Onze favoriete handgeschreven lettertypes

23 januari '20

Via je visitekaart, folder of website laat je je bedrijf aan de buitenwereld zien. Net zoals je logo, de kleuren, de beelden of illustraties, bepaalt ook het lettertype dat je gebruikt de uitstraling en sfeer van je communicatie.

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten lettertypes; serifs, sans-serifs of scripts. In dit artikel hebben we het over de script of handgeschreven lettertypes.

Waarom handgeschreven lettertypes gebruiken?

  • Een persoonlijke touch toevoegen.
  • In het oog springen: tussen een gebruikelijke Arial, Times New Roman of Helvetica valt een script font meteen op.
  • Uniek overkomen: je hebt eindeloze variaties in handgeschreven lettertypes. Sommige hebben veel krullen, andere hebben rechte lijnen. Ook jouw handschrift is toch uniek in zijn soort?
  • Een emotie of sfeer overbrengen: wil je mysterie toevoegen aan je boodschap of ga je liever de speelse toer op? De keuze van het type script ondersteunt je boodschap door een bepaalde sfeer mee te geven.

Je kan zelf aan de slag gaan (Ja, handlettering is hot), maar laten we eerlijk zijn: heb jij daar de tijd en het geduld voor? Waarom zelf zwoegen met pen en papier als er prachtige digitale versies beschikbaar zijn? We noemen ze script fonts, ze zijn digitaal gecreëerd maar lijken handgeschreven én wij zijn er enorm fan van. In no time heb je zo een mooie quote vormgegeven. We hebben hieronder een selectie gemaakt van onze favoriete handgeschreven lettertypes.

1. Amatic of Bellaboo

Deze lettertypes hebben een smal vriendelijk ogend ontwerp en bestaan alleen maar uit hoofdletters. Het verschil zit hem in de dikte: Bellaboo is iets vetter dan Amatic. Daarnaast heeft Amatic een stapje voor, omdat die laatste een ‘Google web font’ is. Google web fonts kan je namelijk in je website gebruiken.

1. Amatic of Bellaboo

2. Rimbo

Zoek je een uniek lettertype voor een logo, dan is Rimbo zeker een optie. Dit lettertype oogt speels en heeft een sterke persoonlijkheid. Download hem hier

2. Rimbo

3. Bredan script

Wil je de retro tour opgaan, dan is Bredan Script the way to go. Bredan staat heel mooi in een label of op een t-shirt en combineert gemakkelijk met andere neutrale lettertypes. Een minpuntje: deze is niet gratis. Je kan deze hier aankopen via Creative Market. Zoek je een gratis retro font, dan is Wisdom Sript een goed alternatief.

3. Bredan script

4. Stay Writer

Dit lettertype bevat net door zijn imperfectie een bijzondere, natuurlijke look-en feel. Naast hoofdletters, kan je ook kleine letters toepassen. Opnieuw gratis te downloaden.

4. Stay Writer

5. Mightype

De romantische zielen onder ons zullen helemaal weg zijn van onderstaand lettertype. Dit lettertype komt mooi tot zijn recht op een trouwuitnodiging, een LP of poster. Kortom: dit lettertype straalt op zichzelf.

5. Mightype

6. No Time

Wil je een expressieve boodschap overbrengen, ga dan voor No Time.  De ontwerper van dit lettertype citeert hierbij “this font was created by the handwriting of a stressed designer”. Helemaal eens als je het lettertype zo bekijkt. Zoek je een gelijkaardig Google web font dan is Rock Salt een optie.

6. No Time

7. Shopping Script

Een gesofisticeerd, handgeschreven script lettertype. Pas dit lettertype toe in zijn pure eenvoud, dan oogt je ontwerp classy én tijdloos.

7. Shopping Script

8. Cute punk

Een buitenbeentje, maar de moeite waard om te vermelden. Cute Punk oogt jong en doet ook een tikje retro aan. Hier gratis te downloaden.

8. Cute punk

9. Great Vibes

Zoek je klassiek, maar niet oubollig, dan kan Great Vibes soelaas bieden. Mooie verbindingen in de letters en het is eveneens een gratis Google web font.

9. Great Vibes

10. Rainy Day

Last but not least hebben we Rainy Day in de aanbieding. Dit handgeschilderde font neemt zichzelf niet al te serieus en oogt vriendelijk en bescheiden. Wat de naam ook doet uitschijnen, je kan dit lettertype gebruiken voor speelse aangelegenheden!

10. Rainy Day

Voel je niet meteen iets voor ‘handgeschreven’ script lettertypes? Dat is geen misdaad: ‘Les goûtes et les couleurs: on ne se discutent pas’. Zo zijn er ook serif- en sans serif lettertypes waarin je je gading kan vinden. Hou er echter wel rekening mee dat verschillende lettertypes ook verschillende associaties en gevoelens oproepen bij je doelpubliek. Afhankelijk van je identiteit, je product/diensten, de boodschap die je wil overbrengen én je doelpubliek wordt een passend lettertype weloverwogen gekozen.