Social media tips voor kmo's

Frédéric Lannoo, Digital Marketing Expert
Frédéric Lannoo,
Digital Marketing Expert
Social media tips voor kmo's

Ieder bedrijf moet rekening houden met de sociale netwerken. Of je nu een grote multinational bent of een kleine of middelgrote onderneming. In dit blogartikel gaan wij ons vooral richten naar kmo’s. De stap naar een website hebben de meeste kmo’s ondertussen wel gezet, maar bij de stap naar sociale media, zijn velen nog weigerachtig. Veelvoorkomende vragen zijn: “Hoe begin ik eraan, hoeveel tijd zal het in beslag nemen en wat levert het op?”. Er is dus nog steeds een grote terughoudendheid. Wij geven enkele tips die het belang van sociale media voor je kmo aantonen.

TIP 1: WEET WAAROM JE HET GEBRUIKT

Social media is niet bedoeld als verkoopkrant. Het is niet de bedoeling om hier te pushende berichten te plaatsen. Je moet dit eerder zien als een netwerk dat je opbouwt. Het is een vorm van mond-tot-mond reclame en het is de bedoeling dat er zoveel mogelijk over jouw onderneming wordt gesproken, liefst op een positieve manier. Vertrek vanuit je bedrijfsdoelstellingen om je sociale media doelstellingen te bepalen.

TIP 2: BOUW EEN NETWERK OP

Niet zo zeer de kwantiteit, maar de kwaliteit van je volgers is belangrijk. Ga vooral voor een netwerk van huidige klanten en andere mensen waarmee je nog hebt samengewerkt. Een groter netwerk wekt dan wel weer meer geloofwaardigheid en vertrouwen op, maar het is de kwaliteit van je contacten die zal helpen om meer leads te genereren.

Een netwerk bouw je vooral op door relevante content te publiceren. Wees mee met de actualiteit en dus up-to-date. Maak ook een plan op, zodat je met een zekere regelmaat posts publiceert, en zorg voor interactie met je doelgroep. 

TIP 3: COMBINEER SOCIAL MEDIA KANALEN

De meesten hebben wellicht wel al een persoonlijke Facebookpagina, maar als onderneming kies je best ook voor een bedrijfspagina op Facebook. Zo blijf je in het begin al bij een medium dat je al een beetje kent. Zodra je dat onder de knie hebt, kan je andere sociale media kanalen integreren. Dit kan heel simpel zijn: Facebook heeft bijvoorbeeld een tool waarmee je de berichten die je daarop deelt, automatisch ook op Twitter plaatst. Voor de B2B-markt is LinkedIn ook een heel interessante.

Het is niet verboden om content te recycleren en voor een ander medium te gebruiken, maar het is uiterst belangrijk dat je dit wel aanpast en afstemt op het juiste kanaal. Elk medium vraagt een andere tone of voice.

TIP 4: STEL EEN VASTE MEDEWERKER AAN

Als bedrijfsleider van een kmo heb je uiteraard heel veel aan je hoofd. Om bovenop alles nog eens sociale media te beheren, wordt wellicht moeilijk. Kies daarom goed op voorhand wie dit zal doen binnen je onderneming. Stel ofwel een medewerker aan die bereid is om zich daarvoor in te zetten of laat het over aan een gespecialiseerd bureau. Als de communicatie telkens vanuit die ene persoon gebeurt, zullen de berichten eenduidig zijn, waardoor je geloofwaardiger overkomt.

TIP 5: VERHOOG JE ZICHTBAARHEID

De kans is groot dat je doelgroep massaal gebruik maakt van het internet. Dat betekent dat zij ook nood heeft om online informatie over jouw bedrijf te vinden. Via sociale media verkrijg je meer interactie met de klant en over het algemeen meer communicatie met de buitenwereld. Een andere niet onbelangrijke reden is dat sociale media (meestal) gratis zijn.

TIP 6: SCOOR HOGER IN DE GOOGLE RESULTATEN

Ook voor zoekmachineoptimalisatie is sociale media interessant. In eerste instantie is het belangrijk dat je weet dat sociale media geen eenrichtingsverkeer is. Het is een kwestie van geven en nemen en van reageren en in interactie treden. Eens je de kanalen hebt en communiceert met je netwerk, kan je hierop inspelen. Doe dit niet door te commercieel uit de hoek te komen. Je volgers op sociale media zijn daar niet op uit. Probeer ervoor te zorgen dat andere mensen jouw (website)links delen op sociale media.

Om te beginnen zorg je er best voor dat er op je website een share button voorzien is, zodat bezoekers de content in een klik kunnen delen. Wanneer zoekmachines zien dat je content wordt gedeeld, krijgen ze een soort bevestiging dat je website up-to-date en relevant is. Je bouwt eigenlijk een constante link tussen je website en je sociale media kanalen.

Hoe meer interactie, shares en likes, hoe meer impact dat heeft op de gewichtsbepaling van die gedeelde link. Dit wordt als een bepaalde autoriteit aanzien door zoekmachines. En hoe relevanter de content, hoe meer dat je door zoekmachines beloond wordt.

Nog meer tips nodig over do's en don'ts op sociale media? Lees dan zeker onze blogartikels: Dit vermijd je beter op social media’ en ‘Hiermee scoor je wél op social media’.

02/11/2016
Scroll naar boven