Klanten binden doe je vooral door ze interessante en relevante inhoud op het juiste moment te bieden. De ‘content berg’ blijft alsmaar groeien, dus het wordt ook steeds moeilijker om je doelgroep met de juiste content via het juiste kanaal te bereiken. Om je toch te onderscheiden van de rest, is het belangrijk dat je dit planmatig aanpakt. Dat plan opstellen vraagt tijd, maar op termijn spaart het je net ook heel veel tijd uit.

contentstrategie

Content Marketing & SEO

Een sterke content strategie is van groot belang in je online marketing aanpak. Content marketing is waardevolle en relevante content op je doelgroep afstemmen. Het is een marketingtechniek met een bepaald doel: het loopt van een goed imago opbouwen tot leads genereren tot verkoopcijfers verhogen. Let wel: het lijkt makkelijker dan het is. Het is niet goed om zomaar content de wereld in te sturen. Het moet effectief ook waardevolle content voor jouw doelgroep zijn. Wat wil je doelgroep te weten komen? Wat zoeken ze? Welke vragen hebben ze?

Met content wordt inhoud met voldoende ‘body’ bedoeld. Als het over inhoud op je website gaat, moet die lang genoeg zijn om door Google naar waarde te worden geschat. SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. Dat is de techniek om een website hoger te laten scoren in zoekmachines en zorgt er voor dat je content online sneller gevonden wordt.

Zoekmachines als Google zijn heel sterk gericht op tekst. De zoekmachine kijkt meer en meer naar de tijd dat bezoekers op je pagina blijven. Als de bezoekers snel je website verlaten, komt dit voor je positie in Google ook nadelig uit. Het is daarom belangrijk om je content zo goed mogelijk op de wensen van de bezoeker af te stemmen. Wat wil de bezoeker vinden op je website? Speel daarop in!

Het is een kunst om zoekwoorden strategisch in de paginatitels en inhoud te verwerken. Daarom doe je beter op voorhand een zoekwoordenonderzoek, bijvoorbeeld via een van Google tools, om de populaire zoekwoorden van (potentiële) klanten te weten te komen. 

De perfecte content

De consument wordt tegenwoordig beter en beter in het uitfilteren van (ir)relevante informatie. Daarom is het net zo belangrijk dat de inhoud waardevol is. Het moet de behoefte van de ontvanger kunnen vervullen. We kunnen stellen dat de perfecte content voldoet aan de 3 c’s:

  • Conversatiegericht: het moet de lezers met je onderneming en onderling in interactie brengen.
  • Contextgevoelig: denk goed na over de kanalen waarop je bepaalde content zal verspreiden. Sommige kanalen passen beter bij bepaalde content dan andere.
  • Consistent: blijf eenvormig in wat je publiceert. Je moet eenduidig zijn in al je communicatie-uitingen. 

In duizend en één formaten

Content bestaat er in duizend en één formaten. We inspireren je graag met volgende mogelijkheden:

  • Casestudies of andere onderzoeken
  • Infographics
  • Videocontent (YouTube/Vimeo)
  • Whitepapers
  • Webinars
  • Reviews
  • Lijsten (bijvoorbeeld: 15 tips om goeie content te creëren)

Wil je nog meer te weten komen over hoe je aan de hand van je content meer bezoekers naar je website genereert? Lees er meer over in onze artikels ‘Zo genereer je meer leads via je website’ en ‘Copywriting: je website optimaliseren met je webtekst?’. 

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld