Skill 3: Strategie Skill 5: Onderscheidend vermogen
SKILL 4: CONCEPT

Een concept vertaalt je boodschap in duidelijke content met een passende, onderscheidende vorm. Wat wil je communiceren en in welke visuele inkleding wil je dat doen? 

Combinatie van content en vorm

Simpel gezegd, vertaalt een concept je boodschap in duidelijke content met een passende, onderscheidende vorm. Conceptontwikkeling vormt de verbinding tussen strategie (zie skill 3) en de vormelijke en inhoudelijke invulling daarvan. Een concept bestaat uit content (wat wil je als merk communiceren? (zie skill 6)) en vorm (welke visuele inkleding ga je hieraan geven? (zie skill 7)).

Een concept brengt jouw persoonlijke boodschap in woord én beeld tot leven. Je bedrijf krijgt via een straf concept een krachtiger onderscheidend vermogen (zie skill 5) en grijpt de aandacht van je doelgroep vast. Onze ervaren experten kunnen je helpen je concept uitdenken en uitwerken. Belangrijk bij conceptontwikkeling zijn volgende punten:

Ontdek de behoeften

Denk goed na welke doelgroep je wil bereiken met het concept en wat deze doelgroep ‘nodig heeft’ (zie skill 1). Iedere doelgroep moet op een specifieke manier worden aangesproken (zowel door middel van inhoud en taal als door visuele elementen). Wat moet die doelgroep weten? Wat wil je dat hun gevoel is? Welke acties wil je hen laten ondernemen? Kortom: hoe scherper je het doel en de doelgroep aflijnt, hoe efficiënter je een prikkelend concept kan ontwikkelen.

Zoek naar jouw USP’s (Unique Selling Points) of UBR’s (Unique Buying Reasons)

Het is verleidelijk om concepten van succesvolle bedrijven te kopiëren, maar slim is het niét. Alles draait om onderscheidend vermogen (zie skill 5). Inzicht in je onderscheidende kwaliteiten helpt je bij het ontwikkelen van een goed concept. Ga op zoek naar dé USP (Unique Selling Point) van jouw bedrijf (of product). Wat zijn jouw unieke eigenschappen, die je concurrent niet kan waarmaken? We verwerken deze in jouw concept. Let wel dat ze effectief ook uniek moeten zijn. ‘Hoge kwaliteit’ of ‘sterke service’ zijn tegenwoordig standaard selling points. Een andere aanpak kan zijn om vanuit de koper te denken en op zoek te gaan naar de UBR of Unique Buying Reasons. Waarom zou een klant je product of dienst kopen? Wat is de (unieke) reden daarvoor? Hierbij moeten we denken aan de voordelen voor de klant.

Koopmotieven van consumenten

We geven het niet graag toe, maar heel wat aankopen gebeuren vanuit een emotionele reden. Sterker nog, na een aankoop met een onbewust ‘emotioneel’ koopmotief, gaan we rationele argumenten formuleren om onze aankoop te verantwoorden. Eens je dit weet, is het belangrijk om dit ‘onderbewuste’ van klanten in rekening te brengen. Enerzijds kan je door hierop in te spelen nog beter de aandacht trekken (door het losmaken van emotie) en anderzijds reik je vervolgens rationale argumenten aan, waarmee de klant ‘het goed gevoel’ voor zichzelf rationeel kan onderbouwen. 

Sterke correlatie tussen creativiteit en meer return on investment (ROI)

Vaak worden de meest originele concepten aan de vergadertafel met de grond gelijk gemaakt. Uiteindelijk gaat de keuze dan naar meer afgezwakte, veilige alternatieven. Beslissingen worden nog teveel genomen vanuit de gedachte dat de origineelste voorstellen te gewaagd zijn en de schrik om de bal mis te slaan, en zo dus verkeerd te investeren. Nochtans zijn de voorbeelden van ongewone campagnes die beter scoorden dan verwacht legio, net omdat ze uitblinken door hun originaliteit en hierdoor soms zelfs viraal gaan. Maximaliseren van bereik is van onschatbare waarde. Met een veilige campagne dezelfde impact creëren, is quasi onmogelijk of vraagt in elk geval meer budget met een lager ROI als resultaat. Een investering in een originele campagne is dus niet alleen inkomstenverhogend, maar ook kostenbesparend.

Keep it simple: less is more

Hou een concept eenvoudig. De kunst is om jouw verhaal te reduceren tot de essentie, enkel zo komt de boodschap het duidelijkst over. Een goed concept valt dikwijls in één heldere zin te omschrijven. 

Samen met jou willen wij een passend concept uitwerken, zodat jouw persoonlijke boodschap in woord en beeld tot leven wordt gebracht.

Sluit

Wil je graag meer zinvolle tips ontvangen?

Vul dan hieronder je gegevens in.

Scroll naar boven