Wat is een goede en herkenbare merknaam?

08 september '21

Om je bedrijf of organisatie sterk in de wereld te zetten heb je een goede merknaam nodig. Maar wat is nu een goede naam? Hieronder vind je 6 elementen waarmee je kan nagaan of je merknaam sterk genoeg is. Zorg dat je naam aan minstens 4 elementen voldoet. 

1. Kort en bondig

Korte namen zijn gemakkelijker te onthouden, te spellen en uit te spreken.
We zien vaak dat lange namen na verloop van tijd toch worden afgekort. Denk maar aan ‘Mac’ voor ‘Macintosh’.

Enkele voorbeelden van krachtige korte namen:

2. Begrijpelijk

Laat je klanten niet gissen waarvoor je merknaam staat. Afkortingen zijn door hun abstractie heel moeilijk te onthouden. Vermijd daarom afkortingen zonder klinkers. De betekenis is vaak enkel en alleen gekend bij de bedenker ervan.

Enkele voorbeelden van moeilijk te onthouden merken:

Afkortingen mét klinkers tussen voelen niet aan als een afkorting. Wist jij dat onderstaande merken afkortingen zijn?

  • Haribo: Hans Riegel (oprichter) uit Bonn
  • Ikea: Ingvard Kamprad (oprichter), opgegroeid in een boerderij Elmtaryd in Agunnaryd.
  • Hema: Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam

Zo zie je maar, het kan soms heel simpel zijn. Verder betekenen bovenstaande merknamen niets, maar ze zijn wel wereldbekend. Ze voldoen aan andere sterke aspecten: ze zijn bondig en gemakkelijk uit te spreken.

3. Gemakkelijk uit te spreken

Bedenk een naam die je zonder aarzeling kan uitspreken in de taal van je doelgroep.

Heb je ambitie om in het buitenland te ondernemen? Houd dan rekening met de taalverschillen en de uitspreekbaarheid.

Populair onder de naambedenkers is momenteel het verkeerd spellen van namen, vaak als alternatief als een bepaalde domeinnaam niet meer vrij is. Sommige namen lijken leuk op papier, maar je raakt ermee in de problemen als je de naam spelt. Denk bijvoorbeeld aan ‘Gruupz’ die wordt uitgesproken als ‘Groups’. Verwarrend!

Enkel voorbeelden van moeilijk uit te spreken namen:

  • Huawawei
  • Kinerase
  • Bose electronica

Zeg eens na je merknaam de productcategorie. Kan je dit gemakkelijk uitspreken? Dan zit je goed.

Enkele voorbeelden:

  • Alpro yoghurt is gemakkelijker uit te spreken dan Fage-yoghurt 
  • Opel auto's klinkt gemakkelijker dan Peugeot auto's

 

4. Betekenisvol

Kies een naam die geassocieerd wordt met de behoeften van je doelgroep of de waarden bij je merk. Met wat fantasie kom je tot een briljante bedrijfsnaam!

Enkele voorbeelden waarbij er gebruik wordt gemaakt van rake vergelijkingen:

  • Twitter: het kwetteren van vogels (tweet) voor het sturen van korte berichten
  • Amazon: afgeleid van de Amazone (de grootste rivier ter wereld), als de grootste webshop ter wereld

5. Verrassend

Voor een saaie naam draaien we ons hoofd niet om. We komen iedere dag een overvloed van namen tegen. Een beetje opvallen in je sector is dus echt wel nodig. Onverwacht uit de hoek komen kan wonderen verrichten!

  • Diesel voor een kledinglijn
  • Penguin voor een uitgever
  • Hans en Frietje voor een frituur

6. Binding

Als een naam uit meerdere woorden bestaat is het handig dat dat die woorden allitereren. Het bekt niet alleen goed, het onthoudt ook gemakkelijk.

Enkele voorbeelden:

Check de beschikbaarheid

Voor je te hard van stapel loopt over een gevonden naam: controleer of jouw naam nog beschikbaar is. Controleer of er een domeinnaam vrij is met je naam

De kans dat je .be en .com-domein is ingenomen is groot. Weet dat je ook een domein kan samenstellen door wat inventief te zijn: zet bijvoorbeeld de productcategorie achter de naam (bv. www.reddywines.be). Je kan ook creatief omspringen met de landextensies (bv. Join.me). Let wel: hoe korter de domeinnaam, hoe beter.

Wil je je merknaam beschermen? Dit doe je door deze te registreren bij het BOIP-merkregister.

Wil je ondersteuning bij het ontwikkelen van je merknaam? Aarzel niet om ons creatief team in te schakelen!