Waarom je als bedrijf Google My Business nodig hebt

03 maart '20

Heb je als kmo je Google Mijn Bedrijfspagina nog niet geclaimd? Het kan de beste overkomen. Maar weet dat dagelijks duizenden mensen gebruik maken van Google Search en Google Maps om snel en efficiënt lokale bedrijven te vinden. Een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf (Google My Business) is niet alleen een onmisbare tool voor je online zichtbaarheid, het biedt ook inzichten over je klant. Hieronder sommen we alle voordelen en tips op bij het aanmaken van Google Mijn Bedrijf.

Alle bedrijfsgegevens in één oogopslag

Stel dat je je onderweg naar huis realiseert dat je geen brood voor morgenochtend hebt. Hoe vind jij dan een bakker op je route? Jawel, via Google Mijn Bedrijf. Met de smartphone in de hand vind je in no time de dichtstbijzijnde bakker. Je vult de zoekterm ‘bakker’ in en Google presenteert je meteen 3 bakkers in de buurt. Je ziet – indien de bedrijfspagina goed is opgezet – meteen alle belangrijke informatie: de directe contactgegevens, openingsuren, de website, drukte, foto’s. Nog even kijken naar de reviews en hupla, na één klik navigeer je ernaartoe.  

 

Alle bedrijfsgegevens in één oogopslag
Belangrijke up-to-date informatie

Belangrijke up-to-date informatie

De kans is groot dat ook jij - ondanks de Google info - al eens voor een gesloten deur hebt gestaan. De reden van die vervelende ervaring is dat die winkel de aangepaste openingstijden niet heeft ingevoerd in het GMB bedrijfsprofiel. Voorkom dus dergelijke situaties en houd openingsuren die afwijken up-to-date op je GMB. Aangepaste openingstijden zoals bv. vakantieperiodes, die vermeld staan op de website worden vaak over het hoofd gezien.

Verhoog je online zichtbaarheid

Zoek je de naam van een bedrijf, dan krijgen de bedrijfsgegevens een opvallende positie. Op desktop vind je die aan de rechterzijde, op smartphone helemaal bovenaan.
Zoek je via Google een dienst, dan komen 3 uitgelichte bedrijven uit je buurt helemaal bovenaan. Een volgende actie kan het bezoeken van je website zijn. Er wordt dus sowieso extra traffiek naar je website gegenereerd. Let wel: als er geadverteerd wordt op bepaalde zoektermen, komen de betaalde advertenties boven de lokale zoekresultaten. 

Hou er ook rekening mee dat de invulling van je bedrijfsprofiel invloed heeft op je ranking in de zoekresultaten. Pas daarom volgende tips toe:

  • Vul je bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in
  • Zorg voor dezelfde contactinformatie op al je online kanalen
  • Voeg minimum 4 foto’s toe
  • Upload foto’s en bewerk informatie op verschillende tijdstippen: Google verhoogt je weergave als je regelmatig je bedrijfsprofiel bijwerkt en up-to-date houdt
  • Vraag reviews aan je klanten en reageer erop

Zet je bedrijf letterlijk op de kaart

Google Mijn Bedrijf geeft je bedrijf niet alleen in de zoekresultaten weer, het toont ook de locatie van je bedrijf via Google Maps.

Displayruimte voor je producten of diensten

Heb je (nog) geen website, dan is een GMB dé manier om je doelpubliek op de hoogte te brengen van je producten en/of diensten. Laat via GMB meteen zien waarmee je jouw klant kan helpen. Gebruik foto’s en voorzie bij iedere foto een korte uitleg.

Displayruimte voor je producten of diensten

Maakt direct contact met je (toekomstige) klant mogelijk

Contact opnemen was nog nooit zo eenvoudig: mobiele gebruikers kunnen bij jouw vermelding rechtstreeks bellen naar jouw bedrijf.
Daarnaast biedt het onderdeel ‘vraag en antwoord’ de mogelijkheid om vragen te stellen en die te beantwoorden. Zo help je snel (potentiële) klanten verder en bouw je aan de relatie met je doelgroep. Reageer ook altijd op negatieve reviews, op die manier schep je vertrouwen bij je doelpubliek.

 

Maakt direct contact met je (toekomstige) klant mogelijk

Meer klanteninzicht

Het onderdeel ‘Insights’ geeft je waardevolle informatie over de bezoekers van je bedrijfsprofiel:

  • Hoe komen de gebruikers op je bedrijfsprofiel terecht: rechstreeks via het ingeven van je naam of door te zoeken naar een dienst/product? Welke zoekterm geven ze in?
  • Welke acties voeren klanten uit nadat ze op je bedrijfsprofiel geland zijn?
  • Vragen ze een routebeschrijving
  • Bellen ze?
  • Navigeren ze naar de website?
  • Kijken ze naar je foto’s? Welke foto’s scoren het best?

 

Meer klanteninzicht

Je kan ook de prestaties van je profiel vergelijken met gelijkaardige bedrijven (bv. Weergaves van de foto’s, ...)
Soms zie je ook de populaire bezoekuren en bezoekduur. Google baseert zich op het gedrag van anonieme gebruikers die hun locatie willen prijsgeven. Hiervoor is de voorwaarde dat er voldoende bezoekers zijn.

Wil je graag weten wat er gebeurt als er iemand vanuit Google My Business je website bezoekt? Voeg dan utm-tags toe aan je website. Dit zijn ‘meetlinks’ waarmee je te weten komt welke pagina’s de bezoeker bekijkt. De resultaten kan je vervolgens bekijken in het onderdeel ‘Acquisitie’ in Google Analytics.

Mogelijkheid om posts te plaatsen

Sinds 2007 is het mogelijk om je lokale vindbaarheid een extra boost te geven door wekelijks een update te plaatsen. Door prospecten en klanten op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in je bedrijf, werk je opnieuw aan klantenbinding.
Een update kan in de vorm van een nieuwsbericht (vacature, een nieuwe werknemer, ...) of zelfs een promotie of een event.  
Bij een post heb je ook de mogelijkheid om een knop toe te voegen die je doorlinkt naar een pagina op je website.
De levensduur van een post is 7 dagen, na die periode verdwijnt het bericht automatisch.
Een uitzondering hierop is een event, waar je begin- en einddatum instelt.
Houd je tekst bondig, want enkel de eerste 100 karakters wordt zichtbaar.

Mogelijkheid om posts te plaatsen

Google My Business opzetten

  • Een voorwaarde om een GMB-account te activeren is dat je over een Google-account beschikt. Heb je nog geen Google account, maar er dan hier eentje aan. Gebruik het e-mailadres van je bedrijf.
  • Eens aangemeld met je Google-account kan je hier nagaan of je al over een Google My Business account beschikt door simpelweg de naam van je bedrijf in te voeren.  
  • Krijg je een suggestie én ben je beheerder dan kan je het account bewerken. Mogelijks vraagt men hier nog om een verificatie via sms of e-mail.
  • Krijg je geen suggesties, maak dan het account aan met de ingegeven naam. Vul alle stappen daarna zo volledig mogelijk in.  
  • Bij het aanvragen van je account wordt in de laatste stap wordt om een verificatie gevraagd. Voor de meeste bedrijven wordt de verificatie ‘per post’ verstuurd. Nadeel hiervan is dat je tot 2 weken moet wachten op je verificatiecode. 
  • Na het ontvangen van je verificatiecode kan je opnieuw inloggen via je Google-account op Google Mijn Bedrijf, waarbij je de code kan invoeren. Daarna kan je van start met het opmaken.