E-mailmarketing

Marketing
01.

E-mailmarketing is niet dood, maar het karakter ervan is wel veranderd. Er is nood aan korte, gepersonaliseerde en relevante communicatie. Met e-mailmarketing is dat ook mogelijk.

Contacteer ons

E-mailmarketing groeit nog steeds

E-mails zijn nog steeds een efficiënt marketingkanaal. Nochtans worden e-nieuwbrieven ook vaak met spam geassocieerd. En geef nu zelf toe: van alle mailings die je krijgt, hoeveel lees je er daadwerkelijk van?

Toch mag je e-mailmarketing nog niet wegdenken uit je online marketingstrategie. Het is zeker nog niet dood, maar het karakter is ervan veranderd. Vroeger waren er vooral lange e-nieuwsbrieven, maar nu is er nood aan korte, gepersonaliseerde en relevante marketingcommunicatie. Nieuwsbrieven hebben dus nog niet volledig plaats gemaakt voor social media.

E-mailmarketing is nog steeds een effectieve communicatiemethode om potentiële klanten warm te maken voor je product of dienst, of om bestaande klanten opnieuw te activeren.

E-mailmarketing groeit nog steeds

Tips bij e-mailmarketing

Door lukraak nieuwsbrieven uit te sturen, zal je weinig bereiken. Het is belangrijk om hier strategisch over na te denken en dit dus op te nemen in je online strategie. Hier alvast enkele belangrijke tips.

  • Breng je doelstellingen en doelgroep in kaart
    Formuleer vooraf wat het doel is van je e-nieuwsbrief. Wil je meer trafiek naar je website? Verkoop stimuleren? De klanttevredenheid verhogen? Door het vastleggen van doelen, kan je achteraf nagaan of de nieuwsbrief succesvol was of niet. Je doelstellingen kan je alleen maar bepalen als je vooraf je doelgroep in kaart hebt gebracht.
     
  • Creëer relevante en verstaanbare content
    Stuur geen nieuwsbrief uit als je niets relevant te vertellen hebt. Doe je dat wel, is de kans groot dat je doelgroep je zal afstraffen op die ene minder relevante e-nieuwsbrief. Het is belangrijk dat de content voor de ontvangers interessant blijft. Daarnaast is het ook belangrijk dat je scoort d.m.v. sterke copywriting. Zo grijp je de aandacht van je doelgroep.
     
  • Be mobile
    Het is belangrijk dat je e-nieuwsbrief ook mobiel snor zit. Tegenwoordig openen de meeste mensen hun mails via een mobiel toestel. Mobielvriendelijkheid is dus onmisbaar bij e-mailmarketing.
     
  • Toon je contactgegevens
    Vermeld duidelijk je contactgegevens, zodat je doelgroep je makkelijk kan bereiken. Doe dit in combinatie met social share buttons.
     
  • Maak het inschrijven zo makkelijk mogelijk
    Zorg ervoor dat je doelgroep zich eenvoudig kan inschrijven op je e-nieuwsbrief. Plaats duidelijke CTA’s en formulieren op je website of via de social media.
     
  • Check hoe je concurrenten het aanpakken
    Door je in te schrijven op nieuwsbrieven van concurrenten, kan je eens spieken hoe zij e-mailmarketing aanpakken. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je duplicate content creëert. Het mag enkel dienen als inspiratie om realistische doelen te stellen.
     
  • Testen, testen en nog eens testen
    Nadat je de mailing hebt opgemaakt, stuur je die best nog eens intern door. Zo kunnen alle collega’s de nieuwsbrief ook grondig bekijken en opmerkingen geven indien nodig. Het is ook belangrijk dat je alle stappen om in te schrijven vooraf grondig test.
     
  • Meten is weten
    Via je mailingtool kan je achteraf een rapport met resultaten bekijken. Hoeveel keer werd de nieuwsbrief geopend? Hoeveel mensen klikten verder en op welke links? Trek hier lessen uit voor de volgende e-nieuwsbrief.

Bij digicreate.be hebben we enerzijds onze eigen nieuwsbriefmodule, maar we werken anderzijds ook met mailingtools zoals MailChimp. Heb je zelf een andere tool in gedachten? Dan bekijken we de mogelijkheden.