Je kan via duizend en één kanalen met je doelgroep communiceren. Het is soms moeilijk om hierin een keuze te maken, want zowel op vlak van on- als van offlinecommunicatie zijn de mogelijkheden legio. Gelukkig bestaat er wel iets als ‘de juiste kanalen afhankelijk van de doelgroep, boodschap, timing en je budget’. 

tabblet

Multi channeling: zo doe je het

Door een multi channel aanpak te hanteren, creëer je dus eigenlijk een groter bereik. Het is wel belangrijk om niet ‘zomaar’ op meerdere kanalen hetzelfde te publiceren. Elk kanaal heeft zijn eigen aanpak nodig. Hier alvast enkele tips & tricks om je multi channel aanpak succesvol te maken.

  • Hou je oog op de klant
    Ongeacht het kanaal dat je gebruikt, het profiel van je doelgroep(en) blijft globaal gezien hetzelfde. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat niet elke prospect of klant in dezelfde fase van de customer journey zit (bewustwording, overweging, aankoop, service, retentie). Je moet zowel je boodschap als kanaal afstemmen op de kennis en het profiel van de ontvanger.
     
  • Wees consistent
    Hou je boodschap eenduidig. Het is niet omdat je verschillende kanalen gebruikt, dat de insteek van je boodschap anders moet zijn. Je doelstelling en huisstijl blijven dus steeds hetzelfde. Je stijl en de inhoud van je boodschap moeten dus consistent worden gebruikt voor een versterkend effect.
     
  • Timing is cruciaal
    Het is van groot belang dat je de timing en de inhoud van je communicatie onderling per kanaal op elkaar afstemt. Hou dus in de gaten waar in het beslissingsproces je (potentiële) klant zit. Als je klant nog maar in de bewustwordingsfase zit, hoef je hem dus nog niet te overstelpen met allerlei gedetailleerde informatie over je product of dienst. 
     
  • Kies de juiste mix
    Je communicatiestrategie bestaat uit allerlei ingrediënten die samen de ideale cocktail vormen. De kanalen die je gebruikt om je boodschap te communiceren, zijn hier een belangrijke basis voor. Overweeg per kanaal of dit wel zinvol is en past binnen het voorziene budget. Een radiospot is bijvoorbeeld wel leuk, maar is dit wel zinvol en past dit wel binnen het voorziene budget? Het gaat erom dat je wikt en weegt. Wat zijn de prioriteiten? Is de keuze voor het ene kanaal nadelig voor het andere? Hoe zit het met de verwachte ROI t.o.v. de gestelde doelen?

De voordelen van een multi channel aanpak

Allemaal goed en wel, maar wat zijn nu de voordelen van een multi channel aanpak?

  • Doelgerichtere communicatie
    Prospecten hebben verwachtingen wanneer ze via een bepaalde weg naar informatie zoeken. Door je boodschap en het kanaal goed op elkaar af te stemmen, communiceer je dus doelgerichter volgens de verwachtingen van je klant.
     
  • Versterkend effect
    Het inzetten van meerdere kanalen, kan een versterkend effect op elkaar hebben. Als je potentiële klant via verschillende touch points bij jou terecht komt, wordt er meer en meer geïnformeerd en gestimuleerd om actie te ondernemen. Dit is voordelig voor je product, maar verhoogt ook je brand awareness.
     
  • Groter bereik
    Hoe gevarieerder de gebruikte kanalen, hoe groter het bereik van je boodschap. Zet ze natuurlijk niet lukraak in, maar kijk waar je doelgroep zich bevindt.
     
  • Makkelijker meetbaar
    Je multi channel inspanningen zijn ook makkelijk meetbaar. Natuurlijk als alles goed op elkaar is afgestemd en op de juiste manier wordt gebruikt. 

Het bepalen van de juiste kanalen, begint bij het leren kennen van je doelgroep. Hoe weet je wie jouw (potentiële) klanten zijn? Kom het te weten in ons artikel ‘Daarom stel je buyer persona’s op’.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld