analytics

Google Analytics … Twee simpele woorden, maar er valt zo ongelofelijk veel over te zeggen! Het is een tool om je websitestatistieken te bekijken, tot in de diepste details. Om je niet te overstelpen met te veel informatie, geven we in dit artikel enkele belangrijke basisfuncties mee.

 

Het nut van Google Analytics in een notendop

  • Je krijgt inzicht uit welke regio je websitebezoekers komen.
  • Je ziet vanop welk toestel of vanuit welke browser je bezoekers naar jouw website surfen.
  • Kom te weten hoe lang bezoekers op je site blijven.
  • Welke pagina’s worden het meest bekeken?
  • Wat is de bouncepercentage op je website? Waar haken bezoekers af?
  • Op welke tijdstippen komen ze vooral naar je website?
  • Via welke weg komen bezoekers op je website terecht?
  • Je kan je doelen instellen en meten.

Wanneer je naar Google Analytics gaat, kan je rechtsboven een tijdsinterval bepalen. Dit is de periode waarvan je de statistieken wil bekijken. In dit artikel kijken we vooral naar ‘doelgroep’, ‘acquisitie’ en ‘gedrag’.

 

Wat doen je bezoekers?

Via Google Analytics kan je het gedrag van je bezoekers eigenlijk exact gaan monitoren. Je ziet in een oogopslag: de sessies op je website, hoeveel bezoekers er waren, hoeveel pagina’s er op je site werden bekeken, hoelang een gebruiker gemiddeld op een pagina blijft (per sessie), het bouncepercentage (hoe snel ze wegklikken) en het aantal nieuwe bezoekers naar je website. 

 

Waar komen ze vandaan en wanneer?

Je websitebezoekers kunnen via heel wat manieren op je site terechtkomen. Dit kan zijn via online advertising (bv. Google AdWords), door het direct intypen van je website URL, via links op andere websites, via sociale media, enzovoort. In Google Analytics wordt dit bij ‘Acquisitie – kanalen’ onderverdeeld in: referral, direct, organic search, paid search, social en ‘other’. Hier kan je nog eens doorklikken en dan zie je letterlijk via welke pagina ze bij jou terechtkomen.

Als je weet via welke weg je doelgroep op je website of webshop terecht komt, dan kan het natuurlijk ook interessant zijn om te weten op welk moment ze op je website komen. Bij ‘Doelgroep – Overzicht’ heb je de opties om het overzicht per maand, week, dag of per uur te bekijken. Bij voorkeur kies je hier wel een kleiner interval. Deze informatie kan je opnemen bij de uitwerking van je communicatie- of marketingstrategie. 

 

Waar gaan ze naartoe?

Je kan ook achterhalen welke pagina’s op je website het vaakst worden bezocht. In de linker kolom in Google Analytics zie je ‘Gedrag’. Als we hier doorklikken naar ‘Site-content’, kan je achterhalen hoe bezoekers navigeren door je website.

Via Analytics kan je de eerste landingspagina die je websitebezoeker ziet, achterhalen. Dit wordt ook bestemmingspagina genoemd. In veel gevallen is de homepagina de bestemmingspagina, maar het kan ook gaan om dieper gelegen pagina’s. Via deze pagina op je website is het belangrijk dat je de bezoeker aantrekt. Onder ‘Bestemmingspagina’s’ in Google Analytics zie je standaard een lijst van de 10 belangrijkste landingspagina’s op je website. 

 

Bouncepercentage vs. uitstappercentage: waar haken bezoekers af?

Het bouncepercentage is niet hetzelfde als het uitstappercentage. Het bouncepercentage heeft betrekking tot slechts één pagina. Dus een bezoeker komt op die ene bepaalde (instap)pagina terecht en verlaat van hieruit opnieuw je website. Wanneer een bezoeker meteen die pagina verlaat, betekent dit meestal dat zijn verwachtingen niet werden ingelost. Hij kreeg dus niet de informatie die aansluit met wat hij zocht. Dit kunnen we samen met jou dieper analyseren.

Het uitstappercentage heeft niet per se betrekking tot één pagina. Het kan zijn dat de bezoeker meerdere pagina’s heeft bekeken. Hieruit kan je concluderen waar je website ‘doodloopt’.

Als we in Google Analytics onder ‘Gedrag’ kijken naar ‘Alle pagina’s’, dan zie je deze twee kolommen staan (zie afbeelding hieronder). Met welk percentage moet je nu het meest rekening houden? Het is eigenlijk duidelijk te beantwoorden: het bouncepercentage!

Een bezoeker kan niet eeuwig op je website surfen, dus is het normaal dat ze vroeg of laat ‘uitstappen’. Het is dus vaak gissen wat de reden hiervoor is. Maar als het bouncepercentage hoog ligt én je ziet dat de gemiddelde sessieduur heel kort is, dan weet je dat er eigenlijk iets aan deze pagina scheelt. 

 

Trek niet te snel conclusies

Schrik niet meteen als het bouncepercentage bij een welbepaalde pagina een hoog cijfer is. Als het cijfer bij de contactpagina hoog ligt, dan kan het ook zijn dat de bezoeker snel vond wat hij nodig had. Dat kan dan een telefoonnummer of (e-mail)adres zijn.

Als het bouncepercentage bij je homepagina hoog ligt, dan kan het zijn dat je pagina geen goeie indruk bij bezoekers nalaat, waardoor ze snel afhaken. Dit kan bijvoorbeeld te wijten zijn aan een slecht design of een website met een slechte structuur. Analyseer zeker ook het mobiele gedrag van je bezoekers. Zit de structuur mobiel ook goed?

Heb je een blog en ligt de gemiddelde sessieduur hier hoog? Dan betekent dat wellicht dat bezoekers wel degelijk interessant vinden wat je schrijft. Hou er rekening mee als je hier een video van 15 minuten plaatst, dat de gemiddelde tijd uiteraard hoger zal liggen.

Google Analytics is dé tool om een gedetailleerd inzicht te krijgen in je doelgroep en communicatiekanalen. Het is belangrijk om dit van tijd tot tijd grondig te bekijken en dit mee te nemen in je online strategie.

Wist je al dat er in de komende weken een nieuwe versie van Google Analytics wordt uitgerold? Eén van de belangrijkste aanpassingen zal zijn dat Analytics niet meer zal openen op de overzichtspagina 'doelgroep', maar dat er een nieuwe menu-keuze 'home' bij komt.