Meer traffic via je website genereren is één iets, maar er effectief meer conversie uithalen, dat is een ander verhaal. Veel bezoekers op je website betekent niet noodzakelijk dat zij voor jou relevant zijn. Het is van belang dat je in eerste instantie een goede strategie uitwerkt, maar wij geven je alvast enkele eenvoudige tips and tricks die de kans op meer conversie via je website of webshop verhogen.

meer conversie

Een beveiligde -en dus betrouwbare- website

Bezoekers moeten weten dat je website of webshop veilig is. Ze moeten kunnen vertrouwen dat de gegevens die ze achterlaten (bv. wachtwoorden, creditcardnummers, etc) in goede handen zijn. Dat kunnen ze weten door een groen hangslot of een groene adresbalk die aantoont dat de website een SSL-certificaat heeft dat gevoelige gegevens codeert. De verbinding gaat dan van HTTP naar HTTPS, waardoor bezoekers zeker zijn dat ze veilig gegevens uitwisselen.

Een SSL-certificaat is bepalend voor je rankingfactor in de zoekresultaten (SEO), wat er dus voor zorgt dat potentiële klanten je ook gemakkelijker terugvinden.

Een goede websitestructuur

Een goede websitestructuur maakt het voor zoekmachines gemakkelijker om je website te indexeren. Zorg ervoor dat je website niet uit eindeloos veel niveaus bestaat. Maak je website dus niet te complex. Zo kunnen zoekmachines makkelijker en sneller je website indexeren, waardoor je beter scoort in de zoekresultaten. Daarbovenop moeten je websitebezoekers goed door je website kunnen navigeren. ‘Less is more’ is hier vaak van toepassing!

Een snelle laadtijd

Wanneer je website technisch niet goed in elkaar zit en daardoor traag laadt, dan haken potentiële bezoekers af. De kans dat ze uit ongeduld naar een concurrent gaan kijken, is groot. Ook de laadtijd voor mobiele websites is heel belangrijk.

Mooi, maar gebruiksvriendelijk

Een mooi design houdt de aandacht van je bezoekers vast. Je logo en huisstijl zijn vaak de eerste impressies die bezoekers van je bedrijf hebben. Daar bijbehorend creëer je een aantrekkelijke en memorabele baseline.

Een mooi design is één iets, maar het is heel belangrijk dat de website of shop gebruiksvriendelijk is voor je bezoekers (zie: ‘een goede websitestructuur’). Zo haken ze niet af. Daarnaast houden beeldmateriaal en aantrekkelijke teksten de aandacht van je bezoekers vast.

Aantrekkelijke & overtuigende webteksten

Goede teksten op je website zijn van groot belang. Dit gaven we al eerder mee in ons artikel over web copywriting. Maak gebruik van overtuigende teksten op je website. Als je zelf niet sterk genoeg bent om zo’n tekst te schrijven, dan laat je dit best over aan een expert.

Hou ook rekening met de SEO-normen. Door je zoekwoord(en) in je h1 en h2 titels te verwerken, zal je hoger in de zoekresultaten verschijnen, dus beter gevonden worden door potentiële klanten.

De positie van je tekst heeft ook een invloed om je bezoekers vast te houden. Hou er rekening mee dat quasi iedereen begint te lezen van linksboven.   

404-foutmelding

Iedereen maakt het weleens mee: ‘404 – Page not found’. Als dit op jouw website voorkomt, moet je ervoor zorgen dat dit geen doodlopend straatje wordt. Het heeft op zich niet bijster veel invloed op je Google ranking, maar het kan ervoor zorgen dat je bezoekers het dan wel ergens anders gaan zoeken. Online heb je vaak maar één kans om het goed te doen. Ga als onderneming in eerste instantie na waar de errorpagina vandaan komt. Werden er paginatitels aangepast? Werd er een pagina verwijderd zonder redirect?

Het kan uiteraard altijd weleens gebeuren, en daarom moet je ervoor zorgen dat je zelfs met je errorpagina nog de aandacht van je bezoekers kan behouden. Sommige bedrijven verwerken hier wat humor in en dat kan meestal wel worden gesmaakt. Een goede tip is om de error origineel op te vangen met goede content én je bezoekers om te leiden naar andere relevante pagina’s.

Call-to-actions

Vraag je bezoekers om actie te ondernemen! Met CTA's leid je jouw bezoekers naar een landingspagina, wat dan bijvoorbeeld een formulier kan bevatten waar bezoekers hun gegevens nalaten. Hiermee creëer je als het ware leads. Het is dan weer belangrijk om die leads te voeden met informatie die hun interesse wekt om er later klanten uit te halen.

Mobielvriendelijke website

Het lijkt haast vanzelfsprekend, maar we zien nog zoveel websites op het www die niet responsief of mobielvriendelijk zijn. Een responsieve website is een site die compatibel is met alle schermgroottes en zich dus aanpast naargelang er via een smartphone of tablet wordt gesurft. Het is heel bepalend voor je positie in de zoekresultaten. Het mobiel verkeer groeit steeds meer. Lees er hier meer over.

Vermelding van de voorwaarden

Dit is vooral heel belangrijk bij webshops, maar ook bij gewone websites is het van toepassing. Laat de potentiële klanten weten waar ze aan toe zijn en wat ze mogen verwachten wanneer ze een aankoop bij jou doen. Dat kan gaan over de levertermijnen, de betaalmogelijkheden, de retourvoorwaarden, enzovoort.

Mogelijkheid tot interactie

Je kan de interesse van bezoekers -en dus potentiële klanten- wekken door interactieve elementen op je website of shop toe te voegen. Dat kan bijvoorbeeld een forum zijn waar ze hun mening kwijt kunnen, een feedbackformulier of eventueel een chatmogelijkheid rechtstreeks met de klantendienst. Ook een goede zoekfunctie op je site hoort daarbij.

 

Er bestaat helaas niet slechts één wondermiddel waardoor je conversies via je website of webshop gigantisch de hoogte in gaan, maar door rekening te houden met bovenstaande tips, zal je website een veel efficiëntere tool worden die makkelijker door je doelgroep wordt gevonden.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld