Brandingstrategie

Branding
01.

Het opbouwen van een sterke merkpersoonlijkheid is belangrijk. Net zoals elk mens zijn eigen identiteit nodig heeft, is dit ook zo bij bedrijven en merken.

Contacteer ons
Branding: what’s in a name?

Branding: what’s in a name?

Branding: wat ’n begrip! Zoek de term op en je krijgt een hele resem dure marketingtermen. Dit is wat wij onder branding verstaan: net zoals elk mens zijn eigen identiteit nodig heeft, is dit ook zo bij bedrijven en merken.

Bij merkontwikkeling geven we jouw bedrijf een identiteit in woord én beeld, en zorgen we dat dit strookt met het imago dat je wil uitstralen. Bovendien zorgt branding ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie.

Sta sterk met je merk

De doelgroep zoekt betekenis achter je bedrijf. Branding gaat dus verder dan een logo of huisstijl. Het is wie je bent en wat je doet duidelijk maken aan je doelgroep. Enerzijds om je product of dienst zichtbaar te maken, anderzijds om dat product of die dienst extra geloofwaardigheid mee te geven. Bovendien mag het belang van een professionele visuele identiteit niet onderschat worden om je hiermee te onderscheiden van concurrenten, en dat willen we toch allemaal?

Jouw input voor een sterke branding

We dagen in een eerste fase het DNA van jouw bedrijf uit door het stellen van de juiste vragen. Op die manier krijgen we cruciale info en inzichten op tafel die duidelijk maken wie je bent en wat je doet. Die info gebruiken we als fundering bij het bouwen van jouw ‘merk’.  Wat maakt jou anders? Waarom heeft de klant jouw dienst of product nodig?

Een erg sterk en duurzaam merk is er ook één die rekening houdt met je doelpubliek. Waar geven je (potentiële) klanten graag geld aan uit? Waaraan storen ze zich? We willen een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van je doelgroep.

Het vastleggen van duidelijke antwoorden is een uitdaging, maar van cruciaal belang voor je branding. Door je doel, doelgroep én identiteit te definiëren, werken we strategisch aan een toekomstbestendige basis die jouw imago bepaalt.

Is je imago de perfecte reflectie van jouw bedrijfsidentiteit?

Is je imago de perfecte reflectie van jouw bedrijfsidentiteit?

Wie je als bedrijf bent, kan je op verschillende manieren duidelijk maken aan de buitenwereld: via je uiterlijke verschijningsvormen, wat je communiceert (boodschap) én je gedrag (daden).

De vormgeving is uiteraard het meest zichtbare component. Deze omvat in eerste plaats je logo en huisstijl. Deze moeten aangeven waarvoor jij staat en spelen een belangrijke rol in het aantrekken van jouw doelgroep. Ook andere visuele elementen zoals het interieur, de kledij die de medewerkers dragen, enz. maken onderdeel uit van je visuele identiteit en dus je branding.

Onder woorden verstaan we de boodschappen die je overbrengt naar je doelgroep(en). Om duidelijk te communiceren dient er aansluiting te zijn met het gedrag ('doe' ook wat je zegt) en met de vormgeving (in welke 'vorm' breng je de boodschap over?).

Het gedrag (de daden) bestaat uit het dagelijks handelen van je bedrijf. Hoe gaan je medewerkers om met klanten? Hoe worden discussies opgeklaard? Wat is de strategie? Komt men de beloftes na? Hier zal je doelgroep je onderneming uiteindelijk het hardst op beoordelen. Door middel van communicatie en vormgeving kunnen bepaalde gedragseigenschappen onderstreept worden om zo de beeldvorming bij je doelpubliek te bepalen. 

De drie bovenvermelde aspecten (vormgeving, daden en woorden) reflecteren je imago naar de buitenwereld toe.

Is er een kloof tussen wie je als bedrijf écht bent en hoe je momenteel overkomt (imago) bij je doelgroep? Dan strookt er iets niet in de samenhang van de drie componenten.

Bron: De Corporate Identity Mix (Birkigt & Stadler)

Wij zijn jouw rots in de ‘branding’

Na de ontwikkeling van een duidelijke visuele identiteit (naam, logo en huisstijl) zetten we jouw identiteit in de markt. We helpen je jouw visie, waarden en persoonlijkheid op een coherente, inspirerende manier te communiceren naar je doelgroep.

Wij zijn jouw rots in de ‘branding’