Niet iedereen streeft internationale bekendheid na. Vooral kmo’s en start-ups houden het meestal beperkt en dus lokaal. Het is belangrijk dat je tussen de ellenlange lijst aan zoekresultaten, personen uit je buurt -en niet van duizenden kilometers ver- bereikt. Hou daarom rekening met ‘lokale optimalisatie’. Hiermee bereik je een relevante, demografisch bepaalde doelgroep. Hier alvast enkele zaken die je zelf kan ondernemen voor een betere lokale zoekpositie.

google maps gsm

Een verduidelijkend voorbeeld

Stel: je hebt een supermarkt in Brugge. Er is iemand (persoon X) die in Brugge werkt, maar in Kortrijk woont. De supermarkt sluit bijvoorbeeld om 18.00 uur en persoon X werkt tot 17.30 uur. Hij/zij wil na het werk nog snel even boodschappen doen. Persoon X zoekt op het werk met zijn smartphone ‘supermarkt’ op. Dan wil je als eigenaar van de supermarkt natuurlijk dat jouw Brugse onderneming als eerste in de resultaten verschijnt. Ook voor persoon X bied je een oplossing op maat aan, want zo kan hij snel na het werk de nodige boodschappen doen voordat de winkels sluiten.

Voor wie is lokale SEO?

Lokale Search Engine Optimization (SEO) is voor elke onderneming die prospecten of klanten lokaal wil bereiken. Als je een fysiek adres hebt en je wil dat mensen je online bezoeken, dan moet je rekening houden met lokale SEO. Het kan gaan van dokters en tandartsen tot supermarkten, restaurants en cafés, webbureau’s, … 

Beginnen met lokale SEO

Hoe je nu met lokale SEO moet beginnen? Allereerst zorg je ervoor dat je bent aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Maak een Google bedrijfspagina aan. Daar kan je jouw locatie toevoegen aan je account. Om dit te verifiëren, krijg je op het opgegeven adres een code van Google toegestuurd. Dit kan zowel per post of telefonisch. Geef de 6-cijferige in op je account. Vul de rest van je account ook zo goed mogelijk in: de URL van je website, openingsuren, categorie, telefoonnummer, … Hoe vollediger, hoe beter!

Om vertrouwen en geloofwaardigheid uit te stralen, is het goed dat je (Google) recensies verzamelt. Vanaf dat je vijf recensies hebt, komen er scoresterretjes bij jouw bedrijf te staan. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten sneller gaan doorklikken naar je website.

Lokale SEO en mobiel

Een Google My Business pagina is ook interessant om mobiele bezoekers aan te trekken. Als personen naar jouw bedrijf zoeken en je hebt een Google bedrijfspagina, dan zien ze een kaart met je locatie, je openingsuren, een link naar je website én een click-to-call knop, waarmee ze je meteen kunnen bellen, zonder het telefoonnummer in te toetsen. Het is van groot belang dat je jouw gegevens correct ingeeft, want anders misloop je uiteraard leads.

Op gebied van branding geeft een Google bedrijfspagina je de kans om op te vallen tussen de massa. Je kan een headerfoto toevoegen, aanvullend met nog extra foto’s én je kan een virtuele rondleiding geven. 

Lokale SEO en content

Zoals je misschien eerder in onze blog al hebt gelezen, is er een nauw verband tussen SEO en contentcreatie. Door in je webteksten de juiste zoekwoorden te gebruiken en deze juist te positioneren, zorg je ervoor dat je online sneller gevonden wordt. Net zoals je bij ‘gewone’ zoekmachineoptimalisatie je zoekwoorden bepaalt, moet je dat bij lokale SEO ook doen.

Belangrijk hierbij is dat je zoekwoord je locatie is. Is je onderneming in Brugge? Gebruik dit dan in je titels en bodytekst. Zorg er eveneens voor dat het adres van je onderneming goed zichtbaar is op je website. Bij voorkeur doe je dit in tekstvorm. Tekst die op een afbeelding staat, wordt niet gelezen door zoekmachines. Voor je adresgegevens is het voor Google belangrijk dat je dit telkens op dezelfde manier formuleert, ook wanneer het op andere bronnen dan je website wordt vermeld.

Vermelding door andere lokale bedrijven

Zowel voor lokale als voor standaard SEO zijn hyperlinks belangrijk. Voor lokale SEO is het belangrijk dat je vermeld wordt of dat er gelinkt wordt op andere websites van gelijkaardige lokale bedrijven in de buurt. Dat kan zijn op lokale nieuwssites, door deel te nemen aan lokale evenementen, enzovoort.

Maar zelfs zonder directe verwijzing naar je website, is het al voordelig dat anderen je vermelden. Het kan voldoende zijn dat je op belangrijke websites uit de branche genoemd wordt met je bedrijfsnaam en adresgegevens. Dit zijn dan citaten. Deze zijn belangrijk voor je zoekresultaten, omdat je voor zoekmachines geloofwaardig overkomt.

Aanpassingen achter de schermen

Helaas is het niet mogelijk om alle zaken die nodig zijn om lokaal sterk te scoren, zelf in Google aan te passen. Sommige termen en waarden moeten in de broncode vermeld worden en dus door je webbouwer uitgevoerd worden.

 

Vaak is er heel veel concurrentie op bepaalde zoekwoorden, waardoor het moeilijk wordt om tussen de massa op te vallen. Als je toch lokaal werkt, kan je dit als zoekwoord én troef gebruiken in je online strategie. 

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld