Als onderneming wil je een zo goed mogelijke indruk maken bij jouw doelgroep. Je visuele identiteit is meer dan het logo zelf. Het is het geheel aan vormen, kleuren, teksten (typografie en taalgebruik), beelden (foto's of illustraties) en kleuren waarmee je naar buiten komt. Zowel jouw online (website, e-mails, …) als offline (uitgangsbord, naamkaart, autobelettering, …) communicatiemiddelen zorgen voor de uitstraling van het bedrijf. 

do's en don'ts huisstijl ontwikkeling

VERSTERKT JOUW IDENTITEIT

Je wilt een logo en huisstijl die je kernwaarden en visie weerspiegelen, zodat klanten precies weten wie je bent, waar je bedrijf voor staat en welk imago je uitstraalt.

TREK HET JUISTE DOELPUBLIEK AAN

Jouw bedrijf heeft een doelgroep en waarden voor ogen, vertaald in een logo en huisstijl. Hoe beter de doelgroep zich kan identificeren met de waarden die jouw bedrijf vertegenwoordigt, hoe gemakkelijker deze zullen overgaan tot aankoop. 

VERHOOG JE HERKENBAARHEID

Alle media uitingen van je bedrijf dienen in één consistente stijl te zijn opgebouwd. Leg even al je documenten samen (visitekaart, briefpapier, website, flyer, …).  Ziet je flyer er volledig anders uit dan je website? Dan werkt dit verwarrend bij je klanten. Je bent pas goed bezig als je visuele elementen dezelfde uitstraling oproepen! Je doelgroep hoeft dan immers maar één huisstijldocument zien, om later een andere te herkennen.

VERTROUWEN

Als je herkenbare huisstijl overal terugkomt, bouwt dit vertrouwen op bij het publiek. (Durf jij het aan om online je schoenen te bestellen bij een totaal onbekende shop? Of ga je toch maar terug naar Zalando?)

GELOOFWAARDIGHEID

Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Hiermee staat of valt je geloofwaardigheid.

ONDERSCHEID JE VAN CONCURRENTEN

Een goede huisstijl is de perfecte afspiegeling van wie jij bent en wilt zijn. Het hoort authentiek te zijn. Speel daarom jouw unieke troeven uit om je te onderscheiden van je concurrenten, want hierdoor trek je klanten aan die bij jouw bedrijf passen. 

LANCEER OP HET JUISTE MOMENT

Wanneer lanceer je best een (nieuwe) huisstijl?

  • Bij de start van je onderneming
  • Bij een fusie of overname
  • Als je met jouw huidige positionering niet het juiste publiek aanspreekt
  • Als de huisstijl gedateerd is
  • Bij het wijzigen van bedrijfsactiviteiten (extra diensten, …)
  • Bij een naamswijziging
  • Als de huidige huisstijl niet consistent is opgebouwd

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld