Online strategie

Een succesvol online project (of het nu gaat om merk, marketing, content, social media of user experience) begint met een strategisch plan. We onderzoeken en bepalen samen met jou de route naar jouw online succes. Het opstellen van een plan kost tijd, maar het zorgt ervoor dat je andere processen hierdoor veel efficiënter verlopen. Dit zijn enkele belangrijke onderdelen die de basis vormen van je online strategie.

Contacteer ons

Doelgroep definiƫren

Wie bereik je nu vooral? Wie wil je eigenlijk bereiken? Komen die twee overeen? Breng je doelgroep in kaart aan de hand van buyer persona’s en gebruik de persona’s om doelgericht te communiceren. Waar bevindt je doelgroep zich online? Wat zijn de doelstellingen van de doelgroep: wat wil hij of zij online of digitaal bereiken?

Doelstellingen formuleren

Wat wil jij online (of digitaal) bereiken? Meer verkoop? Meer merkbekendheid? Meer klanttevredenheid? Formuleer hiervoor concrete doelstellingen aan de hand van het SMART-principe. Zo zijn je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Ideaal om achteraf netjes te evalueren.

Concurrentieanalyse

Tegen wie moet je voornamelijk opboksen? Hoe scoren je concurrenten in zoekmachines (SEO)? Welke middelen zetten ze in? Wat kan je van hen leren? Ben je zelf uniek genoeg ten opzichte van je concurrenten? Verwerk dit allemaal in je strategie.

Concurrentieanalyse

Customer journey in kaart brengen

Met behulp van de buyer persona’s brengen we de klantenreis in kaart. Het beschrijft de ervaringen van een klant gedurende de spreekwoordelijke reis die een (potentiële) klant maakt om kennis te maken met je product, het product (of dienst) aan te schaffen en het te gebruiken.

De omschrijving van de klantenreis maakt zichtbaar waar in het klantcontact verbeteringen mogelijk zijn om een optimale klantbeleving op te zetten.

Boodschap formuleren

Welk gevoel en welke boodschap wil je bij je doelgroep overdragen? Zijn je boodschappen helder genoeg? Hoe vertaal je dit naar licht verteerbare content voor je doelpubliek?

De juiste middelen en kanalen kiezen

Op basis van je buyer persona’s weet je al waar je doelgroep zich bevindt. Maak een selectie van de kanalen die je wil inzetten. We gaan na welke tools het best helpen bij het meten van de gewenste doelstellingen. Voorbeelden van methodes hoe je de doelgroep kan bereiken:

Roadmap en planning

We voegen de verschillende plannen samen in één grote kalender.
Op die manier zie je meteen in welke fase je je bevindt om de doelstellingen te behalen. We zorgen ervoor dat de juiste boodschap, op de juiste plaats en op het juiste moment naar je doelpubliek gecommuniceerd wordt. 

Roadmap en planning

Evalueren en bijsturen

Meten is weten! Bij elke communicatieactie is het belangrijk dat je achteraf het effect evalueert en bijstuurt waar nodig. Eén van de voordelen van online marketing is dan ook dat alles goed meetbaar is.

Op zoek naar een strategische partner waarmee je je online ambities kan waarmaken?