Social media … De dag van vandaag een must have! Ze zijn niet alleen in, maar ze leveren (meestal) ook goede resultaten op. Als bedrijf wordt het steeds belangrijker om er op aanwezig te zijn om dialoog te voeren met (potentiële) klanten. Maar het maakt of het kraakt! Hier enkele don’ts, zodat je niet faalt in je social media verhaal.

facebook visual

Content improviseren

Content op social media ziet er dan misschien wel vluchtig uit, maar niets is minder waar. Voor je content plaatst, gaat er een hele voorbereiding aan vooraf. Door improvisatie zit de kans er in dat je iemand schaadt met je bericht. Think before you act!

Niet-getrainde social media managers

Je social media managers zijn het online gezicht van je onderneming. Ongetrainde en onervaren beheerders kunnen het imago van je bedrijf verzwakken!

Likes en followers kopen

Vind-ik-leuks of volgers kopen is een riskante zaak! Hoewel velen denken dat een groot getal bij likes of followers beter overkomt, heeft het ook een grote keerzijde. Fake fans zullen nooit interageren op je posts. En dat is nu net het doel van die sociale netwerken.

Altijd hetzelfde type content posten

Steek variatie in je berichten! Constant hetzelfde type content geeft de indruk dat je saai bent als bedrijf. In het begin zal het misschien werken, maar na een tijdje zal niemand het nog lezen of reageren.

Niet reageren op negatieve feedback

Negatieve reacties komen sowieso vroeg of laat wel op jouw pagina terecht. Hoe je daarop reageert, zegt veel over je brand. Sommigen zijn in de veronderstelling dat het bericht verwijderen of negeren de beste optie is, maar vergeten dat dit net een averechts (en nog negatiever!) effect heeft. Waarom niet van de gelegenheid gebruik maken om net uit te blinken? Door een uitgebreid, oplossingsgericht en vriendelijk antwoord te bieden, toon je als bedrijf je betrokkenheid en service naar de klanten toe.

Constant je diensten/producten promoten

Uiteraard hebben je social media kanalen als achterliggende bedoeling wel om via leads meer conversie te hebben, maar wees daar niet te pushend in! ‘Misbruik’ de platformen (en je volgers!) niet door uiteindelijk alleen maar commerciële berichten te plaatsen. De kans dat ze afhaken is groot.

Automatisch publiceren

Sommigen stellen in dat ieder bericht op Facebook automatisch ook letterlijk op andere kanalen verschijnt. Dat doe je beter niet! Elk kanaal heeft een eigen aanpak nodig. Het automatisch publiceren doe je wellicht om tijd te besparen, maar daar bestaan ook andere, handigere tools voor. Hootsuite of Tweetdeck, bijvoorbeeld. Dit zijn tools waarin je elk social media kanaal in één overzicht krijgt. Je hoeft dus niet al je platformen te openen om op alle platformen een bericht te plaatsen, maar je kunt je berichten wel per kanaal ingeven.

Don't copycat

Er is niets fout met inspiratie halen bij andere ondernemingen, maar het is niet de bedoeling dat je letterlijk kopieert. Blijf experimenteren en blijf origineel!

Oproepen tot spam

Ga niet te ver in het zoeken naar interactie. Sommige bedrijven zijn er zo hard op uit, dat ze hopeloos overkomen en hun berichtgeving zelfs niet meer relevant is. Je kunt ook te ver gaan in je ‘hunt’ naar interactie door ongepaste vragen te stellen. Pas daar mee op!

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld