘Optimaliseer je content met deze handige tips’.