Webshops: dit moet je weten bij de opstart

Webshops: dit moet je weten bij de opstart

Een webshop is een fulltime bezigheid, dus is het belangrijk om goed te weten dat er net zoals bij een fysieke winkel ook tijd en geld aan besteed moet worden. Bij de opstart van een fysieke winkel hoort er een hele planning en dat is bij een webshop niet anders. Voorbereiding en fulltime inzet zijn een must!

BUSY BUSINESS

Een webshop runnen is veel meer dan af en toe achter je computer zitten en wachten tot er een bestelling binnenkomt. Het is quasi een fulltime job en net zoals bij een fysieke winkel is het belangrijk om op voorhand een plan te hebben. Vanuit je idee stel je een businessplan op met een concrete strategie.

Je moet dus vooraf onderzoeken en bepalen hoe jouw concurrentie het online doet, wie je doelgroep is, enzovoort. Daarnaast bekijk je op voorhand welke kosten je hebt en bepaal je de prijsstelling voor je product of dienst. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht, kan je echt gaan nadenken hoe je jezelf in de online massa zal onderscheiden van de rest.

UNIEKE CONTENT

Ook een webshop moet unieke content bevatten. Dat geldt zowel voor tekstuele als voor visuele content. En naast het feit dat deze uniek moet zijn, is het heel belangrijk dat je content professioneel is. Als je zelf geen goede tekstschrijver of fotograaf bent, dan besteed je dat beter extern uit. Professionele content geeft een geloofwaardige indruk! Lees hier meer over het belang van goede foto’s op je website.

KIES JE (DOMEIN)NAAM

Bij de opstart van een nieuwe onlinezaak, moet je het kind natuurlijk ook een naam geven. Aangezien het over een webwinkel gaat, moet je hier dus rekening houden dat de domeinnaam nog vrij moet zijn. Het hoeft niet enkel catchy te zijn, maar je kan het meest voor de hand liggende ook als inspiratiebron gebruiken: je hoofdactiviteit. Het kan ook een afkorting zijn, een woordspeling, … Zolang het maar uniek is. Check zeker tijdens die beslissing of de domeinnaam nog vrij is. 

TOEKOMSTGERICHT

Weet bij de start ook waar je in de toekomst naartoe wil met de shop, zodanig dat de nodige functies al voorzien zijn en er later geen problemen of te veel extra kosten je pad kruisen. Een webshop is niet van vandaag op morgen ontwikkeld. Het is daarom van cruciaal belang dat je planning al maanden op voorhand begint.

EEN ONLINE BETAALSYSTEEM

Wie online koopt, moet natuurlijk ook kunnen online betalen. Je kunt als verkoper zelf bepalen welke betaalsystemen je aanbiedt en het is belangrijk dat je hier de juiste afweging maakt. Hoe meer opties je geeft, hoe prijziger het wordt. Meer opties betekent dan wel weer dat betalen veel toegankelijker wordt en klanten dus zo sneller tot een betaling zullen overgaan.

Vergeet ook niet na te gaan met welke partners je wil werken en welke algemene wettelijke bepalingen (herroepingsrecht, algemene voorwaarden, …) er zijn bij de opstart van een e-shop. Hoeveel btw je bijvoorbeeld vraagt is afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt en welke producten of diensten je verkoopt.

RESPONSIEF, GEBRUIKSVRIENDELIJK EN VEILIG

Wanneer je online verkoopt, moet je ervoor zorgen dat je potentiële kopers je vertrouwen. In een fysieke winkel zien de mensen jou, dus wordt sneller een band geschept. Maar hier moet je online vertrouwen uitstralen. Professionaliteit in design en gebruiksvriendelijkheid is dus een absolute must. Enerzijds kom je professioneler over door een mooi design, goede teksten en foto’s, maar ook de structuur moet goed zitten en dat op alle toestellen! Het online kopen via smartphones of andere toestellen wordt steeds populairder. Het is dus belangrijk dat je webshop responsief is en mobiele gebruikers via hun toestel bij jou kunnen shoppen.

Bij het maken van financiële transacties via het web, zijn mensen altijd op hun hoede. Om ze daarbij een veilig gevoel te geven, mag een SSL-certificaat niet ontbreken. Met een SSL-certificaat toon je aan dat het winkelen via een beveiligde verbinding verloopt. Het zegt de bezoeker dat de data die wordt uitgewisseld tussen zijn computer en de webshop, versleuteld is.

Om in een oogopslag al vertrouwen te wekken bij de bezoeker, kan je op de homepagina van je shop al vermelden wat er in jouw ‘winkel’ te vinden is. Wat kunnen ze zeker bij jou vinden en hoe kunnen ze dat betalen?

SPREAD THE WORD

Net zoals bij een gewone winkel moet je ook voor je webshop cliënteel aantrekken. Ook je (online) marketingstrategie verwerk je in het begin al in je businessplan. Welke kanalen je inzet, is eveneens afhankelijk van de doelgroep waarop je mikt. Beperk je niet louter en alleen tot de online communicatie, want ook offline communicatie speelt nog steeds een grote rol (bv. flyers, autobelettering, …).

08/07/2016
Scroll naar boven