Zoals in ons vorig blogbericht aangehaald, maakt of kraakt de social media. We focusten ons de vorige keer op wat je beter niet doet, maar hier volgen de tips & tricks waarmee je wél online zal scoren.

connected met elkaar

Wees relevant en origineel

Je volgers volgen je omdat je op het eerste zicht interessant lijkt. Hou ze vast door interessante en relevante content te blijven delen met een vleugje originaliteit. Door dit te doen, gaat je doelgroep dit op zijn beurt opnieuw delen met zijn/haar netwerk en dat is alleen maar positief!

Humor werkt

Hoewel humor altijd subjectief is, zorgt het er wel voor dat je de menselijke kant van je organisatie laat zien. Vooral leuke woordspelingen doen het goed.

Laat je doelgroep iets doen

Om de betrokkenheid te vergroten, kun je jouw doelgroep iets actief laten doen. Door ze op iets te laten stemmen, bijvoorbeeld door middel van een poll, geef je ze het gevoel dat ze inspraak hebben en dat je als bedrijf rekening met hen houdt.

Hou de statistieken in de gaten

De meeste sociale media geven je de mogelijkheid om statistieken te raadplegen. Daarbij zie je het bereik van je berichten, het aantal nieuwe likes of volgers, hoeveel keer er wordt geshared, … Meten is weten! Hou de statistieken in de gaten en speel erop in. Daardoor weet je wat je al goed doet en wat je werkpunten zijn. 

Eenduidige communicatie

Eenduidige communicatie is een absolute must. Bepaal de dagen en tijdstippen wanneer je zal communiceren en zorg ook dat je berichten eenduidig zijn geformuleerd. De kans is groot dat je kanaal meerdere beheerders of redacteurs heeft. Spreek duidelijke richtlijnen af hoe je alles formuleert (bijvoorbeeld vousvoyeren of tutoyeren).

Be the real you

Wees echt! Velen gebruiken social media als masker om hun mindere kantjes te verbergen. Doe je dus als bedrijf niet anders voor dan je bent, want vroeg of laat loop je daarmee tegen de lamp. Het kost je ook minder moeite om gewoon jezelf te zijn!

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld