Skill 12: Meten, weten en bijsturen Skill 2: Doelstellingen
SKILL 1: KEN JE KLANT

Weten wat je klant wil of wat hem drijft, geeft je boodschap richting en werpt ongetwijfeld zijn vruchten af bij het bereiken van je zakelijke doelen. Kom door het opstellen van buyer persona's te weten wie je doelgroep is, zodat je gericht kan communiceren.

Wie wil je bereiken?

Customer marketing moet een vaste waarde zijn in je communicatiestrategie. De eerste stap bij het opzetten van je communicatieplan, is weten naar wie je jouw boodschap wil communiceren. Voor je verder gaat met het uittekenen van je strategie, moet je (potentiële) klanten in kaart brengen. Alles wat daarop volgt, wordt namelijk afgestemd op je doelgroep. Weten wat je klant wil of wat hem drijft, geeft je boodschap richting en werpt ongetwijfeld zijn vruchten af bij het bereiken van je zakelijke doelen.

De juiste content creëren is dé sleutel tot een geslaagde inbound marketing strategie. Dat kunnen onze copywriting experts samen met jou onder handen nemen (zie skill 6). Maar om die gerichte content voor je doelgroep te kunnen creëren, moeten we natuurlijk weten wie deze precies is. Wij gaan je helpen met het in kaart brengen van jouw (potentiële) klant.

Werken met buyer persona

Werken met buyer persona

Een buyer persona is eigenlijk een stereotiepe omschrijving van de ideale klant(en) voor jouw bedrijf. Door je in hun schoenen te verplaatsen, krijg je waardevolle inzichten om je product of dienst gerichter op de markt te brengen.

We verzamelen dus in eerste instantie input over je doelgroep via onderzoek, enquêtes of interviews om dit te weten te komen. Ga ook eens ten rade bij je eigen salesmedewerkers of customer service. Bestaande communicatiekanalen kunnen inzicht geven in het gedrag van je potentiële klant. Uiteraard kan je ook meer dan één doelgroep hebben, zodat je dus ook meer dan één buyer persona moet opstellen. We beginnen best bij het opstellen van een ‘voorbeeldkoper’ voor de doelgroep die het meest business value oplevert. Het is ook goed om ze een naam te geven, zodat dit concreter wordt.

Een goede buyer persona biedt een antwoord op volgende vragen:

  • Aan welke informatie heeft mijn (potentiële) klant behoefte?
  • Hoe gedraagt mijn doelgroep zich on- en offline en via welke kanalen?
  • Wat motiveert mensen om voor ons product of onze dienst te kiezen?
  • Wat zijn de ‘pijnpunten’ van mijn doelgroep? Wat kan ik voor hen doen?
  • Wanneer en hoe maakt mijn prospect (aankoop)beslissingen?

5 Rings of Buying Insights

De ‘5 Rings of Buying Insights’ helpen je bij het doorgronden van je doelgroep, zodat je per onderwerp de juiste vragen kunt stellen en bruikbare inzichten krijgt.

Prioriteiten
Welke veranderingen in het leven van je (potentiële) klant zorgen ervoor dat hij/zij zoekt naar jouw product of dienst? Welke doelen en prioriteiten stelt de (potentiële) koper in zijn/haar werk? Aan wat besteedt hij/zij het meest tijd?

Succesfactoren
Wat wilt je voorbeeldkoper bereiken? Wat verwacht hij/zij te bereiken uit de gestelde prioriteiten? Wat is zijn/haar doel?

Barrières
Heeft de buyer persona twijfels over de uitkomst? Waarom? Moet hij/zij nog overtuigd worden van de oplossing?

Koopproces
Naar welke informatie is de koper op zoek en in welke fase zit hij/zij (zie skill 8)?

Beslissingscriteria
Welke criteria zijn doorslaggevend om voor jouw onderneming en product/dienst te kiezen? Wat zijn je voorbeeldkoper zijn/haar verwachtingen?

Customer marketing moet uiteindelijk deel uitmaken van het DNA van je onderneming. Uiteindelijk zijn je klanten de personen waarvoor je het nu eenmaal allemaal doet. Het is het vertrekpunt van elke marketingstrategie en richtinggevend bij het creëren van gerichte content (zie skill 6). Ook wij zien dit als een eerste stap die we met jou moeten nemen.

Sluit

Wil je graag meer zinvolle tips ontvangen?

Vul dan hieronder je gegevens in.

Scroll naar boven