Skill 6: Inhoud Skill 8: Customer journey
SKILL 7: LOOK'N FEEL

Hoe ziet de buitenwereld jouw bedrijf? Enerzijds heb je de visuele weergave of look van je bedrijf en anderzijds heb je het gevoel of de feel dat het oproept bij je doelgroep. Deze twee componenten zijn met elkaar verbonden.

Onderscheid je van de rest met je huisstijl

“Waarom tijd steken in de uitstraling van mijn bedrijf, terwijl het goed gaat met de verkoop?”. We horen het je al denken. Besef dat jouw visuele identiteit van onschatbare waarde is. Met een krachtige huisstijl kan je je onderscheiden van de rest en een goede indruk nalaten bij bestaande en potentiële klanten. 

Als het gaat om de uitstraling van jouw bedrijf, geven reclamebureaus graag een uitleg doorspekt met duur klinkende vaktermen als ‘branding’ en ‘corporate identity’. Wij geven deze termen inhoud en houden van de tweeledige benaming ‘look ’n feel’. Hoe wordt je bedrijf waargenomen door de buitenwereld? Enerzijds heb je de visuele weergave van je bedrijf (look) en anderzijds heb je het gevoel dat jouw bedrijf uitstraalt en oproept bij je doelgroep (feel). Deze twee componenten zijn met elkaar verbonden. Een gevoel uitstralen kan door middel van visuele elementen (het logo en de huisstijl, maar ook de ‘tone of voice’ en hoe er met klanten wordt omgegaan zijn bepalende factoren. 

Wij leggen je huisstijl tegen de meetlat en kijken waar je nog verbetering kan aanbrengen met onderstaande tips en tricks.

Zorg voor consistentie d.m.v. goed huisstijlmanagement

Alle media-uitingen van je bedrijf dienen in één consistente stijl te zijn opgebouwd. Leg even al je documenten samen (website, visitekaart, briefpapier, PowerPointpresentatie, …) en kijk of deze dezelfde uitstraling hebben. Dit is van groot belang voor je herkenbaarheid. Je klant hoeft dan maar één huisstijldocument te zien, om later een ander te herkennen. Het komt vaak voor dat er een wildgroei ontstaat in het aantal varianten van huisstijlelementen. Probeer door verantwoordelijken aan te stellen en medewerkers goed te informeren over de richtlijnen, een consistente stijl te behouden.

Houd rekening met de identiteit van jouw bedrijf

Zorg dat de uitstraling van het bedrijf naadloos aansluit bij wie je bent. Vanzelfsprekend staat een bedrijf nooit stil. Er kan sprake zijn van een overname, een fusie of een wijziging in bedrijfsactiviteiten. Het is daarom belangrijk om de huisstijl regelmatig te evalueren. Als deze niet meer bij aansluit bij de gewenste identiteit, kan je een wijziging overwegen. Een ideaal moment om alles in éénzelfde stijl te lanceren en een goed huisstijlmanagement toe te passen.

Spreek je de gewenste doelgroep aan?

Jouw bedrijf heeft een doelgroep en waarden voor ogen, vertaald in een logo en huisstijl. Hoe beter de doelgroep zich kan identificeren met de waarden die jouw bedrijf vertegenwoordigt, hoe gemakkelijker ze zullen overgaan tot aankoop. Als je met jouw huidige positionering niet de gewenste doelgroep aanspreekt, is het aan te raden om inzicht te krijgen in wie je klanten zijn (zie skill 1). Wanneer je doelgroep een gezicht heeft, is het gemakkelijker om doelgericht een visuele uitstraling op te bouwen waarvoor je klanten een voorkeur hebben. Je kan je doelgroep ook aanspreken met een passende en aansprekende baseline dat aansluit bij je logo.

Het implementeren van een nieuwe huisstijl eist een plan van aanpak

Beschrijf welke doelen (zie skill 2) je wil bereiken met het implementeren van de nieuwe huisstijl, wat de resultaten moeten zijn en welke stappen er ondernomen moeten worden. Het is ook belangrijk om vooraf een helder beeld te hebben van de betrokken partijen, waar de verantwoordelijkheden liggen, wat het beschikbare budget is en hoe je het succes gaat meten. Voordat een ontwerper aan de slag gaat, wordt er dus een duidelijk plan van aanpak (zie skill 3) opgezet.

Evalueer regelmatig

Is jouw huisstijl aan verbetering toe? Doe deze mini-huisstijl scan. Als je op één of meerdere vragen ‘nee’ antwoordt, is er verbetering mogelijk.

  • De stijl ziet er professioneel en tijdloos uit en versterkt hierdoor de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.
  • De medewerkers van mijn bedrijf voelen zich betrokken bij de uitstraling van het bedrijf.
  • De ontwerpen en richtlijnen voor de huisstijl zijn in alle communicatiedragers (e-mail, bedrijfsdocumenten, website, drukwerk) consistent toegepast.
  • De huisstijl sluit aan bij hetgeen je bedrijf is én wil uitstralen.
  • Het gewenste doelpubliek wordt aangesproken door de huisstijl.
  • De huisstijl onderscheidt je van concurrenten.


Wil je graag onze expertise en ervaring inzetten om jouw bedrijf een onderscheidende visuele identiteit aan te meten? Wij horen graag jouw verhaal!

Sluit

Wil je graag meer zinvolle tips ontvangen?

Vul dan hieronder je gegevens in.

Scroll naar boven