Een lead is het spoor naar een potentiële klant. Online leads genereren biedt enorme kansen voor ondernemers. Hierbij moet je gericht te werk gaan. Maar hoe pak je dat nu aan?

overleg data

Traffic generatie

Via handige online tools, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, zie je wie er precies op je site terecht komt. Daarmee kan je ook zien hoe lang die personen op je website blijven en waar ze precies naar op zoek zijn. Hiermee kom je enerzijds te weten of je al de juiste doelgroep bereikt, maar anderzijds ook hoe je ze nog beter van dienst kan zijn. Hoe hoger het bezoekersaantal (of de traffic), hoe meer kans dat je leads kunt genereren. Het aantal bezoekers zegt natuurlijk niet alles. Veel bezoekers betekent niet per se dat zij ook voor jou relevant zijn. Het is belangrijk dat je dit echt als doordachte strategie uitwerkt.

De juiste leadgeneratie strategie

Je start het best met het gebruik van zoekmachinemarketing. Dat kun je doen door middel van SEO (Search Engine Optimization) of SEA (Search Engine Advertising). Dit kan worden bevorderd door allerhande manieren van online marketing tools, zoals bijvoorbeeld e-mailmarketing, e-nieuwsbrieven of sociale media.

De eerste stap in het traject om leads aan te trekken, is het in kaart brengen van jouw ‘ideale’ koper en je in zijn/haar situatie voorstellen. Dit kan je doen aan de hand van een buyer persona. Waar gaat de potentiële klant naar op zoek? Speel daarop in! Breng de customer journey in kaart en probeer het (aankoop)proces vanuit je klant zijn perspectief te visualiseren.

Zodra je de juiste mensen aantrekt, m.a.w. je doelgroep, is de volgende stap in je strategie om de bezoeker naar een lead te converteren. Dit kun je doen door de juiste content voor je doelgroep aan te bieden, gebruik te maken van call-to-actions naar de landingspagina en door formulieren op die geoptimaliseerde landingspagina te gebruiken. Dit kunnen bijvoorbeeld contact- of inschrijfformulieren zijn. Dit formulier hou je het best eenvoudig, met zo weinig mogelijk stappen, want anders haken de bezoekers snel af. In de content is het belangrijk om relevante keywords voor je doelgroep te gebruiken.

Je moet als het ware een soort trechter vormen naar het online formulier. Zodra je bezoekers het hebben ingevuld, heb jij de nodige leads.

In een notendop

  1. Ga na wie de websitebezoeker is en speel daarop in.
  2. Creëer content.
  3. Gebruik call-to-actions en inschrijflinks.
  4. Leid bezoekers door naar de landingspagina met (inschrijf)formulieren.
  5. Dit zijn nu leads.
  6. Voed je leads met informatie die hun interesse wekt.
  7. Meer conversie (klanten).
  8. Meer succes!

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld