Skill 8: Customer journey Skill 10: Marketing automation
SKILL 9: MULTI CHANNEL

De boodschap van jouw bedrijf kan via duizend en één kanalen gecommuniceerd worden. De mogelijkheden zijn eindeloos, zowel on- als offline. Gelukkig bestaat er iets als ‘de juiste kanalen afhankelijk van de doelgroep, boodschap, timing en budget’.

Het juiste kanaal

De boodschap van jouw bedrijf kan via duizend en één kanalen gecommuniceerd worden: je website, social media accounts, videokanalen, printcommunicatie, reclameboodschappen, advertenties, beurzen, … De mogelijkheden zijn schier eindeloos, zowel on- als offline. Er bestaat niet zoiets als ‘dat ene juiste kanaal’. Gelukkig bestaat er wel iets als ‘de juiste kanalen afhankelijk van de doelgroep, boodschap, timing en budget’. Met onze expertise kunnen wij al jouw kanalen bepalen en op de juiste manier op elkaar afstemmen.

Voordelen van een gecoördineerde multi channel aanpak

Een doeltreffende communicatiestrategie met een wel doordacht gebruik van een keuze aan communicatiekanalen heeft een pak voordelen, waaronder:

Meer doelgericht
Prospecten of klanten die via een bepaalde weg informatie zoeken of doorgestuurd krijgen, verwachten die informatie in een bepaalde vorm afgestemd op het gebruikte kanaal. Hierbij is het belangrijk niet enkel de vorm, maar ook de inhoud van de boodschap af te stemmen. Dit biedt de mogelijkheid om meer doelgericht te communiceren naar een bepaalde doelgroep of profiel.

Versterkend
Meerdere kanalen kunnen elkaar ook versterken, op voorwaarde dat deze qua timing en boodschap zorgvuldig op elkaar afgestemd zijn. Een prospect die via verschillende touch points in aanraking komt met je communicatie, wordt meer en meer geïnformeerd en gestimuleerd om actie te ondernemen. Dit heeft niet alleen voordelen voor je product, maar verhoogt uiteraard ook de algemene brand awareness van je merk.

Groter bereik
Communiceren via een beperkt aantal kanalen betekent ook dat de boodschap enkel terecht komt bij het publiek die specifiek die kanalen gebruikt. Hoe gevarieerder de gebruikte kanalen, hoe groter het bereik van je boodschap.

Makkelijker meetbaar
Als alle kanalen mooi op elkaar zijn afgestemd en op de juiste manier worden gebruikt, bij voorkeur met digitale tools als kern, zijn de gecombineerde multi channel inspanningen ook meetbaar. De sleutel ligt hier in het zoveel mogelijk connecteren van de verschillende kanalen, om via die links telkens tot een touch point te komen waarop we informatie kunnen capteren. Dit kan via landingspagina’s, aangepaste telefoonnummers, links naar de site, social media kanalen, enzovoort.

Potentiële valkuilen (en hoe deze te vermijden)

Het gebruik van verschillende kanalen brengt ook uitdagingen met zich mee. De belangrijkste zijn:

  • Blijf consistent
    Hou je boodschap en gebruikerservaring eenvormig. Het is niet omdat je een ander kanaal gebruikt dat je doelstellingen (zie skill 2), huisstijl (zie skill 7), toon of campagne plots helemaal moeten veranderen. Enkel als de boodschap en stijl eenvormig blijft, kan het versterkend effect maximaal inwerken.
     
  • Hou je oog op de klant
    Het globaal profiel van je klant blijft uiteraard hetzelfde, ongeacht het kanaal. Het is echter wel zo dat niet elke prospect noodzakelijk in dezelfde stap van de customer journey zit (zie skill 8). Het komt er dus op aan om zowel boodschap als kanaal aan te passen aan de kennis en het profiel van de ontvanger.
     
  • Coördineer je aanpak over alle kanalen heen
    Timing is alles: als iemand te vroeg in zijn beslissingsproces wordt overstelpt met technische informatie, haakt hij af. Als een bezoeker telkens opnieuw dezelfde introductieboodschap krijgt, zonder mogelijkheid om dieper te graven, gebeurt waarschijnlijk hetzelfde. Stem dus de timing en inhoud van je communicatie onderling per kanaal op elkaar af. Probeer hierbij een ‘ideaal’ buyer’s traject te visualiseren en breng de vermoedelijke touch points per stap in kaart.
     
  • Kies de juiste mix
    Je communicatiestrategie moet de ideale cocktail zijn van alle ingrediënten. De gebruikte kanalen vormen hier een belangrijke basis voor. De keuze van de juiste combinatie hangt hierbij ook duidelijk af van het beschikbare budget. Een radiospot is altijd leuk, maar is ze zinvol én past ze binnen het budget? Zoals veelal bij belangrijke beslissingen komt het neer op: zorgvuldig wikken en wegen. Waar liggen de prioriteiten? Is de keuze voor een bepaald kanaal nadelig voor een ander? Hoe zit het met de verwachte ROI (zie skill 12) t.o.v. de doelstellingen (skill 2)? 


Wij brengen voor en met jou in kaart waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe we alle kanalen op elkaar kunnen afstemmen.

Sluit

Wil je graag meer zinvolle tips ontvangen?

Vul dan hieronder je gegevens in.

Scroll naar boven