Je hebt leuke en unieke content, maar wordt toch niet goed gevonden op het web? Of worden je teksten niet gelezen door je doelpubliek? Dan kunnen onderstaande tips jou misschien helpen!

op laptop

Tip 1: Maak je teksten 'scanbaar'

De meeste websitebezoekers lezen niet alle details. Hiermee bedoel ik dat de meeste mensen niet écht lezen, maar eerder ‘scannen’. Daarbij is het belangrijk dat je een hapklare tekst voorschotelt die makkelijk en snel te lezen valt. Dit doe je door de belangrijkste informatie helemaal bovenaan je artikel te plaatsen en te werken met ‘functionele witruimte’. Men leest dus sneller als de tekst mooi in alinea’s en paragrafen is opgedeeld. Voldoende witruimte brengt ook rust.

Tip 2: Positioneer je zoekwoorden juist

Je moet niet alleen je lezers, maar ook zoekmachines doen watertanden met je webteksten. Bij SEO-copywriting is het belangrijk om vooraf een zoekwoordenonderzoek te doen, en rond je belangrijke kernwoorden te schrijven. Google wordt er blij van als er kernwoorden worden teruggevonden in paginatitels, alineatitels, de eerste alinea, in hyperlinks, in de pagina-URL of in tekstdelen die in het vet of cursief benadrukt worden. Keyword stuffing is wel niet meer van deze tijd! Het is belangrijk om je kernwoorden op een subtiele manier in een passende context te gieten, met relevante en gerelateerde woorden en synoniemen.

Tip 3: Vraag om actie

Een goede webtekst bevat een goede call-to-action. Call-to-actions zijn knoppen of tekstjes die aanzetten tot actie. Ze verwijzen naar een andere pagina waar je meer kan doen. Meestal staan CTA’s in de gebiedende wijs en maken ze een soort belofte. Je geeft dus een soort zekerheid mee wat de lezer kan verwachten. Voorbeeld: Lees meer over SEO-copywriting.

Tip 4: Correcte spelling en grammatica

Voor velen in het vak is het vanzelfsprekend, maar het blijft dan ook een ontzettend belangrijk gegeven. Een sterke tekst begint bij een goed geschreven taal. Er zijn heel wat mensen die zich storen aan taalfouten. Van zodra er een taalfout wordt gespot, hebben velen dan ook de neiging om te stoppen met lezen, ook al is het onderwerp op zich interessant. Grammatica- en spellingsfouten zijn dus uit den boze! Ook al ben je er niet erg sterk in, er zijn tal van bronnen die je kan raadplegen om te weten hoe je iets schrijft. Of zet gewoon overal je spellingscontrole aan.

Tip 5: Laat je tekst een dagje rusten

Wanneer je een tekst schrijft, ben je er vaak even aan bezig, waardoor je zaken over het hoofd begint te zien. Daarom is het belangrijk om je tekst een dag te laten rusten. Zo kan je er de dag er na weer met een frisse blik naartoe kijken en haal je er eventuele foutjes tijdig uit. Laat het ook eens nakijken door een collega of gelijkgestemde die je eventueel ook nog aanvullende zaken kan meegeven.

Tip 6: Goede visuele ondersteuning

Goede (web)teksten hebben ondersteunende visuele elementen. Dit maakt het geheel aantrekkelijk. Goeden beelden zorgen er ook voor dat je lezers sneller de tekst kunnen scannen. Het is wel belangrijk dat het kwalitatief en relevant beeldmateriaal is.

 

 

De ‘content berg’ is gigantisch groot en blijft groeien. Daardoor wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden van de rest. Door bovenstaande tips wordt de kans veel groter dat jouw content wordt gevonden én gelezen. Ben je toch nog niet helemaal zeker van je stuk wat goede webteksten betreft? Geen nood, bij digicreate.be hebben we alles in huis om jouw website op ieder vlak te optimaliseren.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld