Als bedrijf ken je jouw product of dienst door en door, maar daarom ben je niet de meest geschikte persoon voor je bedrijfscommunicatie. Je kent dan misschien wel alle technische aspecten van je product of dienst als de beste, maar daarop zitten je (potentiële) klanten waarschijnlijk niet te wachten. Vraag het aan experten die hoofd- en bijzaken met een frisse blik van elkaar kunnen scheiden en laat het copywriten of tekstschrijven aan hen over.

copywriting

Schrijven kan toch iedereen?

Teksten met oneindige zinnen, tal van (grammaticale) schrijffouten, met een tekort aan leestekens, … Daar krullen onze tenen van! Schrijven kan toch iedereen? Ja, dat klopt. Schrijven is een basisvaardigheid die we allemaal aan het begin van onze schoolcarrière meekregen, maar toch is het niet iedereen gegeven om door middel van 'schrijven' een boodschap over te brengen.

Een copywriter heeft meer dan één kwaliteit. Een goede schrijver moet niet alleen kunnen schrijven, maar moet ook goed kunnen plannen, vertellen, creatief, commercieel én empathisch ingesteld zijn en daarbovenop verstand hebben van een goede (tekst)opmaak. Als web copywriter weet je eveneens waar Google op verlekkerd is om beter in de zoekresultaten gevonden te worden en zorg je dus dat je teksten SEO-proof zijn.

Als copywriter is het belangrijk dat je zelf een informatiejunk bent en veel leest, want uiteraard is er zonder input geen output. Dat gaat gepaard met het feit dat je een verzamelaar moet zijn die steeds feiten en weetjes verzamelt als inspiratie voor je webteksten.

Bad vs. good copywriting: voorbeeld

Slecht voorbeeld:

Webtekst schrijven

Ik vind dat schrijven voor het web onderschat wordt door veel mensen. Ik kan beamen dat het neerpennen van een webtekst moeilijker is dan velen denken, want je moet met heel veel zaken rekening houden, waaronder schrijffauten, de persoon waaruit je schrijft, opmaak, sprekende titels en zoekmachineoptimalisatie.

Ik ben te bereiken op xxxxx@xxxx.be voor meer informatie over copywriten.

Goed voorbeeld:

Copywriting: je website optimaliseren met je webtekst?

Web copywriting wordt zo hard onderschat! Veel van mijn co(py)llega’s en mezelf kunnen beamen dat het niet zo eenvoudig is als het op het eerste zicht lijkt. Bij web copywriting moet je met onderstaande zaken rekening houden:

  • De opmaak van je artikel.
  • Je schrijfstijl: vermijd fouten, ellenlange zinnen, teveel herhaling, enz.
  • Durf schrijven! Geef een sprekende titel aan je artikel.
  • Spreek niet constant vanuit de ik-vorm.
  • SEO: keywords, links, call to actions.

Wil je nog meer te weten komen om je web copywriting te optimaliseren? Contacteer me!

Tips voor een goede webtekst

  • Bepaal op voorhand al goed welke boodschap je wil overbrengen.
  • Onthoud dat je niet voor jezelf schrijft, maar voor je doelgroep.
  • Schrijf je tekst met een specifieke doelstelling: welke oplossing of welke tips heb je voor de lezer? Wat wil je hen bijbrengen?
  • Grijp de aandacht al met een sterke titel, want dit beslist of je bezoeker blijft of meteen weer weggaat. Belangrijk hierbij is dat je de belangrijkste zoekwoorden vooraan in de titel plaatst. Volgend kan bijvoorbeeld een belofte zijn, bv.: ‘zo genereer je leads via je website’. Maar je kan ook nieuwsgierigheid opwekken door een vraag te stellen, zoals we in dit artikel doen.
  • Schrijf rond dat ene belangrijke trefwoord. Gebruik het trefwoord waarover je schrijft vaak in je webtekst en zorg dat de context ook uit relevante woorden en synoniemen bestaat.
  • Google wordt heel blij als hij dat ene trefwoord terugvindt in paginatitels, alineatitels, de eerste alinea, in hyperlinks, in de pagina-URL of in tekstdelen die in het vet benadrukt worden.

Nog vragen over (web) copywriting? Hulp nodig bij het opstellen van je tekstuele content? Bij Digicreate hebben we ervaren copywriters in huis om jouw bedrijfscommunicatie van boeiende teksten te voorzien!

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld