Online stategie

Marketing
03.

Alles begint met een goed plan. Een goede on- en offline marketingstrategie is nodig om een return on investment (ROI) te verkrijgen. Het is de leidraad voor het voeren van je bedrijfscommunicatie.

Contacteer ons

Het belang van een online strategie

Het gebeurt vaak dat websites overhaast worden ontwikkeld. Je kan het eigenlijk vergelijken met het bouwen van een huis. Je begint toch ook niet meteen met het metselen van de muren? Nee, vooraf werk je eerst een plan uit dat het vertrekpunt is van al de rest. Je online strategie is een houvast waarnaar je bij elke communicatieactie kan teruggrijpen.

Eigenlijk bij alles wat je als bedrijf doet, moet je een strategie bepalen. Dit kan ook zo zijn voor je social media, maar eveneens voor je offline acties. Weet vooraf waar je naartoe wilt. Iets lukraak beginnen ‘omdat iedereen het doet’ is een foute ingesteldheid. Als je wil dat je ingezette budget zo rendabel mogelijk is, denk je er maar beter goed over na.

 

Het belang van een online strategie

De onderdelen van een online strategie

Het opstellen van een plan kost tijd, maar het zorgt ervoor dat je andere processen hierdoor veel efficiënter verlopen. Dit zijn enkele belangrijke onderdelen die de basis vormen van je online strategie:

  • Breng je doelgroep in kaart
    Wie bereik je nu vooral? Wie wil je eigenlijk bereiken? Komen die twee overeen? Breng je doelgroep in kaart aan de hand van buyer persona’s en gebruik de persona’s om doelgericht te communiceren. Waar bevindt je doelgroep zich online?
     
  • Formuleer concrete doelstellingen
    Wat wil je bereiken? Meer verkoop? Meer merkbekendheid? Formuleer hiervoor concrete doelstellingen aan de hand van het SMART-principe. Zo zijn je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Ideaal om achteraf netjes te evalueren.
     
  • Bekijk de concurrentie
    Wie zijn je voornaamste concurrenten? Hoe scoren zij in zoekmachines (SEO)? Welke middelen zetten ze in? Wat kan je van hen leren? Ben je zelf uniek genoeg ten opzichte van je concurrenten? Verwerk dit allemaal in je strategie.
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
    Welk gevoel en welke boodschap wil je bij je doelgroep overdragen? Zijn je boodschappen helder genoeg? Hoe vertaal je dit naar licht verteerbare content voor je doelpubliek?
     
  • Kies je kanalen
    Op basis van je buyer persona’s weet je al waar je doelgroep zich bevindt. Maak een selectie van de kanalen die je wil inzetten.
     
  • Wanneer wil je een boodschap uitsturen?
    Aan de hand van een contentkalender zorg je ervoor dat je de juiste boodschap, op de juiste plaats en op het juiste moment publiceert naar je doelpubliek.
     
  • Evaluatie
    Meten is weten! Bij elke communicatieactie is het belangrijk dat je achteraf het effect evalueert en bijstuurt waar nodig. Eén van de voordelen van online marketing is dan ook dat alles goed meetbaar is.

Je online strategie is eigenlijk slechts een onderdeel van je volledige marketing-strategie. Samen met jou nemen we dit graag onder de loep!